Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan jeg ringe politiet for russe-bråk midt på natten (boligområde)

IHaveADream

Anbefalte innlegg

Kan jeg det?

Nå har det stått en russebuss utenfor boligblokken vår i to-tre timer, sikkert fordi det er stort sportsanlegg der, hvor det er plass til bussen og gjengen. Småbarn, jobb og skole i morgen tidlig, så dette funker ikke. Finnes det ingen grenser for hvor russen kan holde på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Russen må lære seg å oppføre seg. Virker som veldig mange av dem tror russedrakta er et frikort for å drive med uanstendig og respektløs oppførsel.

Selv om man ikke blir spesiellt plaget av russetull i nabolaget så bør man ringe politiet av prinsipp, de bør for helsike ha respekt for andre mennesker selv om de kler seg ut og oppfører seg som klovner.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, forstyrrelse av alminnelig ro og orden og/eller den omgivelsenes nattero er ulovlig etter straffelova.

Kva som er å rekne som omgivelsenes nattero kan være definert i din kommunes politivedtekter (ofte definert som mellom kl 23 og 06 dersom det er definert).

Dersom det ikkje er definerte eksakte tidspunkt så er det ei skjønnsmessig vurdering av kva som er forstyrrelser/støy og når det skal være nattero.

Litt støy må du tåle, og det at du har valgt å busette deg nært eit sportsanlegg vil gjere at du nok må tåle litt meir støy enn dersom du hadde busatt deg i eit reint boligfelt. Men du skal ikkje måtte tåle meir støy enn det som du måtte kunne pårekne frå eit slikt sportsanlegg. Litt på samme måte som at du nok ikkje kjem nokon veg om du kjøper deg bolig rett over ein nattklubb og klager på at nattklubben har på musikk også etter kl 23.

Andre moment som blir vurdert er når støyen oppstår. I går så var det natt til ein kvardag, og då er terskelen for at polititet slår ned på slik feststøy langt lavare enn dersom det var til samme tid på natt til lørdag/søndag.

Dessverre så er det nok også slik at du må pårekne litt støy frå russen då dette etterkvart blir ansett som vanlig, men også her så er det verdt å påpeike at hensynet til vanlig nattero er eit sterkare behov enn russens behov til å feste. Russen vil nok heller ikkje kome så langt med dette argumentet når det ikkje ein gong står mai på kalenderen.

Det er ikkje fritt fram for russen heller, så du kan fint ringe politiet for å klage. Når du melder frå om slike ting så bør du ringe 02800 eventuelt det åttesifra lokalnummeret til politiet då slik støy ikkje er ein nødsituasjon.

Edit: rettet skrivefeil.

Endret av The Avatar
Lenke til kommentar

Dersom det ikkje er definerte eksakte tidspunkt så er det ei kjønnsmessig vurdering av kva som er forstyrrelser/støy og når det skal være nattero.

Alternativt skjønnsmessig vurdering... :)

Alle veit vell at det er russegutane som bråker og derfor må stoppes og russejentene bare er søte og må få lov til å feste hele natten  :wee:

Skal redigere.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Tusen takk for innspill, dere!

Jeg ringte pol., og de var veldig greie og lovet å komme. Bråket stanset etter kort tid, så regner med at det var pol. som kom og stanset dem.

Helt ufyselig, dette russeopplegget, makan til dusteopplegg skal man lete lenge etter. Man kan mene hva man vil om det, og jeg forstår konseptet med å feire, men hva i all verden er det man feirer FØR man er ferdig med skolen - før man vet om man består de eksamenene man har, osv...! Og så "feire" i månedsvis med så stor grad av hensynsløshet! Dette er en eviglang diskusjon, så jeg skal gi meg her; måtte bare få ut frustrasjonen!

• Liker 3
Lenke til kommentar

Har allerede ringt politiet 3 ganger i år, Nå har politiet stengt området og gir bøter til hver enkelte russ som oppholder seg på stedet fremover, har vært stille der i en uke nå. Men når de festet på plassen jeg prater om så fikk de over 30 telefoner i løpet av en time fra samme området. Som sagt, nå er det forbudt for russ og oppholde seg der etter 20:00

Lenke til kommentar

Tusen takk for innspill, dere!

Jeg ringte pol., og de var veldig greie og lovet å komme. Bråket stanset etter kort tid, så regner med at det var pol. som kom og stanset dem.

Helt ufyselig, dette russeopplegget, makan til dusteopplegg skal man lete lenge etter. Man kan mene hva man vil om det, og jeg forstår konseptet med å feire, men hva i all verden er det man feirer FØR man er ferdig med skolen - før man vet om man består de eksamenene man har, osv...! Og så "feire" i månedsvis med så stor grad av hensynsløshet! Dette er en eviglang diskusjon, så jeg skal gi meg her; måtte bare få ut frustrasjonen!

Selv var jeg russ, men sto over alt det der med feiring. Hadde kun russebevis for å få billig øl på de utestedene her som tilbød rabatter for russ.  Hadde dårlig nok erfaringer med russ fra ungdomsskolen, som du sier, for noen legger hjernen igjen hjemme når de drar ut i drakta.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...