Amerikakoffert Skrevet 18. april 2017 Del Skrevet 18. april 2017 Dagens brennpunkt dokumentar avdekker et omfattende nettverk av kriminelle rumenere i Bergen. Prostitusjon, traficking, tyveri og i Stavanger salg av narkotika. Alt med tigging som en fasade. Skal man tro dokumentaren er nettverkene mange, store og svært lukket. Sannsynligvis opererer tilsvarende nettverk i mange andre norske og europeiske byer. Avslutningsvis er Linda Ervik - leder for den såkalte Exit-gruppa i bergenspolitet - klar på det meste av tigging er organisert og at uten organisering ville ytterst få rumenere og bulgarer klart, eller sett noen gevinst i å komme til Norge for å tigge. Se dokumentaren her: https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/MDDP11000617/18-04-2017# Dette er stikk i strid med hva FAFO i sin rapport fra 2015 som konkluderte med at «Vi finner ingen tegn til organiserte kriminelle nettverk som manipulerer gatearbeidere til å reise til Skandinavia, for så å ta deler av inntektene» https://www.nrk.no/norge/rapport_-ingen-kriminelle-bak-rumenske-tiggere-1.12411711 Rapporten i sin helhet her. Er det på tide med et tiggerforbud? 4 Lenke til kommentar
Populært innlegg Sampson Skrevet 18. april 2017 Populært innlegg Del Skrevet 18. april 2017 Forbudet skulle aldri vært fjernet, men inkompetente politikere får aldri konsekvenser for deres elendige løsninger. 14 Lenke til kommentar
Visum Skrevet 18. april 2017 Del Skrevet 18. april 2017 (endret) Forbudet skulle aldri vært fjernet, men inkompetente politikere får aldri konsekvenser for deres elendige løsninger. Jeg ble overrasket over at det var flest ØST-EUROPERE som har utvisning vedtak fra Norge, og IKKE ASIATER eller AFIKANER. Det viser vel at vi dømmer brune folk og svart folk på hudfarge. (Jeg tenkte det hvertfall til jeg så programmet) Endret 18. april 2017 av Den Perfekte Jobben Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 18. april 2017 Del Skrevet 18. april 2017 Tiggere er noe drit uansett. Jeg gir aldri noe til noen. Jeg har blitt stoppet, fulgt etter og forsøkt ranet av det som først så ut som tiggere. Jeg føler meg ikke trygg på steder det er tiggere. I hvertfall ikke etter mine opplevelser. Forbudet skulle aldri blitt fjerna. Og flere ganger har jeg sett tiggere som blir hentet og sluppet av på "skjulte plasser" for så at de går ut i gatene og setter seg ned. Men ! om det igjen skulle bli forbud mot tiggere så trur jeg vinningskriminalitet tallene vil øke.. De gir seg jo ikke og finner en vanlig jobb.. Avskylige folk, og spesielt bakmenn. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 18. april 2017 Del Skrevet 18. april 2017 Er det på tide med et tiggerforbud?Nei. Å kriminalisere en gruppe fjerner ikke problemet. Var allerede klar over problemet med narkoselgende tiggere, men omfanget var større enn jeg trodde. Har siden jeg jobbet frivillig for en org. som hjelper fattige hatt det som en personlig regel at jeg bare gir penger til norske tiggere. Det er for mange bakmenn, for mye krim, for mye utnyttelse til at jeg kan forsvare å støtte noen andre. Selv om enkelt-individer ikke nødvendigvis er utnytta så bygger man opp under et system hver gang man gir penger til en utenlandsk tigger. Eller om man kjøper dop av dem, ikke minst. Sjefen der jeg jobba sa det enkelt: Han skulle ønske de ikke hadde en eneste klient. De fleste var rumenere, med noe polakker og spanjakker. De kommer hit enten på lykke og fromme eller med løfter om ditten og datten. Så møter de virkeligheten. Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 19. april 2017 Del Skrevet 19. april 2017 (endret) Morsomt du skulle nevne spanske tiggere. Jeg møtte min første spanske tigger for noen måneder siden . Satt ei utenfor en kiwibutikk å ropte og gnelte på spansk. Men ja tigging burde ikke forbys, men enten kan man gi mer ressurser til politiet så de kan få arrestert de kriminelle. eller så kan vi innføre noe vi skulle hatt for lenge siden nemlig visumplikt for alle utenlandske borgere. Endret 19. april 2017 av Mr.Duklain Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 19. april 2017 Del Skrevet 19. april 2017 Er det på tide med et tiggerforbud? Ja, så vi har noen lover vi kan bruke for å få en slutt på tiggerturismen. Etter at løsgjengerloven ble opphevet så eksploderte dette problemet. Men det vil dessverre ikke hindre