Gå til innhold

Timelapse over 200-ish dager. Hvilket oppsett?

Anbefalte innlegg

En kollega av meg kom og spurte meg om jeg kunne hjelpe han å sette opp en timelapse i dag.

Prosjektet er et nybygg av et fjøs. Dette skal pågå frem til jul og har oppstart ganske snart. 

Han selv mente et par bilder pr dag var nok, men med tanke på 24fps og rundt 200 dager så bør han ta vertfall et bilde i timen tenker jeg, visst ikke så blir det en veldig kort film vertfall.

Men hvordan ville dere løst dette? 

Kameraet kan ikke stå innendørs, så det må være et som tåler litt vær.. GoPro kanskje? 
Men hvordan er GoPro til å programmere til å ta bilder så sjelden som 1 bilde i timen? 

Han trenger ikke vidvinkel sånn egentlig, så om det finnes et bedre alternativ med smalere linse så kan det også funke..

Har tenkt på et overvåknings/webkamera med IP66, men litt usikker på hva som egner seg der også. Han har mulighet til å sette opp trådløst nett og strøm dit, men ikke noe kablet nett(klart, han kunne brukt nett via strømplugg kanskje?). 

Så alle aspektene må tas med, kom gjerne med komplette oppsett(ikke noe grisedyrt) med planlegging og alt mulig rart jeg selv ikke har tenkt over. 

Når det gjelder lagring så tror jeg det hadde vært en fordel med at det ble lagret trådløst, men SD-kort kan funke. Han har vertfall uansett lyst til å kunne koble seg innpå manuelt av og til bare for å følge med når han er borte på reise for å se fremgangen fra dag til dag, uten at dette forpurrer noe for timelapsen.. 

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-NvO6MF

Denne begynner jo å bli gammel, men i tilfelle du (eller andre) fortsatt lurer så er dette mine tanker:

Bildefrekvens

Det er alltid mulig å spille av filmen fortere, så det er bedre å ta for mange bilder enn for få. Samtidig er det jo stress å ende opp med unødvendig mye footage. Dersom resultatet skal ende opp på 1 minutt (ingen har lyst til å sitte i 10 minutter å se på en timelapse) så blir det 7,2 bilder per dag (60 sekunder x 24 bilder per sekund / 200 dager). Det er lite interessant å ta bilder når det ikke er bygging og på natten (da blir timelapsen veldig flimrete), så med en begrensning på 8 timer om dagen blir det cirka 1 bilde i timen som du foreslår. Vær derimot klar over at det ikke er så mange løsninger som gir deg timelapse med begrensning i når på døgne bilder skal tas, så det kan hende du må ta bilder 24 timer i døgnet og fjerne 2/3 i ettertid.

Kamera

Vanntett kamera er uten tvil kjekt, samtidig må man tenke på strømforsyning. En GoPro er ikke vanntett lenger når du åpner luken for å plugge den i strøm, og over så lang tid må du bytte mange batterier hvis den skal gå på batteri. Lagring blir også fullt etter hvert, og dersom du må røre kameraet for å ta ut batteri og/eller minnekort så risikerer du å flytte kamera og "ødelegge" hele timelapsen. Én løsning er å bygge en liten boks til å ha ikke-vanntett utstyr i. Du kan kjøpe et billig speilreflekskamera (for eksempel Nikon D200 for 800 kr brukt) og koble det til en billig laptop som kan kontrollere det. Det er en løsning som kan være like billig (eller billigere) enn en GoPro og samtidig gi deg mye mer fleksiblitet i hvordan du skal ta det opp. Denne løsningen er litt mer teknisk og krevende, men kan gi bedre resultater. 

Testing

Helt til slutt vil jeg nevne at uansett hvilken løsning du går for så er det kritisk å teste det på forhånd. Sett kamera ut en uke først, lag en video og se om resultatet blir som forventet. Når fjøset er bygget så går det ikke an å gå tilbake og gjøre det på nytt hvis videoen ikke ble som forventet!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...