Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Godkjenning av felger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I reglementet står det at du kan øke/minske dimensjonene på dekk og felg med 10%. Dekkene må ikke stikke på utsiden av skjermene. Er senkesettet tuv godkjent så må du vise bilen med montert senkesett og få den godkjent.

 

Var av den oppfatning at rulleomkretsen ikke skulle endres mer enn 5%. 

Andre punktet man må passe på er innpresset kan i henhold til kjøretøyforskriften endres med maks. +-15mm, altså maks +- 7,5 mm på hver side. Dette fordi innpresset påvirker sporvidden til bilen.

 

Skal du ha forskjellige type felger foran og bak må bilen være typegodkjent for det noe jeg ikke tror en Omega er. 

Endret av Revox
Lenke til kommentar

 

I reglementet står det at du kan øke/minske dimensjonene på dekk og felg med 10%. Dekkene må ikke stikke på utsiden av skjermene. Er senkesettet tuv godkjent så må du vise bilen med montert senkesett og få den godkjent.

 

Var av den oppfatning at rulleomkretsen ikke skulle endres mer enn 5%. 

Andre punktet man må passe på er innpresset kan i henhold til kjøretøyforskriften endres med maks. +-15mm, altså maks +- 7,5 mm på hver side. Dette fordi innpresset påvirker sporvidden til bilen.

 

Skal du ha forskjellige type felger foran og bak må bilen være typegodkjent for det noe jeg ikke tror en Omega er. 

 

De gangene jeg har kjøpt dekk og felg hos forhandler så har jeg spurt om dette og da sier de jevnt over de fleste plasser at det er 10 prosenten som gjelder. Kjøpte nye dekk og felg til en 2003 v70 og ville ha maks av både bredde og dia til den. Angrer litt på det fordi den ble vinglete og sporer og en må "ta" bilen noen ganger fordi den sporer. Slitsomt.

Lenke til kommentar

I reglementet står det at du kan øke/minske dimensjonene på dekk og felg med 10%. Dekkene må ikke stikke på utsiden av skjermene.

Hvor står dette?

De reglene har jeg aldri funnet, og jeg trodde jeg hadde satt meg godt inn i regelverket i forbindelse med de rundene jeg har hatt med SVV..

 

De reglene jeg har lest sier sånn ca:

Rulleomkrets kan ikke endres mer enn 5% uten godkjenning.

Sporvidde kan ikke endres mer enn 15mm uten godkjenning.

Spacere kan ikke benyttes uten godkjenning.

Bil med lik dimensjon foran og bak som standard skal ha dette med mindre annet er eksplisitt tillatt.

Biler med ulik dimensjon foran og bak skal ha samme forhold mellom dimensjon foran og bak med mindre annet er eksplisitt tillatt.

Dekkenes slitebane må ikke gå utenfor hjulbuens kant.

 

Jeg lærer gjerne noe nytt, så kom gjerne med en henvisning til kilde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De gangene jeg har kjøpt dekk og felg hos forhandler så har jeg spurt om dette og da sier de jevnt over de fleste plasser at det er 10 prosenten som gjelder.

 

Det virker pussig at de som selger dekk ikke kjenner til reglene, for det finnes ingen regel som sier noe som helst om 10%, Kjøretøysforskriften 13.6 sier

 

Ved bytte av felg eller dekk kan dimensjon og/eller sporvidde tillates endret under følgende forutsetninger:

  • Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TÜV (Technische Überwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TÜV Raderkatalog eller separat TÜV godkjenning godtas.
  • Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser.
  • Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten.
  • Dekkene må være godkjent for en belastning som minst tilsvarer kjøretøyets tillatte aksellast.
  • Dekkene må være beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for. For vinterdekk er det tilstrekkelig at dekkene er beregnet for 160 km/t. For kjøretøy som lovlig kan benytte C- eller LT-dekk, er det tilstrekkelig at vinterdekkene er beregnet for 130 km/t.
  • Felg og dekk må passe sammen i henhold til STRO-normen.
  • Det må ikke brukes mellomlegg/plate/«spacer» som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.
  • Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.
  • Dersom kjøretøyets originale felger er skiftet ut med andre stål- eller lettmetallsfelger, skal disse enten være merket med innpresning eller det skal medfølge dokumentasjon for innpresning i kjøretøyet.

    Med innpresning forstås avstanden mellom felgplatens anleggsflate mot navet og felgens senterlinje. 

  • Dersom sporvidden endres mer enn 15 mm - dvs. at felgenes innpresning endres mer enn 7,5 mm - skal kjøretøyet fremstilles for regionvegkontoret for ny godkjenning. Det må fremlegges dokumentasjon for at sporviddeendringen er tillatt. Regionvegkontoret gjør anmerkning om endringen i vognkort og registerkort. Dersom sporvidden endres 15 mm eller mindre frafalles kravet om fremstilling for ny godkjenning etter § 3-4.
Lenke til kommentar

Jeg vet at enkelte dekkforhandlere prater/våser om 10% som maksimalt avvik som da antageligvis er siktet til fra maks til minste tillate endring. Noe forvirrende er det ja.

