Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

returnere solgt valp? angrefrist?

Sneiks

Anbefalte innlegg

Hei, noen som vet hvordan reglene er når vi har solgt hunden våres? ( måtte selges pga han ikke går overens med babyer/små barn, og siden vi venter en liten nå om 1-2 uker så kom vi fram til at vi måtte selge ham, og responsen var STOR). vi fikk nå en melding om at hun som har kjøpt hunden, har fått en sorgreaksjon pga sin gamle hund og klarte ikke knytte seg til den nye hunden, så hun trygler oss om og ta han tilbake, noe som igjen setter oss i en vanskelig situasjon da ungen egentlig kan komme når som helst, og at det blir ikke akkurat bra for sønnen i huset på 9år, ettersom han måtte si hadet til hunden igår osv osv, så alt i alt så er dette litt dumt for, oss men vi tar han selvfølgelig tilbake og må bare prøve å finne noen nye som er interessert.

så det vi egentlig lurer på er angående betalingen vi fikk for hunden våres på 8000kr, om vi da må betale tilbake det? De pengene har vi allerede brukt på ny vogn og vippestol til babyen, så og gi tilbake pengene blir igrunn litt vanskelig for oss da vi ikke har noen penger å gi tilbake..
men hvordan er reglene på det ? kan hun kreve å få pengene tilbake? hvis vi finner noen nye som er interessert i hunden, må vi da gi dem pengene vi får da tilbake til hun andre? er det noen angrefrist på kjøp av dyr? føler at det blir litt feil av dem å skulle ha tibake pengene, med tanke på situasjonen vi blir satt i, og må begynne hele denne prosessen på nytt med å finne noen nye eiere.

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hun har ingen angrerett, og hennes sorgreaksjon er åpenbart ingen mangel. Hvis dere har informert om at han har vansker med barn er heller ikke dette noen mangel, om ikke problemene er mye større enn dere har beskrevet.

Jeg foreslår at dere setter henne i kontakt med de andre dere har fått respons fra, enten ved at dere gir henne kontaktinformasjonen til dem eller (sannsynligvis mer ryddig overfor de som har kontaktet dere) ved at dere kontakter dem, forklarer situasjonen og gir dem kontaktinformasjonen hennes. Dere er nok ikke forpliktet til å gjøre dette, men forhåpentligvis gjør det at situasjonen løser seg greit for begge parter.

• Liker 8
Lenke til kommentar

Hun har ingen angrerett, og hennes sorgreaksjon er åpenbart ingen mangel. Hvis dere har informert om at han har vansker med barn er heller ikke dette noen mangel, om ikke problemene er mye større enn dere har beskrevet.

Jeg foreslår at dere setter henne i kontakt med de andre dere har fått respons fra, enten ved at dere gir henne kontaktinformasjonen til dem eller (sannsynligvis mer ryddig overfor de som har kontaktet dere) ved at dere kontakter dem, forklarer situasjonen og gir dem kontaktinformasjonen hennes. Dere er nok ikke forpliktet til å gjøre dette, men forhåpentligvis gjør det at situasjonen løser seg greit for begge parter.

Takk for svar! ja det beste hadde jo vært om hun eventuelt kunne funnet noen nye eier til han på egenhånd, men hun er vist ikke interessert i å ha han hos seg lenger enn nødvendig pga sorgreaksjonen, og vil bare levere han til oss så fort som mulig.. noe vi har sagt er greit, da vi tenker først og fremst på hunden og at vi føler nå at hun ikke er kapabel til å ha en hund. Men tenker litt på etter at hun har vært å levert han tilbake imorgen, og hvis vi feks kommer fram til at det beste for hunden er å være hos noen andre i familien som hunden kjenner og vet hvem er. hvordan blir det angående betaling da? hun kan vell ikke kreve da at vi skal betale tilbake pengene? snakket med venninnen hennes i telefon, og hun sa det at hun skjønte hvis vi ikke kunne betale tilbake nå, også nevnte hun noe om at dem heller bare kunne ta de pengene vi evt, får for hunden når vi selger han igjen, men er vell ikke sånn at vi da må betale tilbake henne da det ikke er angrefrist? hun ble opplyst om alt vedrørende hunden og barn. dem sier også at hunden er eksemplarisk, men at det ikke funker pga han ikke er lik nok den gamle hunden hennes.. ble litt skremt da vi først fikk meldingen istad om sorgreaskjon osv, så da tenker vi egentlig bare på hundens beste nå

Lenke til kommentar

så kom vi fram til at vi måtte selge ham, og responsen var STOR).

Enig med Brun, det burde ikke være vanskelig for hun dama å selge hvis responsen var stor med store bokstaver.

Lenke til kommentar

Hvis dere faktisk får penger for hunden ved ny omplassering bør dere gi henne disse pengene. I realiteten omplasserer dere nå hunden for henne. Noe annet blir urimelig. Dere kan selvfølgelig si at dere nekter å ta imot hunden om hun vil ha noen form for betaling for den, men dere kan jo da risikere at hun ikke går med på det, og at hunden blir skadelidende av det.

Hvis du faktisk tenker på hundens beste nå, er det vel ingen grunn til at dere skal ha penger på nytt for den? Dere har jo allerede fått 8000 kroner for den.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar! ja det beste hadde jo vært om hun eventuelt kunne funnet noen nye eier til han på egenhånd, men hun er vist ikke interessert i å ha han hos seg lenger enn nødvendig pga sorgreaksjonen, og vil bare levere han til oss så fort som mulig.. noe vi har sagt er greit, da vi tenker først og fremst på hunden og at vi føler nå at hun ikke er kapabel til å ha en hund. Men tenker litt på etter at hun har vært å levert han tilbake imorgen, og hvis vi feks kommer fram til at det beste for hunden er å være hos noen andre i familien som hunden kjenner og vet hvem er. hvordan blir det angående betaling da? hun kan vell ikke kreve da at vi skal betale tilbake pengene? snakket med venninnen hennes i telefon, og hun sa det at hun skjønte hvis vi ikke kunne betale tilbake nå, også nevnte hun noe om at dem heller bare kunne ta de pengene vi evt, får for hunden når vi selger han igjen, men er vell ikke sånn at vi da må betale tilbake henne da det ikke er angrefrist? hun ble opplyst om alt vedrørende hunden og barn. dem sier også at hunden er eksemplarisk, men at det ikke funker pga han ikke er lik nok den gamle hunden hennes.. ble litt skremt da vi først fikk meldingen istad om sorgreaskjon osv, så da tenker vi egentlig bare på hundens beste nå

Nå spør du i et juss-forum, og da får du svar med utgangspunkt i jussen...

En avtale mellom to personer som er gjort - er gjort. Med mindre den ene parten her krever heving eller utbedring pga en mangel/skade, så har man ingen rett til å heve avtalen.

Men man kan jo selvsagt spørre om å få heve avtalen, slik kjøper har gjort. Det jeg oppfatter er at du har akseptert dette. Det synes jeg er dumt. Kjøper vil da kunne si at du har gått med på å heve avtalen, og da skal penger og vare tilbakeføres til slik det var opprinnelig - du får tilbake hunden, de får tilbake pengene.

Mitt tips er at du trekker tilbake/nyanserer det du aksepterte, og gjør som Brun sier, at du kan sette kjøper i kontakt med andre kjøpere og dermed forhåpentligvis få en løsning som blir god for alle.

(off topic: jeg er selv hundeeier, og synes ikke noe særlig om slike historier - skal man kjøpe hund så gjør man en grundig, og gjerne lang, vurdering før man anskaffer hund - et hundekjøp er ikke noe man angrer på omtrent uansett grunn, da har man ikke gjort en skikkelig vurdering på forhånd. Men dette er en avsporing som jeg beklager ;-) )

Lenke til kommentar

Hvis dere faktisk får penger for hunden ved ny omplassering bør dere gi henne disse pengene. I realiteten omplasserer dere nå hunden for henne. Noe annet blir urimelig. Dere kan selvfølgelig si at dere nekter å ta imot hunden om hun vil ha noen form for betaling for den, men dere kan jo da risikere at hun ikke går med på det, og at hunden blir skadelidende av det.

Hvis du faktisk tenker på hundens beste nå, er det vel ingen grunn til at dere skal ha penger på nytt for den? Dere har jo allerede fått 8000 kroner for den.

men hvordan er det iforhold til loven? hvis vi nå tar tilbake hunden, å kommer fram til at det beste for hunden, og sønnen i huset som må oppleve å miste hunden sin igjen, at vi heller velger å gi hunden til svigermor (selvfølgelig ikke noe betaling) men sånn som situasjonen er nå så orker ikke vi prosessen med å måtte finne nye eiere, og knuse hjertet til sønnen igjen da han har tatt dette veldig tungt. så vi tenker jo at det beste for oss og hunden nå er å gi han til svigermor, så kan heller vi dra å besøke hunden der så han skal slippe å måtte si hadet til hunden sin igjen. føler bare at det blir litt feil av henne å forvente å få tilbake noe penger nå, ettersom hun vet hvordan situasjon vi blir satt i og som vi snakket om når hun hentet hunden.

