Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fra AAP til uføretrygd

Dobbeltabbe

Anbefalte innlegg

Jeg har snart gått 4 år på AAP. Helt fra jeg fikk innvilget AAP har NAV behandlet meg som om det bare er et tidsspørsmål før jeg kommer ut i full jobb og at de tar det for gitt at jeg er fullt arbeidsfør. Jeg har aldri følt at de har lyttet til meg. Jeg havnet på AAP fordi jeg var utbrent og utslitt, slet med muskelsmerter og søvnløshet og fikk en forverring av depresjon/spiseforstyrrelser fordi jeg ikke klarte jobben min. Jeg har hatt perioder med depresjon/sf fra jeg var tenåring, nå er jeg snart 40. Jeg gikk til behandling på DPS i tre år til jeg nådde "standardisert" behandlingstid, dvs de hadde mange i kø og jeg måtte slutte selv om jeg da var i en veldig vanskelig periode. Fikk tilbud om samtale i kommunalt helsevern, dette ble også avsluttet raskt pga stor pågang og lite budsjett. Jeg har fulgt opp alle påfunn og ønsker fra NAV, jeg har deltatt på jobbsøkerkurs og CV-kurs og kartlegging opp og i mente, jeg følger opp egen helse så godt jeg kan med trening og kosthold, jeg lever sunt og hverken drikker eller røyker. Fysisk er jeg som før, muskelsmerter og migrene er en del av hverdagen. Av kliniske funn er det i nakken funnet bukende skiver, utrettet noe jeg ikke husker (dvs dempingen mellom nakkehvirvlene er borte, gammel whiplashskade) og mer slitasje enn forventet etter alder, jeg har et ustabilt skulderledd som gjør at noen muskler er nærmest ikke-eksisterende og andre muskler er anspente og smertefulle pga overkompensering. Psykisk er jeg dårligere enn før, hele prosessen med NAV, Frisk, Hapro, jobbsøk, arbeidspraksis, utallige bytter av saksbehandlere, tomme eller brutte løfter og årevis med dårlig økonomi har gjort meg kjempesliten. Jeg ser ikke noen annen løsning enn å søke uføretrygd nå, i håp om å kjøpe meg litt ro så jeg kan bli bedre og komme ut i jobb etterhvert, men jeg vet at NAV kommer til å motarbeide meg så godt de kan! Er det noen som kan hjelpe meg med tips for å styrke saken min, så jeg kan øke sjansene mine for å få gehør for hvordan jeg faktisk har det?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får nok ikke uføretrygd om du har et håp om å komme ut i jobb senere. Derfor må alt håp være ute og du må spør saksbehandler om raskeste vei til uføretrygd. Om saksbehandler kverulerer kan du jo kontakte en advokat.

Vil tro du må gjennom en arbeidsavklaringsprosess mtp. uføretrygd - denne bekrefter at du er ufør. Det kan jo hende saksbehandler ser at det er bortkasta ressurser siden du har vært igjennom endel tiltak allerede, og det heter seg at man fint kan hoppe over denne avklaringsprosessen om det er åpenbare grunner for å la være.

Anonymous poster hash: ab380...847
Lenke til kommentar

Du trenger god og fyldig dokumentasjon fra legen din at du nå ikke lenger er arbeidsdyktig og søke om uføretrygd. Deretter må du belage deg på en lang prosess med mye venting før noe skjer. Snakker av egen erfaring her. Det kommer også an på om du har en god dialog med din saksbehandler hos NAV. 

Dersom du syns prosessen er for vanskelig å håndtere selv, anbefales det å få hjelp hos en sosionom. 

Lenke til kommentar

Ja, man kan fint arbeide selv om man har uføretrygd - MEN i søknadsprosessen sitter det langt inne å innvilge en søknad om uføretrygd om det er håp om jobb en gang i fremtiden.

Dette er sant. Heldigvis er den ENE gode tingen ved vår nye regjering at dette med arbeid kontra ufør nå er lettere enn det var før. Når det er sagt er det på ingen måte smart å si at du tror du kan jobbe noen gang igjen, da vil du ikke få det innvilget. Tankene og planene om jobb må utsettes til uføretrygden er innvilget. Trist, men slik er det. 

Lenke til kommentar

Ja, man kan fint arbeide selv om man har uføretrygd - MEN i søknadsprosessen sitter det langt inne å innvilge en søknad om uføretrygd om det er håp om jobb en gang i fremtiden.

Det er helt feil, mange med kroniske sykdommer som er i påvente i operasjon eller terapi på noen form går gjerne inn på Uføretrygd i avente på evntuell behandling..  Det er jo egentlig det eneste alternativet, NAV har i lengere tid nå kastet folk inn på AAP i år etter år for å ungå dette, da de skal for all del ungå å si at noen er uføre...

