Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Rettslære heldagsprøve oppgave - jeg trenger hjelp

Bahaa

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg får gode karakterer i alle andre fag, men jeg skjønner ingenting av rettslære. Går nå 2. Vgs og har heldagsprøve/tentamen på fredag. Jeg trenger virkelig hjelp fra noen av dere til å svare på denne casen, har sittet i en time nå og prøvd å løse den men jeg ender opp med ingenting. Vær så snill, selv om dere kanskje ikke orker å svare på hele, hadde jeg satt pris om noen kunne ha gitt meg en pekepinn på hvordan å løse oppgave. Her er oppgaven;

Oppgave
Ekteparet Geir og Lise Hansen har en datter, Olivia, og en sønn, Jonas. I tillegg har Geir en datter, Trude, fra et tidligere ekteskap. De tre barna er nå myndige.
Høsten 2015 dør Geir i en ulykke. Geir og Lise har et samlet felleseie på kr 3000 000,-. I dette inngår et landsted på Hvaler som er verdsatt til 1200 000,- . Dette landstedet arvet Lise fra foreldrene sine i 2011.
Rett etter at Geir døde, ble Lise oppsøkt av deres mangeårige venn Terje. Han presenterte testamentet som står under.
Lise ble helt ute av seg. Geir hadde aldri nevnt noe om at Terje skulle arve bilen. Hun hadde hele tiden trodd at Jonas skulle arve den. Bilen var nylig taksert til 250 000,- . Terje forlangte at Geirs siste vilje ble oppfylt umiddelbart. Lise påstod derimot at hun ikke var bundet av testamentet, og at hun uansett hadde rett til å overta hele boet uskiftet.
Noen dager senere kom Trude og krevde farsarven sin. Lise mente at hun hadde rett til å overta boet uskiftet, også i forhold til Trude. Dersom dette ikke var riktig, krevde Lise at landstedet på Hvaler måtte holdes utenfor skiftet. Dette protesterte Trude på «felleseie er felleseie» sa hun og marsjerte hjem i ilske.
Da Jonas og Olivia fikk høre om kravene til Terje og Trude, mente de at også de hadde rett på å få farsarven nå.
Løs tvisten om fordeling av arven etter Geir i samsvar med reglene i arveloven. Grunnbeløpet i folketrygden er 90000,-

Testament
Undertegnede, Geir Hansen erklærer som min siste vilje at min gode venn Terje  Bill, skal arve min veteranbil, T-Ford 1928 modell, som han har hjulpet meg med å  restaurere gjennom mange år.
Fredrikstad 23.5.2001
Geir Hansen
Undertegnede vitne, som testator har godtatt, som er til stede sammen og vet at testamentet er et testament, bevitner herved at Geir Hansen, mens vi har vært til stede, har skrevet under nærværende testament av fri vilje og ved full sans og samling. Dette bevitner vi ved våre underskrifter mens testator er til sted og etter hans ønske.
Ole Pyttet Svein Spytten
Ole Pyttet Svein Spytten

Tusen takk!
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det selve metoden ved å løse oppgaver eller det arverettslige rundt denne oppgaven du lurer på?

Oppgaven reiser flere spørsmål, og mye av jobben er å holde hodet kaldt, og identifisere spørsmålene, en etter en. Tegn gjerne opp "familietreet" for deg selv, og marker særkullsbarn o.l., og hvem som er døde etc. Dette hjelper i alle fall meg stort i lignende oppgaver der det er mange navn og ulike rettsforhold.

Behandle spørsmålene systematisk. Oppstill en rettsregel. Anvend så rettsregelen på faktum, og konkluder. Med andre ord noe lignende dette:

d5733953c91c9dc6fc214eee42043720.png

Det gir deg en god oversikt, og forhåpentligvis fin flyt i oppgaven.

Endret av d'espresso
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det selve metoden ved å løse oppgaver eller det arverettslige rundt denne oppgaven du lurer på?

Oppgaven reiser flere spørsmål, og mye av jobben er å holde hodet kaldt, og identifisere spørsmålene, en etter en. Tegn gjerne opp "familietreet" for deg selv, og marker særkullsbarn o.l., og hvem som er døde etc. Dette hjelper i alle fall meg stort i lignende oppgaver der det er mange navn og ulike rettsforhold.

Behandle spørsmålene systematisk. Oppstill en rettsregel. Anvend så rettsregelen på faktum, og konkluder. Med andre ord noe lignende dette:

d5733953c91c9dc6fc214eee42043720.png

Det gir deg en god oversikt, og forhåpentligvis fin flyt i oppgaven.

Tusen takk for fint svar! Nå gjør jeg en ting om gangen, og ser ut som jeg i det minste kommer en vei :D 

Nå har jeg et konkret spørsmål, kan Terje kreve bilen til 250000kr? Og evt hvor tar jeg disse 250000kr? Fra felleseiet etter at ektefellen har fått sin del?

Lenke til kommentar

I en arvesak må man først avklare hvem som har rettigheter i dødsboet (hvem er arvinger). Deretter må man avklare hvor stort dødsboet er (herunder gjennomføre felleseieskifte for ektefeller). Så må arvelovens regler brukes på dødsboets samlede nettoverdier.

I denne oppgaven må du ta stilling til følgende konflikter (kjapt satt opp):

(Parter)

1) Geir hevder å være arving. Dette bestrides av Lise.

3) Lise hevder å ha krav på å få sitte i uskifte. Dette bestrides av Geir (som krever umiddelbart oppgjør etter testamentet), Trude (som krever farsarv som særkullsbarn), og Terje og Olivia (som mener at hvis Trude får må de også få).

(Dødsboets størrelse)

4) Lise hevder rett til skjevdeling av hytte på Hvaler. Dette bestrider Trude.

(Arvens fordeling)

5) Beregn det samlede beløpet som skal fordeles på hver arving. 1/4 (men ikke mindre enn 360 000) på Lise, 2/3 av det samlede dødsbo til barna, 250 000 kr i form av bil til Geir. Er det nok til alle? Hvem må eventuelt vike?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har jeg et konkret spørsmål, kan Terje kreve bilen til 250000kr? Og evt hvor tar jeg disse 250000kr? Fra felleseiet etter at ektefellen har fått sin del?

Se arvelova § 11 annet ledd. Denne bilen/disse 250 000 kr kommer fra dødsboet. Merk imidlertid at det kan lønne seg for Lise å frastå fra uskifte til fordel for arveoppgjør straks. Dette kan også få betydning for hvorvidt Terje kan realisere retten sin etter testamente.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Se arvelova § 11 annet ledd. Denne bilen/disse 250 000 kr kommer fra dødsboet. Merk imidlertid at det kan lønne seg for Lise å frastå fra uskifte til fordel for arveoppgjør straks. Dette kan også få betydning for hvorvidt Terje kan realisere retten sin etter testamente.

Tusen takk! Nå tror jeg at jeg har kommet på veldig rett spor og takk for problemstillingene du skrev opp tidligere, dette hjelper meg også veldig når jeg skal presentere dette :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...