HDSoftware Skrevet 19. april 2017 Del Skrevet 19. april 2017 Heisan godtfolk... Har følgende, ganske så irriterende situasjon. Jeg har en laptop. Denne bruker jeg hjemmefra, på toget og på kontoret så remoter jeg til den fra workstation. Det betyr at den til stadighet bytter IP naturlig nok. Det som er kjedelig er at noen ganger så må jeg igjennom en lengre prosedyre for å få den opp på nettet på jobben. Dette skjer så sjelden at jeg stadig må tenke tilbake på hva jeg gjorde sist, men når det skjer er det skikkelig irriterende for jeg har garantert deadline når det skjer. Det jeg ender opp i er å gå på DC og sjekker på DNS serveren og der finner jeg at IP oppføringen faktisk ikek stemmer med den IP adressen som er delt ut til laptoppen. Da må jeg fyre Powershell på laptoppen og gjøre en REGISTERDNS, hvorpå jeg så klart får beskjed at jeg må gjøre dette i administrator mode. Ny runde med powershell og ny registerdns. Så går jeg tilbake til workstation, og akk. Neida. Der er jo ikke lokal DNS oppdatert. Så da må jeg fyre powershell igjen og gjøre FLUSHDNS og dette må jeg gjøre på alle maskinene (VMer) som jeg har som skal snakke med laptoppen. Når denne situasjonen dukker opp begynner blodet å bruse og irritasjonen når eventyrlige høyder :-D Det må da kunne være slik at DHCP serveren kan fortelle DNS serveren at laptoppen har ny IP med en gang! Jeg har satt TTL så lav som jeg kan, men selv 5 minutter er super irriterende når dette skjer. Må det være slik ? Jeg kan sikkert mekke ett eller annet powershell script som fikser dette for meg. ideer..? Lenke til kommentar
Muffinss Skrevet 2. mai 2017 Del Skrevet 2. mai 2017 Shceduled task med ipconfig /registerdns på laptopen? Lenke til kommentar
HDSoftware Skrevet 2. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2017 Shceduled task med ipconfig /registerdns på laptopen? hehe, tror ikke det er noe løsning, men takk for tips. Lenke til kommentar
Morten Lande Skrevet 4. mai 2017 Del Skrevet 4. mai 2017 Feilsøkingssteg nummer 1 i IT-bransjen: Hvor ofte- og var sist du rebootet maskinen? Jobbet med IT til daglig og mange har ikke reboota maskinen siden de fikk den.. Lenke til kommentar
HDSoftware Skrevet 4. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2017 Hehe, ikke jeg heller ;-) og jeg har jobbet med IT siden slutten av 80 tallet ;-) Klart en Reboot fikser tingene, men det er ikke poenget mitt. Jeg fikser tingene enklere med en REGISTERDNS, men jeg tenker jo at dette burde være en jobb som automatisk utføres når IP får en ny adresse. Strengt tatt ser jeg ikek hvorfor min laptop skal ha dette ansvaret i det hele tatt. Det er jo DHCP serveren som burde sørget for at DNS blir oppdatert. Blir jo meningsløst at klienten skal gjøre dette når DHCP er i bruk... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå