Gå til innhold

Den store Windows-oppdateringen slippes bare til noen Windows-mobiler

Anbefalte innlegg

Det som cases ut er altså det som skiller mobilversjonen av W10 fra desktop. Denne erstattes så av en felles komponent. MS gjør altså akkurat det du etterspørr. De lager ett felles OS for alle devicetyper.

Dette betyr at Windows 10 mobile shell må fases ut. Noen spekulerer altså på om dette er grunnen til at W10m får sin egen fork. Om dette betyr at ingen av dagens mobiler får CShell er umulig å si.

Yup, yup. Det er i såfall en forlengelse av det viktige arbeidet de begynte med Windows 8, der halve arbeidet er å gjøre Windows for desktop bedre egnet for mobiler, og halve arbeidet synes å ha vært å finne/vente på hardware-leverandører som kan levere kraftig nok prosessorkraft uten at mobilen får 4 timer batteritid.

UWP trenger ikke tung hardware, men win32 gjør, og kanskje er det derfor det har tatt så lang tid før man nå får åpnet opp for Windows-programvare på mobile enheter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hadde vært flott med en tredje skikkelig konkurrent på mobil, men ms har tydeligvis bestemt seg for at den ikke vil komme derfra.

Snakker om solen

http://www.cio.com/article/3191398/computers/qualcomm-first-windows-10-arm-pc-coming-in-the-fourth-quarter.html

Dette er tableter og pc, men samme prosessor brukes i mobiler, så det er i praksis ikke noe i veien for å lansere en ny mobil på samme arkitektur. Men det betyr at CShell for W10 som tilsynelatende skal erstatte W10m shell.

Lenke til kommentar

"No major PC maker has yet announced an ARM-based Windows PC, though there's a company running a Kickstarter campaign to build an 8.2-inch device."

Man får vente med å juble til produktene er i butikken.

At det ikke er annonsert betyr ikke at det ikke kommer. Men vi skal ikke glemme at det er en uhyre fersk Windowsversjon vi snakker om her, samt et relativt nytt konsept med helt ny maskinvare i bunnen. I tillegg er vi på en krysningsplattform mellom to verdener. Det er skummelt å utelate native Win32 applikasjoner på en PC, selv om emulatoren skulle fungere bra. Samtidig er det nok litt høning og egging med tanke på MS Store, devicer, brukere, utviklere og apper på gang.

ARM har imidlertid enkelte fordeler man ikke kommer utenfor. Men som du skriver, vi får vente og se.

Lenke til kommentar

At samme prosessor potensielt kan puttes inn i en Windows-mobil er dårlig trøst. Enn så lenge er en PC med mobilprosessor like interessant som en netbook.

Ikke helt. MS har demonstrert at deres Win32 emulator for ARM fint kjører applikasjoner som Photoshop. Ser man på formfaktor og den tradisjonelle brukerens vaner og behov på slike enheter, så tror jeg UWP applikasjoner er tilstrekkelig om man også har mulighet til å kjøre Win32 applikasjoner.

Vil dette være for alle, sikkert ikke. Vil det være nok for de aller fleste? Helt klart.

I praksis betyr det dog at du kan kjøre full photoshop fra mobiltelefonen din via continuum, om de lager en slik mobil med denne prosessoren og Windows 10 for Arm. Så litt interessant er jo tanken.

Lenke til kommentar

[...] 

I praksis betyr det dog at du kan kjøre full photoshop fra mobiltelefonen din via continuum, om de lager en slik mobil med denne prosessoren og Windows 10 for Arm. Så litt interessant er jo tanken.

Da er vi tilbake på Surface Pro-mobilen, og den er jeg altså helt for. Gitt at den har mobil-pris og ikke Surface Book-pris. 

Hvordan skiller egentlig dette seg fra Windows RT? Kun ved at man har en emulator?

Ja, men det "kun"-et der er som "kun"-et i "kun at den ene kan kjøre Windows-programvare og den andre kan kjøre enkle apper. 

Lenke til kommentar

Om det hadde vært enkelt å emulere x86 på Arm hadde det skjedd for lenge siden. Jeg tror det når jeg ser det i et retail-produkt. At det funker bra, altså. At programmene kan kjøres tviler jeg ikke på.

Hvis vi er litt rause kan vi anta at ytelsen blir ca 25% av det telefonen klarer med native-kode (virkeligheten er nok nærmere 10). Hvor gøy tror du det er å kjøre Photoshop med ytelsen til en fjerdedel av en telefon som i tillegg skal trekke rundt sitt eget OS?

(Jeg hadde x86-emulering på macen min for godt over ti år siden. Det sagde.)

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Om det hadde vært enkelt å emulere x86 på Arm hadde det skjedd for lenge siden. Jeg tror det når jeg ser det i et retail-produkt. At det funker bra, altså. At programmene kan kjøres tviler jeg ikke på.

Hvis vi er litt rause kan vi anta at ytelsen blir ca 25% av det telefonen klarer med native-kode (virkeligheten er nok nærmere 10). Hvor gøy tror du det er å kjøre Photoshop med ytelsen til en fjerdedel av en telefon som i tillegg skal trekke rundt sitt eget OS?

(Jeg hadde x86-emulering på macen min for godt over ti år siden. Det sagde.)

Som jeg skrev over er dette neppe noe for alle. Om PS noen gang kommer for ARM vites ikke, men ett av deres siste programmer ble sluppet til MAC og så som UWP -applikasjon. Adobe skriver i sin blogg at de har tro på UWP applikasjoner. MS slipper om litt en ren UWP versjon av Windows, uten emuleringsmulighet. Ja, dette minner om RT, men situasjonen er ikke den samme. Med det sakt, har man behov for de tunge applikasjonene velger man kanskje ikke ARM, men det så faktisk ikke ut til at ytelsen var så lav som 10-20% ut fra det lille jeg har sett. Men som du skriver, ingen ting er i butikken enda.

