Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Helt ny Mazda 6, ta vare på lakken, vinduer og felger


uggy

Anbefalte innlegg

Hei.

Har akkurat hentet meg en helt ny bil, er 1 uke idag,Mazda 6 stasjonsvogn med farge: deep crystal blue. Er en veldig mørk blå farge. Ser nesten sort ut på kveldstid å mer blå når den får lys/sol på seg.

 

Spørsmålet mitt da er: hvordan tar jeg best mulig vare på lakken, felgene og vinduene?

De vokset bilen før jeg hentet den.

 

Men er vell en fordel for meg å vokse den også?

Hvordan gjør jeg det lettest for meg å vaske den for eksempel? Er der noe spesial voks jeg kan ta på for å gjøre jobben med vasking lettere?

For eksempel slik jeg bare kan skylle den noen ganger i uken med vanlig hageslange å ta storvasken med såpe litt sjeldnere?

 

Har hørt om ditec og dropp off, det gode greier? Og hva er forskjellen på de?

Er helt grønn på dette, så tar gjerne imot tips!

Endret av uggy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå beveger du deg inn i en ny side av bilverdenen, en jungel større en Amazonas når det kommer til utvalg, teknikker, do's and dont's :p

 

Jeg vil alltid anbefale å bruke mye tid på Detailersclub, og lese guidene der for skånsom bilvask. Etter du har lært deg det kan du gå nærmere inn på voksing, for så kanskje polering.

 

https://www.detailersclub.no/forums/topic/15504-guide-for-sk%C3%A5nsom-vask-av-bil/

https://www.detailersclub.no/forums/topic/24989-guide-michaels-bilpleieguide-a-%C3%A5/

https://www.detailersclub.no/forums/topic/15789-guide-for-maskinpolering/

 

Kan bare fortelle deg med en gang - skal man virkelig forstå dette, og vite hvordan å ta vare på bilen din året rundt, kommer du til å lese i mange timer, men det anbefales :)

Lenke til kommentar

Grattis med bil.

 

Som sagt over, les gode hjelpeposter på DCN. Og noen forenklede vasketips finner du også her i denne delen av diskusjon.no.

 

Bilen er vokset når du får den, eller forseglet på en eller annen måte. Som regel gjort helt jævlig jobb med dette, med rennemerker, klatter av produkt osv. Men ok, du får bare være forberedt til du kan gjøre det selv bedre. Du har litt tid til å lese deg opp. :)

 

Nå starten, som våren også er kommet, tipper jeg du klarer deg i de fleste vaskene med skumlegging og vask. Benytt mild avfetting før skum når du ser at det har lagt seg en del skitt. Med mild avfetting mener jeg utblandet, f.eks Surfex blandet 1:20. La stå 4-5 min før skumming. For skum kan du bruke f.eks Jif Bilshampo eller Turtle høytrykksvask som du får på flere butikker med vaskemidler. Evt gå på Bilnerden, Scandicshine og finn rett kategori der (da er du i jungelen, derfor jeg anbefaler enklere lokale butikker først).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...