Gå til innhold

Volkswagens nye elbil-konsept har 500 kilometer rekkevidde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor er det bare Tesla som lager biler med brukbar rekkevidde?

VW burde klare dette samtidig med at Model S ble lansert.

 

Elbilen min har brukbar rekkevidde i hverdagen, og ikke all verdens ventetid p ålangtur, om man må lade, sånn hver 18-25. mil. De oppgavene jeg har fossilen min til, klarer ingen elbil ennå, kort eller lang rekkevidde; dra en ordentlig tilhenger.

Lenke til kommentar

Hm. Nå forsvinner snart godene. Da går elbilsalget ned og det blir mange til salgs.

 

Ikke nødvendigvis om bilprisene på biler med rekkevidde på 300 km+ koster omtrent eller noe mer enn det samme som tilsvarende fossile biler koster. Regjeringa har vell lova halv bompengesats og halv parkeringssats i overskuelig fremtid, samt at engangsavgiften for lavutslippsbiler alltid skal være lavere enn for mer forurensende biler.

 

Latterlig billig drivstoffkostnad på 1-2,5,- på mila vil alltid elbiler slå fossilbiler på, service og vedlikehold med langt færre deler som kan gå i stykker og mindre som trenger regelmessig service er også en fordel som vil tale for elbilene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hva venter de på? 

Når det gjelder mange av de andre aktørene så virker det som de presser fram prototyper lengst mulig frem i tid for å ha ett eller annet til å vise fram nå fordi Volkswagens diesel-skandale har tvunget VW til å satse sterkt på elektrisk framover. "Vi skal bli størst/best... om 8 år" lizm.

 

Men når det er VW selv som trekker på beina selv om de allerede har flere modeller i salg, så klarer jeg rett og slett ikke svare på spørsmålet ditt.

Endret av tommyb
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hm. Nå forsvinner snart godene. Da går elbilsalget ned og det blir mange til salgs.

 

Folk begynner ikke selge brukte elbiler til gunstig pris fordi tilgangen til nye er dårligere/dyrere...

 

Det er to elbilgoder som slår de andre ihjel. Den ene er momsfritaket. Den andre er rimelig drift. Om man ikke lenger sparer noe/like mye i forhold til f.eks. bompenger, parkering og årsavgift betyr ikke det at man selger elbilene til fordel av noe annet som likevel ikke er billigere på dette. Dersom momsfritaket forsvinner mens strømprisene forblir lavere enn bensinprisene vil folk beholde elbilene og det blir få til salgs.

Endret av tommyb
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Hva venter de på? 

 

Hva ventet de på mener du? Det tar typisk 5 år fra tidlig (internt) konsept til produksjon, så om de venter å ha denne til salgs om tre år har de nok jobbet på denne i 1-2 år alt.

 

For VW er det neppe intressant å lage en ny platform  som bare kan selges i <100K/år antall, Så de har nok tatt sikte på en markedstiming som tilsier de kan produsere denne til en pris og i et volum som gjør den intressant.

Lenke til kommentar

Hm. Nå forsvinner snart godene. Da går elbilsalget ned og det blir mange til salgs.

Danmark har jo vist oss hvordan vi ikke* skal fjerne elbilgodene..

 

Innføring av MVA er vel utsatt til 2020 foreløpig, innen da bør modellutvalg og priser ha blitt bra nok til at elbilsalget i det minste tåler gradvis innføring av MVA. 5% fra -20 kanskje og opp 5% i året til vi når 25%?

 

 

 

 

*med mindre målet er å fremprovosere en bråstopp i salget, i så fall har danskene gjort det helt korrekt..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Elbilen min har brukbar rekkevidde i hverdagen, og ikke all verdens ventetid p ålangtur, om man må lade, sånn hver 18-25. mil. De oppgavene jeg har fossilen min til, klarer ingen elbil ennå, kort eller lang rekkevidde; dra en ordentlig tilhenger.

Model X.

Den eneste, og altfor dyr. Synes det er på tide å drite i alle disse fantasibilene til eneorme summer, eller noe som ikke funker, og komme med noe midt i mellom, til en vettug pris. Man kjøper f.eks ikke en SUV i millionklassen, når man får noe rimeligere til den oppgaven.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

Hva venter de på? 

 

Resten av verden? Norge alene er ikke noe stort marked.

 

 

Men så er det jo ikke bare Norge det selges elbiler. Vi er ganske små faktisk. Se på antallet i Kina feks.

Antallet er enda mindre i Kina, i forhold til befolkningstallet. Det er bare i Norge at elbiler er en realitet.

 

 

Prosentvis mener du, det spiller ingen trille for de som selger elbiler. Selger de 1 million biler driter de i hvor mange prosent av markedet salget er i landet. De tjener like mange penger. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hm. Nå forsvinner snart godene. Da går elbilsalget ned og det blir mange til salgs.

 

Vi skal no ha fordelane i mange år til, i fylgje nesten alle dei politiske partia. Det vert nok ikkje aktuelt å fjerne fordelane so brått at salet går ned heller. Det er sjølvsagt positivt for bruktverdien av eksisterande bilar at prisen på nye går opp, men eg tvilar på at det vil føre til ein storm av dyre bruktbilar til sals. Dei som sel må jo ha seg ein ny.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...