Lenke til kommentar

Nå spør du i et juss-forum, og da får du svar med utgangspunkt i jussen...

En avtale mellom to personer som er gjort - er gjort. Med mindre den ene parten her krever heving eller utbedring pga en mangel/skade, så har man ingen rett til å heve avtalen.

Men man kan jo selvsagt spørre om å få heve avtalen, slik kjøper har gjort. Det jeg oppfatter er at du har akseptert dette. Det synes jeg er dumt. Kjøper vil da kunne si at du har gått med på å heve avtalen, og da skal penger og vare tilbakeføres til slik det var opprinnelig - du får tilbake hunden, de får tilbake pengene.

Mitt tips er at du trekker tilbake/nyanserer det du aksepterte, og gjør som Brun sier, at du kan sette kjøper i kontakt med andre kjøpere og dermed forhåpentligvis få en løsning som blir god for alle.

(off topic: jeg er selv hundeeier, og synes ikke noe særlig om slike historier - skal man kjøpe hund så gjør man en grundig, og gjerne lang, vurdering før man anskaffer hund - et hundekjøp er ikke noe man angrer på omtrent uansett grunn, da har man ikke gjort en skikkelig vurdering på forhånd. Men dette er en avsporing som jeg beklager ;-) )

okei, ja da har hun ingen rett til å heve avtalen, men hun har spurt om hun kan vær så snill å levere tilbake hunden til oss, noe vi har sagt ja til, har ikke lovet henne at hun kommer til å få tilbakebetalt pengene, og kommer nå til å sende henne en melding om at vi godt kan ta tilbake hunden, men at vi da kommer til å beholde hunden i familien, og at det ikke blir mulig og få tilbake pengene. takk for svar! :)

Lenke til kommentar

så kom vi fram til at vi måtte selge ham, og responsen var STOR).

Enig med Brun, det burde ikke være vanskelig for hun dama å selge hvis responsen var stor med store bokstaver.

ja burde ikke vært noe problem for henne selge den, men hun sier bare at hun ikke takler å ha han hos seg da han ikke minner henne nok om hennes gamle hund ( at denne hunden veier 2kg mer enn hennes gamle hund, han er for leken, han ville sove i buret sitt og ikke sengen osv) noe som får oss til å begynne å lure litt.

Lenke til kommentar

okei, ja da har hun ingen rett til å heve avtalen, men hun har spurt om hun kan vær så snill å levere tilbake hunden til oss, noe vi har sagt ja til, har ikke lovet henne at hun kommer til å få tilbakebetalt pengene, og kommer nå til å sende henne en melding om at vi godt kan ta tilbake hunden, men at vi da kommer til å beholde hunden i familien, og at det ikke blir mulig og få tilbake pengene. takk for svar! :)

Tja, går kjøper med på dette så er jo det fint for deg.

Jeg mistenker at kjøper vil si at når hun leverer tilbake hunden, så skal dere levere tilbake pengene. Altså en (juridisk) heving av kjøpet. Men du kan jo gjerne forsøke og se hva hun sier...

Endret av grenness
Lenke til kommentar

hold oss oppdatert på denne saken er du snill :) Hør på Herr Brun og 4 3

Skriv en tydelig sms. Dere kan ta tilbake hunden tross alt ekstra stress og styr det skaper for dere, men det er ikke angrerett på dette salget, så hun vil ikke få igjen noen penger. Evt kan du be tidligere interessenter om å kontakte henne for et evt videresalg, hvis hun føler det er en bedre ide. Hvis hunden overføres til dere, vil svigermor overta den gratis, og det vil derfor ikke bli snakk om penger igjen på et senere tidspunkt heller. 

På meg virker det som hun kan ha brukt penger hun skulle ha brukt et annet sted etc ... 

Endret av Smultring77
Lenke til kommentar

sånn da vi fått tenkt litt over hva vi skal gjøre imorgen, og ettersom det ikke ble direkte avtalt at vi skal betale tilbake pengene for hunden, og siden vi har en sms fra hun som har kjøpt han, hvor det ikke står noenting om tilbakebetaling, kun at hun vil levere tilbake hunden til oss fordi hun ikke takler å ha han der pga sorgreaksjonen og at hun mente det var best for hunden å komme tilbake til oss. Vi har kommet fram til nå at siden det er en liten en på vei, så har vi rett og slett ikke tid til å begynne prosessen med å legge han ut til salg/omplassering igjen, og med tanke på 9 åringen i huset, så har vi lite lyst til å utsette han for å miste hunden igjen. vi tenker at det er noe hun burde tenkt på før hun kom å hentet han, og ihvertfall når vi fortalte henne om hvorfor vi dessverre må kvitte oss med han. jeg snakket også med venninnen hennes i telefon (hun som kjøpte han klarte ikke snakke med oss selv), og det var venninnen som nevnte at vi eventuelt kunne betale tilbake når vi får solgt han igjen, og at hun skjønte at vi ikke hadde penger nå. hun brydde seg heller ikke om hun ikke fikk tilbake hele summen. men vi har bestemt at når vi har fått han tilbake er det ikke sikkert vi kommer til å selge han igjen pga det er en hund, og han har ikke godt av å bli kastet rundt omkring, og fordi vi ikke vil gjøre det mot 9åringen. da hun nevnte tilbakebetaling så ble vi ikke enig om noenting, det eneste vi ble enige om var at de skulle komme å levere tilbake hunden pga sorgreaksjonen og at hun rett og slett ikke ville ha han.
(skrev kanskje litt feil når jeg skrev valp, hunden er 2år, beklager)

Lenke til kommentar

sånn da vi fått tenkt litt over hva vi skal gjøre imorgen, og ettersom det ikke ble direkte avtalt at vi skal betale tilbake pengene for hunden, og siden vi har en sms fra hun som har kjøpt han, hvor det ikke står noenting om tilbakebetaling, kun at hun vil levere tilbake hunden til oss fordi hun ikke takler å ha han der pga sorgreaksjonen og at hun mente det var best for hunden å komme tilbake til oss. Vi har kommet fram til nå at siden det er en liten en på vei, så har vi rett og slett ikke tid til å begynne prosessen med å legge han ut til salg/omplassering igjen, og med tanke på 9 åringen i huset, så har vi lite lyst til å utsette han for å miste hunden igjen. vi tenker at det er noe hun burde tenkt på før hun kom å hentet han, og ihvertfall når vi fortalte henne om hvorfor vi dessverre må kvitte oss med han. jeg snakket også med venninnen hennes i telefon (hun som kjøpte han klarte ikke snakke med oss selv), og det var venninnen som nevnte at vi eventuelt kunne betale tilbake når vi får solgt han igjen, og at hun skjønte at vi ikke hadde penger nå. hun brydde seg heller ikke om hun ikke fikk tilbake hele summen. men vi har bestemt at når vi har fått han tilbake er det ikke sikkert vi kommer til å selge han igjen pga det er en hund, og han har ikke godt av å bli kastet rundt omkring, og fordi vi ikke vil gjøre det mot 9åringen. da hun nevnte tilbakebetaling så ble vi ikke enig om noenting, det eneste vi ble enige om var at de skulle komme å levere tilbake hunden pga sorgreaksjonen og at hun rett og slett ikke ville ha han.

(skrev kanskje litt feil når jeg skrev valp, hunden er 2år, beklager)

også ifølge sms´n vi fikk, så tolket vi det mest som at hun kun vil levere tilbake hunden til oss pga sorgreaskjonen, og det uten noen andre forpliktelser. tolket det ihvertfall ikke som at vi skal kjøpe tilbake hunden..

Lenke til kommentar

Da har dem vært å levert tilbake hunden! De kom med hunden å leverte tilbake alt (bur,bånd,pass osv). Hun beklaget seg veldig og forklarte etc. Og vi gikk inn med hunden og dama ble inne med han. Dem prøvde å få meg til å skrive under på en kontrakt om at vi selger han igjen og fører pengene tilbake til henne etter salget.. noe jeg ikke ville skrive under på med tanke på og måtte kvitte oss med hunden igjen osv, så jeg fortalte at svigermor skulle ha hunden på ubestemt tid, til ungen har blitt litt større, så jeg kunne ikke love noenting med tanke på penger tilbake. Hun og venninnen var veldig på at vi bare kunne selge han igjen siden det var så mange interessenter, men vi fortalte at det ikke var det det handlet om nå, og at vi ikke har tid til å begynne prosessen med å selge han igjen. Hun virket ikke helt fornøyd med at det ikke ble noen avtale om tilbakebetaling, men hun skjønte det (tror jeg). Hun håpet på at vi var så redelig at HVIS vi selger han igjen, at vi da tar kontakt med henne.. men å selge han igjen er nå ganske uaktuelt med tanke på 9åringen som er helt i hundre over at hunden er tilbake.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...