Uansett synes jeg MS jobber med mange spennende ting som er demonstrert, bekreftet, og ikke ligger langt fram i tid, så jeg synes det er rart at det ikke nevnes med ett eneste ord her på Tek. Windows omtales stort sett når de kan vinkle noe i negativ retning.

Lenke til kommentar

Hardwaren for å emulere var i alle fall ikke på plass for ti år siden, og nå har jo MS pusha på for dette mot ARM, så forutsetningene er bedre. Hvor effektivt det blir? Ingen anelse. Hadde foretrukket ekte x86-kompatibilitet på hardware-nivå. Men Intel leverte ikke da MS pusha i forrige runde, og vi fikk aldri en i-basert Microsoft-fon.

Et rent UWP-produkt kjøper jeg aldri. Eller, uhm... Hvis det blir et fullverdig smarthus-produkt med konkurransedyktig hardware-støtte kan jeg komme til å bite i meg de ordene. Men UWP-tablet/PC har jeg like mye bruk for som OS/2.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

MS har lange tradisjoner for å love masse og ikke levere. Det er derfor jeg er så skeptisk før jeg faktisk ser produktene ute i den virkelige verden. Akkurat der er det en stor forskjell på Apple og Google på den ene siden og og MS på den andre. Google og Apple viser stort sett frem ting som er så godt som ferdige og som bare mangler litt polish, mens MS viser frem ting på tegnestadiet før de egentlig vet om det lar seg bygge i det hele tatt. Ofte viser det seg at det ikke gjør det. Det er ikke noe nytt - de har holdt på sånn siden iallfall Windows 95.

Å få x86-kode til å kjøre på ARM er trivielt, hele problemet ligger i å få det til å fungere så godt at det faktisk er behagelig å bruke. For små utilities etc. er det sikkert greit, men programmer som Photoshop etc. krever en god del av maskina så jeg er særs skeptisk helt til jeg har sett det i aksjon utenfor labben (og helst prøvd det selv). Jeg ser ærlig talt ikke poenget - de som faktisk trenger sånt er de som krever god ytelse, og de andre gir antakeligvis blaffen. Da står vi igjen med Enterprisebrukerne, men der burde en eller annen form for terminalserver være en mer logisk løsning.

(Antakeligvis er hele poenget å få gode gamle VBrun.dll til å funke her som alltid ellers. Den ene drittfila som holder liv i halve MS.)

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

"No major PC maker has yet announced an ARM-based Windows PC, though there's a company running a Kickstarter campaign to build an 8.2-inch device."

Man får vente med å juble til produktene er i butikken.

Det er et halvt år til Windows 10 for Arm skal lanseres, så det er vel ikke unaturlig at det ikke er annonsert så mye.

Fra Qualcomm:

"we have an opportunity to disrupt the existing suppliers of the PC and the datacenter. Our Snapdragon 835 is expanding into Mobile PC designs running Windows 10, which are scheduled to launch in the fourth calendar quarter this year."

De høres i hvert fall optimistisk ut, men de har vel sannsynligvis ikke kontakt med sine kunder, og vet hva slags interesse de har vist for dette?

Endret av TheMoose
Lenke til kommentar

Det er i alle fall en stor fordel å ha støtte for det i hardwaren og ikke bare software. Så snart early adaptors er ferdig-shafta og vi kommer til andre generasjon, blir det interessant å se måletall. Første-gen er nok som alltid best å bare ignorere eller akseptere uten å måle for nøye.

Lenke til kommentar

For all del - jeg kan bare ikke se hvordan i alle dager de skal få det til. Emulering er vanskelige greier å få til å funke bra.

Microsoft har jobbet sammen med Quallcomm med dette, så det er gjort arbeid med dette helt ned på Silicon nivå, i de nyeste Snapdragon prosessorene, for å få det til.. Så vi se hva de har klart å får til.

Endret av TheMoose
Lenke til kommentar

Jeg vet de sier det, men det er et vanskelig problem uansett. Selv med en co-prosessor kommer man ikke unna de grunnleggende avveiningene rundt ytelse vs. strømforbruk.

For ikke å snakke om de grunnleggende forskjellene på RISC og CISC som også kommer til å bli et stort problem.

Når selv ikke Intel klarer å få x86 til å kjøre effektivt på mobile enheter tviler jeg sterkt på at Qualcomm klarer å få det til med et emuleringslag på toppen av ARM og all kompleksiteten rundt begrenset instruksjonssett (eller co-cpu).

Lenke til kommentar

De kan det dersom målet er å ha emuleringslaget og satse på at de færreste egentlig kommer til å bruke det nok til at ytelsen betyr noe... Så lettvint slapp ikke Intel unna siden de måtte endre egenskapene fra ende til ende. Er dette lavthengende målet nok for Qualcomm, har alle her rett. Det kan gjøres, batteriet draines, enheten blir varm, og det begynner å hakke. Jeg får tilgang til Photoshop og/eller Clue for Windows, og den sistnevnte vil virke fabelaktig mens den første, spesielt sammen med Continuum, bare blir startet opp et par ganger før jeg innser at jeg må vente enda ti år før hardwaren er rask nok.

Dette blir da første-gen, og ingen vet hva målet blir for andre gen. Men nok en gang vil vi sitte her og ikke ha tro på Microsoft på kort sikt, men avhengig av preferanser med et håp/en skrekk for at de tilslutt finner veien.

Og plutselig leverer Google/Magic Leap det grensesnittet vi er vant til fra Star Wars Episode IV, og hele markedet snus opp ned.

maxresdefault.jpg

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...