Edit

Eller du har ikke feil, NAV har bare en sær prosess..

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Uføretrygd får man når man er varig ufør. Det er ikke meningen at man skal få uføretrygd for deretter å begynne å jobbe.

Reglene er myket opp for at det skal være enklere å jobbe for de som er uføre, som føler at de kan gjøre noe, noe som er bra, men intensjonen skal selvfølgelig ikke å være å få trygd, for så å jobbe, da bør det alternativt vurderes gradert uføretrygd.

Dersom man går inn i prosessen med å søke uføretrygd med en intensjon om å komme i full jobb senere, så har man jo i utgangspunktet søkt feil stønad. Problemet er selvfølgelig at det ikke egentlig finnes noe alternativ etter fire år på AAP, utover å forlenge arbeidsavklaringen ytterligere, noe som er mulig i enkelte tilfeller.

Som nevnt ovenfor får man stønad under søknadsperioden, som generelt er rundt 4 måneder, men kan være betydelig lengre enkelte steder. Hvem som helst kan når som helst fritt søke om uføretrygd, men å få innvilget en søknad krever som seg hør og bør god dokumentasjon på at arbeidsevnen er redusert eller tapt varig.

Du bør få all den hjelpen du trenger på NAV, men ofte kan avklaring hos en privat aktør være til god hjelp, hvorpå de også ofte kan være behjelpelige med søknadsprosessen og nødvendig dokumentasjon. Lykke til!

Lenke til kommentar

Du får AAP under saksbehandlingen.

Du kan få AAP under saksbehandlingen. Det er på ingen måte avgjort på forhånd. Dette er forresten en av tingene de prøver å stramme inn på nå.

Kilde: NAV og personlig erfaring.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Du kan få AAP under saksbehandlingen. Det er på ingen måte avgjort på forhånd.

Du skal få AAP under saksbehandlingen, det er avgjort av Folketrygdlovens paragraf 11-13c

Arbeidsavklaringspenger gis til medlem som har fått sin arbeidsevne nedsatt med minst halvparten, og som fyller minst ett av vilkårene ...

c) i inntil fire måneder når medlemmet som følge av sykdom skal vurderes for uføretrygd. Dersom krav om uføretrygd ikke er behandlet innen den fastsatte vedtaksperioden, kan perioden forlenges i inntil fire nye måneder. Årsaken til at kravet ikke er behandlet, må dokumenteres i saken.

Kilde: Norges Lover

Lenke til kommentar

Ser på kilden din nå. Dette er tydeligvis et eksempel på hvor lovens bokstav, lovens intensjon og praksis ikke stemmer overens.

I praksis får du ingenting om det ikke er NAV som har anbefalt deg om å søke uføretrygd. Med mindre du sitter med en advokat.

Redigert: Ja, jeg veit mine kilder kun er anekdotiske, men det er de eneste kildene jeg har. Jeg har måtte sloss med NAV før.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Ser på kilden din nå. Dette er tydeligvis et eksempel på hvor lovens bokstav, lovens intensjon og praksis ikke stemmer overens.

I praksis får du ingenting om det ikke er NAV som har anbefalt deg om å søke uføretrygd. Med mindre du sitter med en advokat.

Det er vel i grunn NAV i et nøtteskall, ingenting er enkelt.

Nå er det regler som skal følges under AAP, man er jo i utgangspunktet under avklaring, hvor intensjonen alltid skal være å komme tilbake i jobb, og slik bør det jo også være.

Det kan være at NAV anser planer og opplegg for å være brutt, dersom vedkommende i strid med NAVs anbefalinger søker om uføretrygd, og at kravene for å motta AAP derfor ikke er oppfylt.

En slik søknad om uføretrygd vil jo normalt heller ikke innvilges, dersom NAV mener at søker faktisk ikke er varig ufør og ikke har prøvd alle alternativ.

Generelt tror jeg NAV er flinke til å sende de som åpenbart er varig ufør over på uførepensjon, men samtidig må det være slik at det skal være vanskelig å bli varig ufør, og det skal kreves at man faktisk har mistet arbeidsevnen. I mange tilfeller, særlig ved psykisk sykdom, kan det være vanskelig å bedømme slike ting, både for saksbehandlere og rådgivende leger osv.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Om det ikke er helt åpenbart at man er ufør, så har det også veldig mye å si hva saksbehandleren mener - din saksbehandler *kan* gjøre det mye enklere å få gjennomslag for en søknad om uførestrygd.

Er det sånn at du uansett nærmer deg grensen for hvor lenge du kan stå på AAP så bør du heller gjøre et siste forsøk på å få gehør hos din saksbehandler om at du er ufør framfor å "bare" søke om uførestrygd på egen hånd. Gjør du det på tvers av det din saksbehandler tror, uten at din saksbehandler har samlet inn rett dokumentasjon på forhånd så risikerer du at saken blir sendt videre med for lite dokumentasjon, og at du får avslag og må stresse med det. I værste fall et kjappt avslag og nesten "helt tilbake til start", og at alt du får videre er sosialstønad.

Fra du leverer inn søknad så har din saksbehandler lokalt så så lang tid på seg på å samle inn *alt* som skal telle inn videre når saken behandles hos forvaltning... (husker jeg rett var det snakk om 3 uker) og da sier det seg selv at det er lurt å sørge for at alt er på plass før det skjer. De holder på å stramme veldig inn på det med hvor lenge man kan stå på AAP, og det bør tale til din fordel - når du nå nærmer deg den ordinære grensen bør terskelen for å overbevise saksbehandleren din om at du er ufør og at det ikke fins annet håp være litt mindre.

Et siste tips: det er nærmest umulig å få byttet saksbehandler - men unntaksvis er det mulig å få bistand fra noen "over" din lokale saksbehandler om det er snakk om langvarige uenigheter om hvor du er hen, og hva som er hensiktsmessig i ditt tilfelle. I mitt tilfelle skjedde det ved at kollegaer og/eller leder bistod under samtalene for å "snu alle steiner" og se på situasjonen med friske øyne.

Der du står nå så har du alt å tjene på å få gehør for det du mener er rett (at du er ufør,) hos nav lokalt hos deg, og alt å tape på å sende inn søknad om uføretrygd for tidlig. Stå i det litt til, og gjør et siste forsøk på å bli forstått. Det er enklere å få gjennomslag på en uføressøknad om du får hjelp av din saksbehandler med hva som må hentes inn og når du skal søke, enn om du "plutselig" helt på egen hånd søker om uførestrygd og med det overrasker den lokale saksbehandleren din (som skal samle alt som må til for å behandle din søknad.)

(Kilde: Selvopplevd, 5+ år på AAP, fikk innvilget uførestrygd for to måneder siden.)

Anonymous poster hash: 4ee12...c41
Lenke til kommentar

Glemte en liten ting:

Fastlegen spiller også en viktig rolle i søknaden. Det er fastlegen som skal sammenfatte en samlet rapport basert på alt det de andre spesialistene kommer fram til. Her også bør du sørge for at du er litt i forkant, at fastlegen din ikke plutselig blir overrasket over en forespørsel om info i forbindelse med uføressøknad og ikke har kjangs på å innhente alt som skal innhentes innen NAVs frister. Vanlig saksgang er at NAV etterspørr en rapport om dette hos fastlegen din.

Alt i alt: stå i det, sørg for at den første søknaden du sender inn er god nok, gjør du ikke det, så blir det et rent helvette og du må bruke mer tid i den håpløse NAV-kverna. Tipper man fort snakker om minst et halvår med forsinkelse og frustrasjon om man må prøve flere ganger.  :hm:

Anonymous poster hash: 4ee12...c41
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Jeg har snart gått 4 år på AAP. Helt fra jeg fikk innvilget AAP har NAV behandlet meg som om det bare er et tidsspørsmål før jeg kommer ut i full jobb og at de tar det for gitt at jeg er fullt arbeidsfør. Jeg har aldri følt at de har lyttet til meg. Jeg havnet på AAP fordi jeg var utbrent og utslitt, slet med muskelsmerter og søvnløshet og fikk en forverring av depresjon/spiseforstyrrelser fordi jeg ikke klarte jobben min. Jeg har hatt perioder med depresjon/sf fra jeg var tenåring, nå er jeg snart 40. Jeg gikk til behandling på DPS i tre år til jeg nådde "standardisert" behandlingstid, dvs de hadde mange i kø og jeg måtte slutte selv om jeg da var i en veldig vanskelig periode. Fikk tilbud om samtale i kommunalt helsevern, dette ble også avsluttet raskt pga stor pågang og lite budsjett. Jeg har fulgt opp alle påfunn og ønsker fra NAV, jeg har deltatt på jobbsøkerkurs og CV-kurs og kartlegging opp og i mente, jeg følger opp egen helse så godt jeg kan med trening og kosthold, jeg lever sunt og hverken drikker eller røyker. Fysisk er jeg som før, muskelsmerter og migrene er en del av hverdagen. Av kliniske funn er det i nakken funnet bukende skiver, utrettet noe jeg ikke husker (dvs dempingen mellom nakkehvirvlene er borte, gammel whiplashskade) og mer slitasje enn forventet etter alder, jeg har et ustabilt skulderledd som gjør at noen muskler er nærmest ikke-eksisterende og andre muskler er anspente og smertefulle pga overkompensering. Psykisk er jeg dårligere enn før, hele prosessen med NAV, Frisk, Hapro, jobbsøk, arbeidspraksis, utallige bytter av saksbehandlere, tomme eller brutte løfter og årevis med dårlig økonomi har gjort meg kjempesliten. Jeg ser ikke noen annen løsning enn å søke uføretrygd nå, i håp om å kjøpe meg litt ro så jeg kan bli bedre og komme ut i jobb etterhvert, men jeg vet at NAV kommer til å motarbeide meg så godt de kan! Er det noen som kan hjelpe meg med tips for å styrke saken min, så jeg kan øke sjansene mine for å få gehør for hvordan jeg faktisk har det?

Ut fra erfaring ( 6 år med aap ) til ufør .. alt må dokumenteres, alt må sjekkes, alt må prøves...og da mener jeg ALT !! 

Du MÅ ha en psykolog ( de har større vekt en alt av leger du kan finne eller advokater ) 

Fungerer ikke ditt NAV kontor, så bytt kontor..Det gjorde jeg og alt gikk i orden rimelig fort..Har du en saksbehandler som er vanskelig, så ikke bli der lenge..bytt kommune, flytt..." bo hos en kamerat, familie " Det holder å bytte adresse i posten, men bo der du er..

Fastlegen har ikke så mye makt som man skulle tru...Faktisk veldig lite har jeg funnet ut.

Du må til arbeids utprøving, opptrening, utprøving...alt du kan tenke deg..

Alt av medisiner må testes..

Alt av spesialister må dokumentere din sak...

Mangler du 1 papir kan du bare glemme å søke uføretrygd..og få den godkjent

Ingenting blir godkjent hvis du ikke får OK fra Nav sin lege.

Punkt 1..skaff deg psykolog/psykiatriker

Punkt 2. dokumenter ABSOLUTT ALT !!!

Punkt 2. Flytt om nødvendig..

Punkt 4. Få godkjent yrkesskade

Ser Nav en restabeidsevne i deg..får du ikke 100% uføretrygd, men gradert..

Slett Facebook, Instagram...Nav snoker i alt de kan finne..Så det er ikke lurt å ha bilde av deg når du maler hus og vasker bil eller passer unger liggende på nett f.eks..for kan du det hjemme kan du jobbe med det og !! 

Smør deg med tolmodighet og lykke til!! 

Nav tar tid !

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er midt oppi dette selv. Setter stor pris på å dele erfaringer med noen som har vært igjennom dette.

Jeg søker om å øke min uføregrad fra 50 % til 100 % men blir systematisk motarbeidet av NAV. Har alle slags mulige medisinske erklæringer (alvorlig hjertesykdom) på at jeg innfrir å bli 100 % ufør, men NAV er ikke enig selv om de mener at helsen min er godt nok dokumentert. Vurderer nå å engasjere advokat for å få fortgang i prosessen for NAV har enda ikke overholdt en eneste frist.

Send meg gjerne en PM. 

Lenke til kommentar

^ alt det er greit. Men hvordan forventer du hjelp når du ikke skriver hva nøyaktig som gjør at du får avslag på 100%. Har du vært så dum at du har jobbet 50%? Da gjør du det vanskeligere for deg selv. Det som gir resultater er jo når du ikke klarer arbeidsutprøving. F.eks personer som sendes på avklaring -> jobber en dag eller to -> går til legen, får 100% sykmelding, gjerne med beskjed om at du ikke klarer å fortsette i tiltaket. Da er det dokumentert. 

Jo mer du prøver å jobbe jo verre blir det å få uføretrygd. Advokat hjelper balle. Er en stereotypi å tro at nav skal backe unna eller at advokaten kan hjelpe deg. Problemet i de aller fleste tilfellene er ikke at nav bryter loven  (som en advokat kan hjelpe med). Problemet er faktagrunnlaget holdt opp mot reglene (subsumpsjonen) som gjør at folk får avslag. Altså jeg oppfordrer ingen til å sabotere arbeidsavklaringen sin. Det jeg sier er at presser du helsen din til det ytterste og dermed kanskje forverrer helsesituasjonen din under et avklaringstiltak, så vil nav bruke det som dokumentasjon på at du har masse restarbeidsevne. Er du med?

Så har du de som åler seg gjennom systemet uten å ha nedsatt arbeidsevne. De fins. Og de vet hva de skal gjøre for å få trygd, imotsetning til mannen i gaten.

Systemet er ødelagt, på tide å innføre borgerlønn heller før enn senere. 

Anonymous poster hash: e328a...830
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...