Klevtor Skrevet 17. april 2017 Del Skrevet 17. april 2017 Hei, jeg skal kjøpe nye høyttalere og jeg tror det blir disse: https://www.hifiklubben.no/hoyttalere/gulvstaende-hoyttaler/cerwin-vega-sl-15-gulvstaende-hoyttaler/ men jeg kan ikke så mye om høyttalere og forsterkere så derfor lurer jeg på hva slags forsterker og høyttalere jeg burde kjøpe. På forhånd, takk for svar Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 17. april 2017 Del Skrevet 17. april 2017 kjøp kraftig nok forsterker, gjerne 2x300W i 8ohm minimum gå på finn.no og se etter effektforsterkere der Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 18. april 2017 Del Skrevet 18. april 2017 Hvorfor vil du ha CV høyttalere? 2 Lenke til kommentar
TGB Skrevet 18. april 2017 Del Skrevet 18. april 2017 Hvorfor vil du ha CV høyttalere? Det er mitt spørsmål også; finnes vel knapt noe dårligere lydmessig 2 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 18. april 2017 Del Skrevet 18. april 2017 (endret) Hvordan regner man ut hvor "dårlig lydmessig" visse høyttalere er i forhold til andre? Det må jo være utrolig mange faktorer, kreve dyrt og avansert utstyr og ikke minst mye tid og kompetanse, å måle lydkvalitet på hver eneste høyttaler i markedet? Endret 18. april 2017 av Taurean 2 Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 18. april 2017 Del Skrevet 18. april 2017 Cervin Vega er da langt fra dårlige høytalere, de har jo fokus på bass og er rimelig lett drevene høytalere... Finnes langt værre høytalere å få kjøpt.. Jeg vil klassifisere CV i klassen for prisbevist hjemmekinoentusiaster som ønsker noe som kan spille høyt med mye bass... Lenke til kommentar
Belfaborac Skrevet 19. april 2017 Del Skrevet 19. april 2017 CV er greit nok om man skal ha et rimelig hjemmekinosystem og ellers bare hører på R&B og Hip-Hop. Om man derimot har ønske om et anlegg som også kan formidle andre typer musikk på en rimelig grei måte, så burde de ligge fryktelig langt nede på lista. Jeg har hørt masser av CV-høyttalere, men aldri noen som har dugd til annet enn ungdomsfester på bygdehuset der det eneste som betyr noe er basslinja og hvor høyt det kan spille. Hvis det likevel blir kjøp av høyttalerne i første post, så vil jeg påpeke at de slett ikke behøver en forsterker med 2x300W. Høyttalerne i linken har en følsomhet på 94dB og en impedans på 8Ohm, som gjør dem svært lettdrevne. Enhver kvalitetsforsterker på 50-60W eller mer vil drive dem høyere enn trommehinnene tåler. En høyttaler som Dali ZENSOR 7, også fra klubben, vil være et langt, langt bedre valg for enhver som er interessert i musikk og ikke bare høyest mulig lyd. 1 Lenke til kommentar
daruu Skrevet 19. april 2017 Del Skrevet 19. april 2017 Hva skal de brukes til? Bare spille høyest mulig på fest? Tv/film? Musikk generelt? Sjekk bruktmarkedet, får alltid mer for pengene der. Selv har jeg 2.1 oppsett som brukes til tv,film og musikk. Høyttalere og sub er 10+ år gammelt, men funker knall og fikk ett helt nytt liv når jeg kjøpte ny forsterker. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 19. april 2017 Del Skrevet 19. april 2017 Hvordan regner man ut hvor "dårlig lydmessig" visse høyttalere er i forhold til andre? Det må jo være utrolig mange faktorer, kreve dyrt og avansert utstyr og ikke minst mye tid og kompetanse, å måle lydkvalitet på hver eneste høyttaler i markedet? Handler om å formidle musikk. Det beste instrumentet for å finne ut om de gjør det bra eller dårlige er øret. Jeg syns ikke CV er noen gode musikkformidlere. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 19. april 2017 Del Skrevet 19. april 2017 kjøp kraftig nok forsterker, gjerne 2x300W i 8ohm minimum gå på finn.no og se etter effektforsterkere der Hva i all verden skal han med det? De høyttalerne kan du drive med 2x20W, de har en følsomhet på 94db og 8ohm. For bedre kontroll enn minstekravet, ja selvsagt kjør på med mer. Men da bør man bruke pengene på noe av kvalitet, og tenke at 2x75W holder i massevis. Ikke tulleforslag med 300W, som med litt kvalitet vil koste det tredobbelte av slike under middelmådige høyttalere. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 19. april 2017 Del Skrevet 19. april 2017 Jeg er enig i innspill her; 2x300W (8ohm) er absolutt ikke nødvendig. Samt om de skal brukes til å spille høyt med masse bass så er de sikkert fine (party med dårlig listepop/hiphop) - så er sikkert dette fint. Jeg er forøvrig ikke enig i at "dårlige" høytalere fungerer til film. Det er ytterst få ting som krever mer av reproduksjonsevnen til høytalere enn film Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 19. april 2017 Del Skrevet 19. april 2017 er dere seriøse? joda, man kan sikkert få lyd og "høy" nok lyd ut av dem med en 50W forsterker, men blir det god lyd da? NEI. TS: Man vil ha en god kraftig strømsterk forsterker som klarer å styre elementene godt nok. Dette vil gi bedre bass og generell lyd Lenke til kommentar
TGB Skrevet 19. april 2017 Del Skrevet 19. april 2017 er dere seriøse? joda, man kan sikkert få lyd og "høy" nok lyd ut av dem med en 50W forsterker, men blir det god lyd da? NEI. TS: Man vil ha en god kraftig strømsterk forsterker som klarer å styre elementene godt nok. Dette vil gi bedre bass og generell lyd Selvsagt er det en god plan å ha nok kraft til å drive høytalere, men spørsmålet er heller om det ikke er en god plan å bruke pengene på bedre høytalere enn å svi av 20.000-30.000 på en forsterker til å drive noen under middelmådige høytalere? Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 19. april 2017 Del Skrevet 19. april 2017 De CVene der er ekstremt lette å drive. Bare tull å ha fokus på kraftig forsterker til de. Heller kvalitet enn antall watt. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 19. april 2017 Del Skrevet 19. april 2017 er dere seriøse? joda, man kan sikkert få lyd og "høy" nok lyd ut av dem med en 50W forsterker, men blir det god lyd da? NEI. TS: Man vil ha en god kraftig strømsterk forsterker som klarer å styre elementene godt nok. Dette vil gi bedre bass og generell lyd Selvsagt er det en god plan å ha nok kraft til å drive høytalere, men spørsmålet er heller om det ikke er en god plan å bruke pengene på bedre høytalere enn å svi av 20.000-30.000 på en forsterker til å drive noen under middelmådige høytalere? jeg skrev gå på finn.no og finn effektforsterkere der. altså brukt absolutt ikke snakk om å svi av titalls tusen spenn kan få tak i 2 stk nad forsterkere til 4000 kr f.eks typisk, da har man rundt 300W per kanal minst Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 19. april 2017 Del Skrevet 19. april 2017 Hvorfor skal han kjøpte seg en effektforsterker med x-antall watt når høyttalerne lett kan drives av en enkel integrert forsterker? Lenke til kommentar
Pop Skrevet 19. april 2017 Del Skrevet 19. april 2017 Og har han forforsterker siden han blir bedt om å se etter effekttrinn? Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 19. april 2017 Del Skrevet 19. april 2017 har drevet med hifi i flere år, og vet hva konsekvensen blir når forsterkeren blir for svak, har testet flere forsterkere i forskjellige konstruksjoner og effekter opp igjennom årene. Det er stor forskjell på hva høytaleren har som minste krav og hva som er ideelt Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 19. april 2017 Del Skrevet 19. april 2017 Følsomheten på høyttalerne er jo veldig høy, ergo de trenger ikke mye kraft for å drives tilfredsstillende. Merkelig at du ikke vet det om du har drevet med hifi i flere år? Lenke til kommentar
Belfaborac Skrevet 19. april 2017 Del Skrevet 19. april 2017 (endret) En annen ting enhver burde vite etter flere år i gamet er at masser av watt ofte er noe helt annet enn strømstyrke og evne til å kontrollere høyttalerelementene godt, med mindre man snakker om flere titalls tusenlapper. Masser av watt + lav pris er uten unntak = dårlig strømforsyning og lav dempefaktor. Om man "bare" har 7-8000 å spenne på en forsterker er det uten unntak bedre å kjøpe en god 50-watter enn en bedriten 300-watter. Endret 19. april 2017 av Belfaborac 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå