Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Kjøpe SEFRAK-registrert rønne på festet tomt på tvangssalg

Anbefalte innlegg

Jeg fant en SEFRAK-registrert rønne som selges på tvangssalg. Veggene ser OK ut, men innvendig er mye revet. Bygget på 1920-tallet. 

Huset ser helt og fint ut utenifra, men relativt shabby inni. Elektrisk anlegg er visstnok søppel og bør utbedres. Badet ser jalla ut. Men kjøkkenet ser brukende ut.

Utfordringen er at festetomten går ut om 6 år, er det et stort problem? 

Planen min er å bo der noen år, og så rive faenskapet og sette opp et søtt lite ferdighus. Er det dyrt å rive hus? Er det helsefarlig å bo i et gammelt hus?

Det ville vært svinbillig å bo der (det koster under en million), plasseringen er digg, tomten er liten men ser fin ut. Min største utfording bomessig nå er at jeg ikke har plass til begge bilene og motorsykkelen min der jeg bor nå. Er ikke veldig interessert i hus og hjem generelt sett.

Er det noen problemer med å kjøpe på tvangssalg?

Jeg kan ingenting om oppussing, jeg hater å male og jeg kan ikke huske sist gang jeg brukte en hammer. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tvangssalg kan være helt kurant, men det er jo litt større risiko enn vanlig.

I Norge så er det veldig sjelden at festede tomter ikke får ny fest :p Problemet her er prisen som kan gå opp en del hvis festet er slik de var i gamle dager, 100,- pr. år i 100 år. Det kan fort bli noen hundre i måneden i tomteleie. Eller så kan du selvfølgelig få tilbud eller spørre om å kjøpe tomten.

Rive hus er ikke spesiellt dyrt hvis du gjør det meste selv, da blir det hovedsakelig kontainerleie og tømming. Skal du ha gravemaskin og folk til å gjøre jobben så ruller tusenlappene kjappt. Gravemaskin koster typ 1.500,-/time. Det er dog fort gjort. Det bør du ta når den tid kommer, høre med et firma så bør de kunne gi deg et fornuftig overslag.

Elektrisk annlegg er dyrt å fikse så det er dumt å ta den kostnaden to ganger. Jeg ville ikke "investert" penger på et hus jeg skulle rive.

Om det er helsefarlig å bo der kommer i stor grad an på om det er brukt asbest og om det er noen nasty sopper der.

Slik jeg ser det så pusser du opp hele driten eller river det med en gang. Er det et hus som bør rives så betaler du i all hovedsak for en tomt du ikke eier...

Høres ikke ut som en fornuftig idè å kjøpe det huset slik du beskriver det :)

Endret av 4 3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Hvilken SEFRAK-klassifisering har huset? Dersom det fortsatt er mye originalt fra ca byggeår i huset, kan det være problematisk å få revet det. For noen år siden skulle jeg rive et hus på min tomt, et hus som var fra før 1900, og var registrert i SEFRAK. Jeg måtte søke kulturetaten i kommunen, i tillegg til plan- og bygning, og prosessen tok lang tid. Kultur frarådet riving, men etter at jeg skaffet dokumentasjon på at store deler av boligen var ombygget i nyere tid, samt at bygningens generelle tilstand var dårlig pga feilkonstruksjon og dårlig håndverk, valgte plan- og bygningsetaten å godkjenne min søknad. 

Lenke til kommentar

Du må finne ut om det er mulig å rive ja, i noen tilfeller er det ikke sikkert du får lov til å gjøre noe i det hele tatt utvendig...

Får nytt hus til under 2 mill ferdig - det er i mange tilfeller billigere enn å pusse opp om man ikke gjør en betydelig egeninnsats.

Endret av daruu
Lenke til kommentar

Det huset der hadde jeg holdt meg langt unna. SEFRAK er synonymt med papirmølle og begrensninger. Det krever en egen form for masochisme å gi seg i kast med slikt.

Dersom du har økonomi til å få noen andre til å sette opp et lite hus, tror jeg du er bedre tjent med å kjøpe en tomt som ikke er bebygd, eventuelt noe som er nytt nok til at du får lov til å rive det. Eller aller helst, dersom du ikke har interesse av å bruke mesteparten av fritiden din på bygging og/eller oppussing, kjøpe noe som er i god stand og passer til din livssituasjon nå og i overskuelig fremtid.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...