Gå til innhold

Får ikke PC harddisk til å virke med USB tilkobling

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal hjelpe en kollega her med å få overført noe innhold fra en eldre PC harddisk som skal fungere (fra 2011) til hans nye PC. Tilkobling av vanlig SATA kabel gjør...ingenting. Har ikke brukt den kabelen før, men den har nå strøm - lampa lyser. Trenger harddisken en separat strømtilførsel? Virker som om den ikke en gang starter opp, den er helt stille.

post-213653-0-74826200-1492584718_thumb.jpg

post-213653-0-31626300-1492584725_thumb.jpg

post-213653-0-05451900-1492584783_thumb.jpg

Endret av knosemjau
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den disken ser ut til å bruke en "vanlig" SATA-power tilkobling, 

den bredeste av de 2 pluggene som sees her:

2014-01-12_010208_sata_power_and_data_ca

Er usikker på om USB overgangen du har er egnet, da den ser ut til å være tilpasset 2.5" disker, 

og har begge pluggene (power og data) i et hus.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, tusen takk! :) Nå har jeg bestilt denne:

https://www.aliexpress.com/item/Superior-product-New-Dual-Power-eSATA-USB-12V-5V-Combo-to-22Pin-SATA-USB-Hard-Disk/32626730372.html?scm=1007.13338.79672.000000000000000&pvid=1b101bd4-bb7d-4ba5-b798-10d8046957a1&tpp=1

Regner med at det da får gå. Men det er åtte-pins-tilkobling dette skal passe til altså? Har bare håndtert bærbare maskiner de siste 15 åra på privaten, så alt dette ser så grovt og annerledes ut. :o

Lenke til kommentar

eSATA er en tilkobling finnes på mange bærbare og stasjonære. Den er lokalisert bake på maskinen hvor du vanligvis finner USB, nettverk, lyd osv.

eSATAp er samme greia, samme tilkoblingen, men denne støtter strøm over samme kabelen. De fleste stajonære pc'er har denne. Om du har en slik så vil kabelen du lenket til fungere fint den. Slik ser den ut (https://yourl.no/3ensl)

Først bør du sjekke om du har eSATA tilkobling på maskinen din. Har du det, da kan du bruke a) dersom det er eSATAp bruke kabelen du har bestilt eller b) bruke en eSATA til SATA kabel + strøm fra strømforsyningen din.

Dersom du ikke har eSATA, bør du gå for et eksternt kabinett med USB og strømadapter. 

Endret av ronorio
Lenke til kommentar

Nei, gikk vel litt fort i svingene her. Det er slik det ser ut:

sata.jpg

8 metallpinner ved siden av den tilkoblingen jeg allerede har.

Det du snakker om der (2 rader med 4 pinner hver) er jumpere. Du trenger ikke tenke på dette da det ikke er master og slave på SATA. Jumper på SATA kan kanskje brukes for å aktivere 1,5gbps for eldre HK? Jeg kan ikke nok om det .. Uansett, de har ikke noe med overføringen du ønsker å gjøre.

Ville bare kjøpt en docking jeg

https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/ekstern-lagring/harddisk-kabinett/andersson-hdd2.2/207749.11637/?utm_source=prisjakt.no&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt_prisjamforelse

esatap skal fungere, så hvis du vet du har en inngang på en PC som støtter dette kan kanskje det bli billigere. Jeg har ingen erfaring med det så velger å ikke anbefale det :)

Alternativt (enkelst og billigst) er jo å kjøre harddisken opp i en stasjonær PC. 

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...