dem i å bedrive kriminalitet. Eneste måten vi kan angripe dette problemet på er å hindre dem i å komme inn til Norge i utgangspunktet. Politiet kan bare glemme å få tilstrekkelig innsikt og kontakt med dette miljøet, sigøynere er svært isolerte og har en omfattende selvjustis. Det er ren og skjær mafia virksomhet. Dette miljøet er enda vanskeligere å få has på enn selv italiensk mafia. De lever i fortiden, preget av allianser og familieoverhoder. Dette er ikke noe som er lett for norsk politi å håndtere. Det er iallefall på tide med grensekontroll og kvitte seg med schengen-avtalen. Så vi har en sjanse til å holde omreisende kriminelle ute av vårt eget land. Harde kriminelle fra øst-europa har det som unger i en godteributikk slik det er i dag. Før schenge-avtalen trådte i kraft, så var omreisende kriminelle et langt mindre problem. Jeg hørte aldri om f.eks kobbertyverier, hytteinnbrudd, systematiske innbrudd i biler, i min oppvekst. Harde og proffe kriminelle fra øst-europa er et relativt nytt problem. 2 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 19. april 2017 Del Skrevet 19. april 2017 Hva med å forby organisert tigging, men tilllate tigging? Da kan folk tigge om de virkelig trenger det, men de som henter penger fra tiggere vil bli arrestert. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 19. april 2017 Del Skrevet 19. april 2017 Har vært for å forby tigging i årevis, hvilket sier sitt da jeg er sterkt for anarki og ønsker minimalt med lover, regler og forbud! Tiggerne er sjelden eller aldri interessert i mat hvis de blir tilbudt det framfor penger, hvilket later til at det ikke er så stor nød hos dem som de gir inntrykk av. Har sett tiggere som gjemmer unna store sekker med eiendeler før de setter seg ned for å tigge, går rundt i felles flokker før de fordeler seg og som setter seg i svære varebiler mens det regner for så å fortsette tiggingen etterpå. De har tydeligvis råd til biler og andre eiendeler. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 19. april 2017 Del Skrevet 19. april 2017 Er det på tide med et tiggerforbud?Nei. Å kriminalisere en gruppe fjerner ikke problemet. Var allerede klar over problemet med narkoselgende tiggere, men omfanget var større enn jeg trodde. Har siden jeg jobbet frivillig for en org. som hjelper fattige hatt det som en personlig regel at jeg bare gir penger til norske tiggere. Det er for mange bakmenn, for mye krim, for mye utnyttelse til at jeg kan forsvare å støtte noen andre. Selv om enkelt-individer ikke nødvendigvis er utnytta så bygger man opp under et system hver gang man gir penger til en utenlandsk tigger. Eller om man kjøper dop av dem, ikke minst.Sjefen der jeg jobba sa det enkelt: Han skulle ønske de ikke hadde en eneste klient. De fleste var rumenere, med noe polakker og spanjakker. De kommer hit enten på lykke og fromme eller med løfter om ditten og datten. Så møter de virkeligheten. Er det så mye bedre om de er norske? For flere år tilbake i Stavanger husker jeg at jeg ble spurt om penger av en tigger som var norsk og det han bad om penger til var vin. Altså var ikke mat hans fremste prioritet. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 19. april 2017 Del Skrevet 19. april 2017 Hva med å forby organisert tigging, men tilllate tigging? Da kan folk tigge om de virkelig trenger det, men de som henter penger fra tiggere vil bli arrestert. Hvordan skal man avsløre hvem som er organiserte og hvem som ikke er det? Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 19. april 2017 Del Skrevet 19. april 2017 Hva med å forby organisert tigging, men tilllate tigging? Da kan folk tigge om de virkelig trenger det, men de som henter penger fra tiggere vil bli arrestert. Det vil kreve mye ressurser for å avdekke. Det vil ikke politiet ha mulighet til å gjøre. Bedre å forby tigging for utenlandske borgere. De som virkelig er fattige reiser ikke for å tigge i et annet land. Lenke til kommentar
Sir Skrevet 19. april 2017 Del Skrevet 19. april 2017 Prostitusjon, traficking, tyveri og i Stavanger salg av narkotika. Er det på tide med et tiggerforbud? Skal vi se: alt du nevner av problemer er allerede forbudt. Hva er da poenget med tiggerforbud? Lenke til kommentar