 

Når det er sagt bør man aldri ta for gitt at kunnskapen er på plass hos de som utfører arbeid. Det vises jo faktisk fra tid til annen at selv vegvesenet eget kontrollorgan sliter med å skjønne sine egne regler.

Lenke til kommentar

Hei. Ja var akkurat hos en dekkforhandler nå og det stemmer det dere sier at det er 5% som gjelder. Dekk og felgdimmensjoner skal holde seg innenfor 5 %. En annen ting er også laste evne til dekket som må passe til bilen.

 

Felgdimensjon er forsåvidt irrelevant, så lenge de nye hjulene har en rulleomkrets som er innenfor ± 5% av det som er originalt og står skrevet i vognkortet.

Lenke til kommentar

Hei. Ja var akkurat hos en dekkforhandler nå og det stemmer det dere sier at det er 5% som gjelder. Dekk og felgdimmensjoner skal holde seg innenfor 5 %. En annen ting er også laste evne til dekket som må passe til bilen.

5% angår kun hjulets rulleomrets og ingenting annet. Det gjør at du i teorien kan bytte fra 15" til 20" felger på en bil lovlig så lenge du finner en dimensjon som gjør at rulleomkretsen blir endret mindre enn 5%.

Sporviddeendringer (innpress) er det andre regler for.

Dekkets bredde er det i utgangspunktet ingen regler for så lenge det ikke stikker utenfor kjøretøyets sider.

Lenke til kommentar

 

Hei. Ja var akkurat hos en dekkforhandler nå og det stemmer det dere sier at det er 5% som gjelder. Dekk og felgdimmensjoner skal holde seg innenfor 5 %. En annen ting er også laste evne til dekket som må passe til bilen.

5% angår kun hjulets rulleomrets og ingenting annet. Det gjør at du i teorien kan bytte fra 15" til 20" felger på en bil lovlig så lenge du finner en dimensjon som gjør at rulleomkretsen blir endret mindre enn 5%.

Sporviddeendringer (innpress) er det andre regler for.

Dekkets bredde er det i utgangspunktet ingen regler for så lenge det ikke stikker utenfor kjøretøyets sider.

 

Dekket skal vel "passe" til felgen? Kan ikke se for meg at man får godkjent 165 i bredde på 8" felg. Selv om det er mulig å kjøre slik.

Lenke til kommentar

 

Hei. Ja var akkurat hos en dekkforhandler nå og det stemmer det dere sier at det er 5% som gjelder. Dekk og felgdimmensjoner skal holde seg innenfor 5 %. En annen ting er også laste evne til dekket som må passe til bilen.

 

Felgdimensjon er forsåvidt irrelevant, så lenge de nye hjulene har en rulleomkrets som er innenfor ± 5% av det som er originalt og står skrevet i vognkortet.

 

 

Ja det er omkretsen som kan svinge rundt 5%. Hadde en -98 Honda Crv der jeg fikk "ballongdekk" til den. Maks høyde på dekkene, gjerne kalt profil. Pga. den var så lavt giret, lå jo på 2800 o/min i 80 km/t men den gikk ned litt i turtall med de høye dekkene men ble litt vinglete. Men sparte masse bensin pga omdreiningene på motoren.

Lenke til kommentar

Takk for all fakta og hjelp, men tror dere at de blir godkjent?

 

Ikke om felgene ikke står i vognkortet, du ikke har papirer og felgene har forskjellig dimensjon fremme og bak. Jeg har selv kranglet med BT over felger med forskjellige dimensjoner fremme og bak som jeg ikke finner papirer til, selv om tilsvarende felger er tillatt.

 

Merk dette punktet i Snylter sitt innlegg:

 

 

Bil med lik dimensjon foran og bak som standard skal ha dette med mindre annet er eksplisitt tillatt.

 

Dette antyder at du må dokumentere at felgene passer din bil. Det holder ikke med papirer for stasjonsvogn om du har sedan.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

 

Takk for all fakta og hjelp, men tror dere at de blir godkjent?

 

Ikke om felgene ikke står i vognkortet, du ikke har papirer og felgene har forskjellig dimensjon fremme og bak. Jeg har selv kranglet med BT over felger med forskjellige dimensjoner fremme og bak som jeg ikke finner papirer til, selv om tilsvarende felger er tillatt.

 

Merk dette punktet i Snylter sitt innlegg:

 

 

Bil med lik dimensjon foran og bak som standard skal ha dette med mindre annet er eksplisitt tillatt.

 

Dette antyder at du må dokumentere at felgene passer din bil. Det holder ikke med papirer for stasjonsvogn om du har sedan.

 

 

Jeg hadde trodd at så lenge hverken sporvidde eller rulleomkrets ble overskredet, så var dette ok? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...