Gå til innhold

Er det rasisme å drepe hvite?

18 stemmer

1. 1. Er dette rasisme?

• Ja
      13
    • Nei
      5

Anbefalte innlegg

Kan du ikke heller bare slå opp definisjoner av rasisme da, fremfor å lage en poll som er fullstendig irrelevant?

Pollen kunne sikkert ha vært bedre. Men jeg synes at det er bara at det settes fokus på dette. Folk vil liksom ikke snakke om det som ofte kalles "omvendt" rasisme. Enten så bryr de seg ikke eller så føler de at det enten tar fokus vekk fra eller bagatelliserer den rasismen mørke møter.

Jaja, den er jeg helt med på. Men "rasisme" tar altså ikke høyde for hvilken farge det er, bare at det forskjeller på fargene.

Det trengs heller ikke drap for å oppnå rasisme, oppfatning kan være plenty.

I en diskusjon om årsak og virkning derimot...

Spørsmålet dreier seg rundt definisjoner. FLere mener rasisme betyr diskriminering basert på rase/hudfarge. De fleste akademiker og FN kaller dette "rasediskriminering" som er selvfølgelig galt uansett rasen som diskrimineres. Dette tilfelle sikkert tragiske rasediskriminering, men ikke rasisme slik FN og akademikere definere det

Ifølge dem så er rasisme systematiske institusjonelt undertrykkelse av de som tilhører en eller flere raser. Den rasisme klarer ikke den svarte mannen i usa og de fleste vestlige land,de har ikke makten til å utøve rasisme, bare hvite har denne makten fordi de dominere de maktposisjonene i samfunn

Jeg synes det ser ut til at du blander begrepene nå. Noe som ikke gjøres i FN eller i akademia.

Rasediskriminering ligger tett opp til ditt andre avsnitt, mens rasisme er som jeg beskrev i posten over. Mulig jeg la litt for mye vekt på farge, men det grunnet trådens tittel. Det kan like gjerne være alle andre trekk som er spesifikke for en rase, som blir grunnlag for verdivurdering, forskjellsbehandling osv.

http://www.fn.no/Tema/Terrorisme/Radikalisering-og-voldelig-ekstremisme/Begrepsforklaringer-om-ekstremisme

Endret av Pop
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes det ser ut til at du blander begrepene nå. Noe som ikke gjøres i FN eller i akademia.

Rasediskriminering ligger tett opp til ditt andre avsnitt, mens rasisme er som jeg beskrev i posten over. Mulig jeg la litt for mye vekt på farge, men det grunnet trådens tittel. Det kan like gjerne være alle andre trekk som er spesifikke for en rase, som blir grunnlag for verdivurdering, forskjellsbehandling osv.

http://www.fn.no/Tema/Terrorisme/Radikalisering-og-voldelig-ekstremisme/Begrepsforklaringer-om-ekstremisme

Kanskje er det språklige og kulturelle forskjeller.

Her definerer FN racism på engelsk

Racism is an ideological construct that assigns a certain race and/or ethnic group to a position of power over others on the basis of physical and cultural attributes, as well as economic wealth, involving hierarchical relations where the ‘superior’ race exercises domination and control over others.

Racial discrimination is any distinction, exclusion, restriction or preference based on race, colour, descent or national or ethnic origin which has the purpose or effect of nullifying or impairing the recognition, enjoyment or exercise, on a equal footing, of human rights and fundamental freedoms in the political, economic, social, cultural or any other field of public life.

http://www.ohchr.org/Documents/Publications/DimensionsRacismen.pdf

Lenke til kommentar

Er det rasisme når en fyr roper "Gud er størst" og dreper hvite mennesker, som han hater? Eller er det feil å bruke rasismebegrepet på denne måten?

http://www.aftenposten.no/verden/Tre-skutt-og-drept-pa-apen-gate-i-California-619429b.html

Hvis han ropte "Gud er størst" og dreper hvite mennesker så er ikke det rasisme, men sannsynligvis enda en tulling som dreper på grunn av religion og eventyr. Men hvis han drepte disse menneskene fordi de var hvite så kan det være rasistisk.

Jeg tror innbyggerne i U.S.A trenger flere håndvåpen, da blir alt så mye bedre!. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...