Sir Skrevet 19. april 2017 Del Skrevet 19. april 2017 Hva med å forby organisert tigging, men tilllate tigging? Da kan folk tigge om de virkelig trenger det, men de som henter penger fra tiggere vil bli arrestert. Organisert tigging blir allerede truffet av loven. Unndragelse av skatter og avgifter er strengt forbudt. I tillegg er rovdrift av ansatte ikke populært i Norge, se på Lime. Lenke til kommentar
Sir Skrevet 19. april 2017 Del Skrevet 19. april 2017 De som virkelig er fattige reiser ikke for å tigge i et annet land. Hvor fattig må man være for å være virkelig fattig? Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 19. april 2017 Del Skrevet 19. april 2017 (endret) Hvordan skal man avsløre hvem som er organiserte og hvem som ikke er det? Igjennom normalt politiarbeid. F.eks. hvis det kommer noen og samler inn pengene mens de tigger, da blir personen arrestert. Hvis noen organiserer en tiggerleir og tar betaling så blir de arrestert. Vi kan også få hjelp fra norske tiggere, altså de plasserer seg i et område som er "eid" av en organisert bande og de som prøver å skape trøbbel blir arrestert. Når man har arrestert en bakmann, så er det ofte lett å finne flere fordi de prater sammen med mobil og epost. Jeg tror hvis vi gjør dette så faller hele industrien sammen og tigging blir et nesten ikke-eksisterende problem. Det vil kreve mye ressurser for å avdekke. Det vil ikke politiet ha mulighet til å gjøre. Bedre å forby tigging for utenlandske borgere. De som virkelig er fattige reiser ikke for å tigge i et annet land. Det har du rett i, men det er fordi politet er kraftig underfinansiert. Vi trenger å finansiere politet bedre sånn at man ikke må velge mellom å etterforske voldtekstsaker og bekjempe organisert tigging. Endret 19. april 2017 av Camlon Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 19. april 2017 Del Skrevet 19. april 2017 Organisert tigging blir allerede truffet av loven. Unndragelse av skatter og avgifter er strengt forbudt. I tillegg er rovdrift av ansatte ikke populært i Norge, se på Lime. Men blir det håndhevet sånn at bakmennene blir arrestert? Det burde også være egne lover som forbyr organisert tyveri, sånn at man kan straffe dem hardere enn skattesnylteri. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 19. april 2017 Del Skrevet 19. april 2017 Er det på tide med et tiggerforbud? Tiggere er noe dritt og jeg ville ikke sagt nei til et forbud. Så sant det ikke er en person som tydelig er heroinist så gir jeg ikke penger til tiggere. Trubadurer og folk som gjør noe for pengene er veldig greit. Jeg har gitt en del penger til en kar her i byen som spiller trekkspill selv om jeg ikke synes det høres spesiellt bra ut Lenke til kommentar
Sir Skrevet 19. april 2017 Del Skrevet 19. april 2017 Organisert tigging blir allerede truffet av loven. Unndragelse av skatter og avgifter er strengt forbudt. I tillegg er rovdrift av ansatte ikke populært i Norge, se på Lime. Men blir det håndhevet sånn at bakmennene blir arrestert? Det burde også være egne lover som forbyr organisert tyveri, sånn at man kan straffe dem hardere enn skattesnylteri. Håndhevelse er et spørsmål om prioritet i direktoratet. At politiet ikke prioriterer tigging, løses ikke ved å lage nye lover. Det er 6 års strafferamme for grovt skattesvik. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 19. april 2017 Del Skrevet 19. april 2017 (endret) Bern i Sveits prøvde det jeg foreslo. Istedenfor for å fullstendig forby tigging, så gikk de etter de som organiserte dem. In response, they have launched a pilot programme, named Agora, to crack down on the organised gangs targeting the city. ... Police say there are two different methods at work with the groups who mainly come from Romania and Bulgaria – freelance and controlled. Under the freelance system, people pay a fee for a day trip organised by middlemen. The organisers transport the would-be beggars to a city, provide them with a map of the best begging locations and arrange to collect them at the end of the day. In principle, once the fee is paid these day-trippers can keep the proceeds of their efforts. The second method involves much tighter control of the individuals doing the begging, with "runners" making continuous collections of the proceeds. The beggars are used on a daily basis for weeks or months. http://www.swissinfo.ch/eng/police-target-begging-gang-masterminds/7436806 Endret 19. april 2017 av Camlon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå