Gå til innhold

Hjelp skal kjøpte nye høyttalere

Anbefalte innlegg

Jeg ville definitivt gått for anlegget på Finn som Pop linket til.  20kkr er ingen upris så lenge alt er strøkent, men slår selgeren av en tusenlapp eller tre så er det selvsagt enda bedre.

Infinity Kappa 7 ville jeg holdt meg laaangt borte fra.  De er minimum 28 år gamle (de gikk ut av produksjon i -89) og i tillegg sier annonsen at "den ene diskanten knitrer litt", så ikke tenk på det engang.  Det er forsåvidt gode høyttalere når de er i strøken stand, men de har lav resistans, middel følsomhet og trenger en svært god (som i praksis vil si kostbar) forsterker for å yte virkelig bra.

Når det gjelder hva som spiller bedre enn CV, så er det så godt som alt (ok, litt overdrevent) annet.  Imidlertid er det ingen andre høyttalere som produserer like mye bass, men så er jo nettopp den uhyggelig overdrevne bassen til CV en stor del av det som gjør dem så dårlige.  Den grøter til diskant og mellomtone og er nettopp det som gjør at CV er høyttalere som kun passer til fest på lokalet og for folk som ikke er interessert i musikk, bare bakgrunnsstøy.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis jeg ikke husker feil, så går ikke CV-ene dypt i frekvens, så bassen kan oppleves "hul"

ville heller gått for noe annet moro enn CV, kanskje en dali  med 2x10 bass

bare korrekter meg hvis jeg bommer her

Lenke til kommentar

Om man ser på de fleste frekvenskartene til cv, så ser man en stor pukkel på ca 100hz. Så ja, den delen av bassen kan fort høres hul ut når høyttaleren dropper som en stein fra 90hz og ned. Men hører mange kompenserer heftig for dette med utstrakt bruk av equalizer. Kan tenke meg at 100-150hz da dras godt ned og opp med 60hz.

TS. Om du klarer å prute denne pakken ned i 20k, får du noe meget bra til den prisen: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=94872242&fks=94872242

Endret av Pop
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvis det likevel blir kjøp av høyttalerne i første post, så vil jeg påpeke at de slett ikke behøver en forsterker med 2x300W.  Høyttalerne i linken har en følsomhet på 94dB og en impedans på 8Ohm, som gjør dem svært lettdrevne.  Enhver kvalitetsforsterker på 50-60W eller mer vil drive dem høyere enn trommehinnene tåler.

En høyttaler som Dali ZENSOR 7, også fra klubben, vil være et langt, langt bedre valg for enhver som er interessert i musikk og ikke bare høyest mulig lyd.

Beklager hvis er litt off topic, men Dali ZENSOR 7 ser helt sinnsvake kule ut. Flytter ut til eget bygg snart og er ute etter annlegg jeg kan koble opp til både PC og TV. Kan en det med Dali Zensor 7? Burde en kjøpe noe tilleggsutstyr, er det noen kabler en bør være obs på og ha noe ekstra utstyr for? 

Jeg arvet et stort gammelt selvbyggd men visstnok veldig bra lydsystem for noen år tilbake og forstår ingenting av kablingen så får ikke brukt det og har etter det vært skeptisk til å investere i lydsystem selv om jeg er lei av å bruke headset og vanlig dårlig tv speakers.

Endret av Gunman1986
Lenke til kommentar

Zensor-serien er en fin start inn i hifi. Vokser med kvalitetsforsterkere. Hva tenkte du å drive dem med? Det du har arvet? Er for så vidt interessant å vite hva det er for å kunne anbefale den eller andre løsninger sammen med Zensor.

Om det er et anlegg med kaotisk kabling er det vel komponentsakene fra tidlig 90-tallet, som hadde masse proprietære koblinger mellom komponenter (der en komponent hadde f.eks kasset og cd, en annen forsterker og radio osv).

Kabler kan du kjøpe på biltema/clas ohlson osv. Gjerne noe med litt mer isolasjon enn de mest standard lakrislissene om de ligger i nærheten av strøm, men innenfor hundrelapper altså.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...