Eriksendrul Skrevet 19. april 2017 Del Skrevet 19. april 2017 Jeg har kjøpt meg en båt, og søker jeg på båtforsikring så kommer det opp en sinnsykt mengde med tilbud som lover laveste pris og beste avtaler.. jeg er veldig forvirret!!! Jeg vil betale minst mulig og få mest mulig... Jeg kan ingenting om dette og trenger hjelp og råd til hva jeg skal se etter. Tusen takk for svar ! Lenke til kommentar
0laf Skrevet 19. april 2017 Del Skrevet 19. april 2017 (endret) Det spiller nok liten rolle hva du velger, selv ville jeg nok gått for billigste alternativ. Dersom du skal ha kasko, så er den delen for det meste lik, det kan variere litt hvilke skader som dekkes, for eksempel tyveri, brann osv. men de fleste dekker alle kostnader ved skader på din egen båt. Når det kommer til ansvarsforsikring, så er det viktig å være klar over at forsikringen stort sett ikke dekker noe som helst. På sjøen gjelder Sjøloven, og det er ikke objektivt ansvar, slik at hver båt dekker sin skade. Dersom noen pløyer din båt i senk, å det ikke gjøres med grovt overlegg, men som et uhell, så er det uansett deg som må dekke skadene på din båt, ikke den som er skyld i skaden. Igjen, nærmest uansett hva som skjer på sjøen, så dekker hver båt sin skade, du får ikke dekket skaden av den andre båtens forsikring, og du dekker heller ikke skader du påfører andre. Dette kan føre til utfordringer ettersom de fleste kaskoforsikringer har klausuler om at de ikke dekker skader påført din båt når tredjepart har skyld, og ettersom tredjepart heller ikke er økonomisk ansvarlig, så er det deg som sitter igjen med regningen, uansett om både du og den andre parten er forsikret, og uavhengig av skyld. Med andre ord, båtforsikring er i mange tilfeller ikke verdt noe som helst, og det er også derfor den er billig. Det finnes ikke objektivt ansvar på sjøen, og forsikringsselskapene betaler sjelden ut på båt. Verdt å vite ... Endret 19. april 2017 av adeneo 3 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 19. april 2017 Del Skrevet 19. april 2017 Tja. I røff sjø i fjor løsnet det ene sete vårt fra festet samt hele radarfeste knakk. Vi fikk dekket nytt sete, reparasjon av radar og radarfeste, minus egenandel. En kostnad som hadde kostet oss rett under 60k kom vi unna med 6k i egenandel. Så helt verdiløst er det ikke Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 19. april 2017 Del Skrevet 19. april 2017 Kva båt har du, og kva er båten verdt? Når du har gjort deg opp ei meining på om båten er verdt meir enn kva du har råd til å miste så kan du sjå på kva forsikringsalternativ utover ei rein ansvarsforsikring som er fornuftig. Kan båten din være utsatt for tyveri slik at det er aktuelt med tyveriforsikring? Er båten din utsatt for brann, enten ved å ligge fortøyd saman med andre båtar eller fordi det er utstyr i båten som kan forårsake brann, i så tilfelle bør du nok ha brannforsikring. Har du ekstrautstyr og lausøyre i båten som trengs egen forsikring på slik som GPS, ekkolodd, redningsvester, jolle, osv? Enkelt sagt, jo meir pengar du har lagt i båten, jo betre dekningsgrad i forsikringa bør du ha. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 19. april 2017 Del Skrevet 19. april 2017 Tja. I røff sjø i fjor løsnet det ene sete vårt fra festet samt hele radarfeste knakk. Vi fikk dekket nytt sete, reparasjon av radar og radarfeste, minus egenandel. En kostnad som hadde kostet oss rett under 60k kom vi unna med 6k i egenandel. Så helt verdiløst er det ikke Som nevnt, kaskoforsikringen dekker skader på egen båt i de fleste tilfeller, i deres tilfelle skader forårsaket av vær. Jeg nevnte kun ansvarsbegrensningene fordi mange ikke er klar over det, og tror det er som på bil, det er det ikke. 1 Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 19. april 2017 Del Skrevet 19. april 2017 Sjekk medlemsforsikringen til KNBF - er noen år siden jeg hadde båtforsikring nå, men da lå denne på halve prisen eller mindre av de andre selskapene. https://www.norskesjo.no/#calc Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå