Mato Skrevet 18. april 2017 Del Skrevet 18. april 2017 med bil har jeg operert med kan jeg ikke kjøpe den kontant har jeg ikke råd til den , kjenner flere som har betalt på billån på biler som ikke lenger finnes . uten om driftutgifter ville jeg beregnet rundt 20.000 i året på vedlikehold og uforutsette utgifter , min erfaring er at i snitt ligger man rundt dette selv om man ikke har en gammel bil , min er 2006 og det dukker alltids opp noe og fikse. Hvis det er ca 20.000 i året, ligger den ca på 5/6.000 etter 3 mnd. Føler at det er mer gunstig å heller bruke det, enn å kjøpe en evt billigere og eldre bil, også plutselig få en reprasjon på 20.000 som jeg gjorde på min forrige bil tja jeg vil si en plutselig reparasjon på 20.000 ikke er unormalt ved bil, derfor jeg sier at vedlikehold ligger på rundt 20 lapper i året i snitt , og min bil var vell 5-6 år når jeg kjøpte den med under 100,000 på telleren , i minimum er det jo service en gang i året , det er fra 4000 ved en 15.000 km service og gjerne det dobbelte hver 30.000. så er det gjerne noen slite deler og sånt i tillegg , rundt 120.000 er det som regel registerreim service og de er fort 15.000 eller mere. så når man regner det ut i snitt over flere år ligger vedlikehold på ca 20.000 ( for min del ihvertfall) når det gjelder pris tap på bil er det ca 50% de første 5 år https://www.abcnyheter.no/penger/okonomi/2012/03/11/147220/sa-mye-faller-bilen-i-verdi her kan du leke deg litt med tall og se hvor mye det koster i året og ha bil , inkludert verditap og reprasjoner , jeg synted defaut tallene på reparasjoner og service var noe lavt men det er jo bare og justere opp , jeg brukte 6000 på servie og 10000 på reperasjoner. og kom fram til en kostnad på 47.000 i året, noe jeg føler er ganske rett for meg ivertfall. http://www.smartepenger.no/kalkulatorer/1838-bilkjopskalkulator Lenke til kommentar
Mato Skrevet 18. april 2017 Del Skrevet 18. april 2017 En jeg kjenner sa en gang at det beste bilholdet, økonomisk, er å kjøpe en 2-3 år gammel bil, ha den i 2-3 år, selge den, og gjenta prosessen. I den tidsperioden er det lite problemer med bilen, den taper seg minst i verdi, og garantien gjelder fortsatt. jeg har og hørt akkurat det samme , men etter og sett litt på kalkulatoren til smarte penger er jeg ikke så sikker, dog det er dyrt med bil uansett , enten det er via pris tap eller reparasjoner. jeg kjøper kjøper som regel bil inn forbi hva jeg kan kjøpe kontant, og har de så lenge brukverdien ikke er lavere en kostnaden for og holde den på veien i året. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå