knosemjau Skrevet 19. april 2017 Del Skrevet 19. april 2017 (endret) Hei, jeg skal hjelpe en kollega her med å få overført noe innhold fra en eldre PC harddisk som skal fungere (fra 2011) til hans nye PC. Tilkobling av vanlig SATA kabel gjør...ingenting. Har ikke brukt den kabelen før, men den har nå strøm - lampa lyser. Trenger harddisken en separat strømtilførsel? Virker som om den ikke en gang starter opp, den er helt stille. Endret 19. april 2017 av knosemjau Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 19. april 2017 Del Skrevet 19. april 2017 3,5" disk trenger egen strømtilkobling, da den benytter 12V i tillegg til 5V. 2 Lenke til kommentar
knosemjau Skrevet 19. april 2017 Forfatter Del Skrevet 19. april 2017 Takk for kjapt svar! Jeg har prøvd å se på kabelene i kabinettet, men finner ingen der som er ekstra ift tilkoblingen jeg har liggende her...skulle vel vært den grovplugga? Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 19. april 2017 Del Skrevet 19. april 2017 (endret) Endret 19. april 2017 av Kyrre S. 1 Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 19. april 2017 Del Skrevet 19. april 2017 Den disken ser ut til å bruke en "vanlig" SATA-power tilkobling, den bredeste av de 2 pluggene som sees her: Er usikker på om USB overgangen du har er egnet, da den ser ut til å være tilpasset 2.5" disker, og har begge pluggene (power og data) i et hus. 1 Lenke til kommentar
knosemjau Skrevet 19. april 2017 Forfatter Del Skrevet 19. april 2017 Nei, den er nok egentlig ikke egnet. Pokker altså...googlet jo det i forveien og alle sider var enige med seg selv at en vanlig tilkobling som dette er tilstrekkelig. Lenke til kommentar
naldy Skrevet 19. april 2017 Del Skrevet 19. april 2017 (endret) Mange stasjonære datamaskiner har eSATA tilkobling som kan gi 12V på samme kabel. Da trenger du en eSATA kabel slik som denne: https://yourl.no/n7ce6 Alternativt kan du gå for noe som er litt mer universalt, et ekstern harddisk kabinett for 3.5" med USB og strømadapter: https://yourl.no/qo9zs Endret 19. april 2017 av ronorio 1 Lenke til kommentar
knosemjau Skrevet 19. april 2017 Forfatter Del Skrevet 19. april 2017 Ok, tusen takk! Nå har jeg bestilt denne: https://www.aliexpress.com/item/Superior-product-New-Dual-Power-eSATA-USB-12V-5V-Combo-to-22Pin-SATA-USB-Hard-Disk/32626730372.html?scm=1007.13338.79672.000000000000000&pvid=1b101bd4-bb7d-4ba5-b798-10d8046957a1&tpp=1 Regner med at det da får gå. Men det er åtte-pins-tilkobling dette skal passe til altså? Har bare håndtert bærbare maskiner de siste 15 åra på privaten, så alt dette ser så grovt og annerledes ut. :o Lenke til kommentar
knosemjau Skrevet 19. april 2017 Forfatter Del Skrevet 19. april 2017 Nei, gikk vel litt fort i svingene her. Det er slik det ser ut: 8 metallpinner ved siden av den tilkoblingen jeg allerede har. Lenke til kommentar
naldy Skrevet 19. april 2017 Del Skrevet 19. april 2017 (endret) eSATA er en tilkobling finnes på mange bærbare og stasjonære. Den er lokalisert bake på maskinen hvor du vanligvis finner USB, nettverk, lyd osv. eSATAp er samme greia, samme tilkoblingen, men denne støtter strøm over samme kabelen. De fleste stajonære pc'er har denne. Om du har en slik så vil kabelen du lenket til fungere fint den. Slik ser den ut (https://yourl.no/3ensl) Først bør du sjekke om du har eSATA tilkobling på maskinen din. Har du det, da kan du bruke a) dersom det er eSATAp bruke kabelen du har bestilt eller b) bruke en eSATA til SATA kabel + strøm fra strømforsyningen din. Dersom du ikke har eSATA, bør du gå for et eksternt kabinett med USB og strømadapter. Endret 19. april 2017 av ronorio Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 19. april 2017 Del Skrevet 19. april 2017 (endret) Nei, gikk vel litt fort i svingene her. Det er slik det ser ut: 8 metallpinner ved siden av den tilkoblingen jeg allerede har. Det du snakker om der (2 rader med 4 pinner hver) er jumpere. Du trenger ikke tenke på dette da det ikke er master og slave på SATA. Jumper på SATA kan kanskje brukes for å aktivere 1,5gbps for eldre HK? Jeg kan ikke nok om det .. Uansett, de har ikke noe med overføringen du ønsker å gjøre. Ville bare kjøpt en docking jeg https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/ekstern-lagring/harddisk-kabinett/andersson-hdd2.2/207749.11637/?utm_source=prisjakt.no&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt_prisjamforelse esatap skal fungere, så hvis du vet du har en inngang på en PC som støtter dette kan kanskje det bli billigere. Jeg har ingen erfaring med det så velger å ikke anbefale det Alternativt (enkelst og billigst) er jo å kjøre harddisken opp i en stasjonær PC. Endret 19. april 2017 av Kyrre S. 1 Lenke til kommentar
knosemjau Skrevet 19. april 2017 Forfatter Del Skrevet 19. april 2017 Enig i dette, men hans nye PC er bærbar. Jeg skal se på det litt mer en dag snart, kan hende jeg får mekket til en strømforsyning der, eller at jeg klarer å åpne den kabelen som er kjøpt fra Kina for sterkere strømforsyning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå