Gå til innhold

Har nordmenn for høy tillit til politikerne?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Høres ut som at dere prater om religion og ikke politikk her, du kan jo spørre ett barnehagebarn om Jesus og Erna og høre hvem av de dem har hørt om.... Da skjønner dere brått at dere tok feil også her sånn i deres evige kamp mot makta, dessverre så innebærer tydeligvis ikke dette noen kamp mot høyere makter.

Var dette innlegget ditt et argument? Eller hva er det egentlig?

Lenke til kommentar

Høres ut som at dere prater om religion og ikke politikk her, du kan jo spørre ett barnehagebarn om Jesus og Erna og høre hvem av de dem har hørt om.... Da skjønner dere brått at dere tok feil også her sånn i deres evige kamp mot makta, dessverre så innebærer tydeligvis ikke dette noen kamp mot høyere makter.

Var dette innlegget ditt et argument? Eller hva er det egentlig?

Bare en kommentar til logikkbristen, håpet må bli at noe synker inn på sikt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Antikkens Athen begrenset regjeringsmedlemmenes tid med makten til EN dag, og utnevnte dem ved lotteri.

Det hadde faktisk vært bedre for Norge om medlemmer i landets styre ble trukket blant folket og at alle hadde plikt til å bidra på samme måte som med jurye eller verneplikt. Da kunne vi rotert blant vanlige folk til å sitte i det politiske styret, siden vi absolutt ikke skal ha et folkelig demokrati.

Å ha hyppigere rotasjon og at vanlige folk må avtjene politisk plikt er bedre enn karrierepolitikere og den korrupsjonen det medfører.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er lov å starte eget parti om en får nok underskrifter hvis det er så ille da. Jeg ser ikke hvordan nyvalg hjelper, det dukker ikke opp et parti som plutselig mer enn 5% stemmer på bare pga nyvalg.

Ja, særlig. Siden det er gjort så vanskelig som mulig. Egentlig krever en representant på stortinget kun 16.000 stemmer ved forrige valg, eller rundt 0.6% av stemmene. Alikevel blokkerer det såkalte demokratiet alle stemmer som er mindre enn 4% og sikrer dermed å drukne ut alle stemmer som kan tenkes å bli hørt, og sikrer dermed at kun snevre meninger blir hørt, mens alle andre meninger blir utelukket slik at de ikke kan ta rot i folket og vokse.

Å stifte et parti er urealistisk. Partier i seg selv er et av hovedproblemene i den politiske modellen idag og en av de mest antidemokratiske institusjonene i vårt samfunn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det hadde faktisk vært bedre for Norge om medlemmer i landets styre ble trukket blant folket og at alle hadde plikt til å bidra på samme måte som med jurye eller verneplikt. Da kunne vi rotert blant vanlige folk til å sitte i det politiske styret, siden vi absolutt ikke skal ha et folkelig demokrati.

Å ha hyppigere rotasjon og at vanlige folk må avtjene politisk plikt er bedre enn karrierepolitikere og den korrupsjonen det medfører.

Tiltredes. Ellers så vil vel de aller fleste mennesker bare leve livene sine i fred, noe som vel kan forklare hvorfor de ikke bryr seg nevneverdig om politikk. Men det kan jo rett og slett være at det er systemet det er noe grunnleggende feil med. Hva om man kunne brukt moderne teknologi til å gi vanlige mennesker muligheten til å være med å bestemme i mye større grad enn det de kan i dag? Det tror jeg ville ført til større engasjement. 

Eller sagt på en annen måte: grunnen til at folk ikke bryr seg så mye er fordi at de føler at det ikke betyr noe. Hva er poenget med å stemme, engasjere seg etc dersom ingenting endres?

Lenke til kommentar

Tiltredes. Ellers så vil vel de aller fleste mennesker bare leve livene sine i fred, noe som vel kan forklare hvorfor de ikke bryr seg nevneverdig om politikk. Men det kan jo rett og slett være at det er systemet det er noe grunnleggende feil med. Hva om man kunne brukt moderne teknologi til å gi vanlige mennesker muligheten til å være med å bestemme i mye større grad enn det de kan i dag? Det tror jeg ville ført til større engasjement. 

Eller sagt på en annen måte: grunnen til at folk ikke bryr seg så mye er fordi at de føler at det ikke betyr noe. Hva er poenget med å stemme, engasjere seg etc dersom ingenting endres?

At det er noe grunnleggende feil med systemet er iallefall klinkende klart. Hva løsningen er, er vanskelig å fastlå.

Men det du sier om teknologi som en løsning på et mer direkte demokrati er mer aktuelt enn noensinne. Det har vært enkelt å bortforklare et faktisk demokrati i 1920 eller 1960 når dette ville medført kompleksiteter som ikke var praktisk mulig. Men i dagens samfunn er det faktisk mulig at folket får sin vilje, og teknologi er helt klar en av løsningene på dette.

Det finnes få unnskyldninger for at pamper skal styre landet på livstid, mens folket overhode ikke har noe de skulle ha sagt om landets retning, utvikling eller politiske avgjørelser.

Det stemmer også at det er grunnleggende viktig for et demokrati at folket engasjerer seg, tilegner seg relevant kunnskap og bidrar, slik at de faktisk kan delta i et folkestyre på en informert og positiv måte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

<Snipp>

Dagens system (den representative parlamentarismen) ble utformet i en tid da Norge var land med utrolig dårlige kommuniksjonskanaler, pluss at det var så-som-så med lese- og skrivekunnskaper; så på den måten kan man si at det representative parlamentariske systemet var et produkt av sin tid. Men i dagens informasjonssamfunn, hvor man kan kommunisere med mennesker på andre siden av kloden i sanntid, så bør det er det ikke lenger noen grunn til å tviholde på gamle styringsformer. Men dagens politikerkaste vil nok ikke være med på denne endringen da det jo vi medføre at de mister mye av sin makt, og det er enhver maktkåt politikers verste mareritt.

Lenke til kommentar

Hører med at mistilliten er større og sterkere her inne enn blant befolkningen ellers.

Desto mer folk følger og vet om politikken desto større mistillit.

Ssb sin undersøkelse som er linket til her viser at dess mer folk vet om politikk, dess mer stoler de på politikerne. Det er spesielt folk som ikke vet mye så har høy mistillit.

Det er en grense på 4% slik at vi ikke har 1000000 partier på Stortinget, som aldri blir enige om noe som helst. Hvis du ikke klarer over 4% engang, så er det svært få i landet som er av den meningen. Hvis det faktisk er mange som mener noe kommer du lett over 4%. Og det er ikke vanskelig. Bare unnskyldninger fra din side fordi du vet at det ikke er mye støtte for slike ekstreme forslag som kommer frem her.

Ellers har jeg hørt at det finnes et sted som er slik dere leter etter. Det heter Utopia, men jeg har dessverre ikke GPS koordinatene. Skal være ganske fint, men mulig at det er en myte på linje med Atlantis. Stellaris kom med ny DLC som heter Utopia da. Der har du direkte demokrati :) Og alle som bor der blir ekstra glade.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Ssb sin undersøkelse som er linket til her viser at dess mer folk vet om politikk, dess mer stoler de på politikerne. Det er spesielt folk som ikke vet mye så har høy mistillit.

Kommer vel an på hvordan undersøkelsen er formulert. Hvordan finner man ut hvem som vet mye om politikk og hvem som vet lite? Er spørsmålene bare av typen "hva står parti X for" så betyr ikke det at man vet mye om politikk.

Det er en grense på 4% slik at vi ikke har 1000000 partier på Stortinget, som aldri blir enige om noe som helst. Hvis du ikke klarer over 4% engang, så er det svært få i landet som er av den meningen. Hvis det faktisk er mange som mener noe kommer du lett over 4%. Og det er ikke vanskelig. Bare unnskyldninger fra din side fordi du vet at det ikke er mye støtte for slike ekstreme forslag som kommer frem her.

Dagens ordning med sperregrenser og utjevningsmandater er direkte med på å oveføre mandater fra de små partiene til de store partiene. På hva måte er det demokratisk?

Ellers har jeg hørt at det finnes et sted som er slik dere leter etter. Det heter Utopia, men jeg har dessverre ikke GPS koordinatene. Skal være ganske fint, men mulig at det er en myte på linje med Atlantis. Stellaris kom med ny DLC som heter Utopia da. Der har du direkte demokrati :) Og alle som bor der blir ekstra glade.

Trenger ikke dra ut i universet, det holder å dra til Sveits; de er det nærmeste man kommer et direkte demokrati i Europa.

Lenke til kommentar

Hører med at mistilliten er større og sterkere her inne enn blant befolkningen ellers.

Desto mer folk følger og vet om politikken desto større mistillit.

Det er 169 representanter på stortinget. Hvorfor representanter skal fryses ut slik at disse kan gruppere seg er totalt uforståelig. Da dreper man mindre stemmer for å fylle på de større stemmene, noe som i bunn og grunn gir mindre meninger og mangfold.

Mens du aksepterer helvete skal jeg lete videre etter Utopia.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

<Snipp>

Dagens system (den representative parlamentarismen) ble utformet i en tid da Norge var land med utrolig dårlige kommuniksjonskanaler, pluss at det var så-som-så med lese- og skrivekunnskaper; så på den måten kan man si at det representative parlamentariske systemet var et produkt av sin tid. Men i dagens informasjonssamfunn, hvor man kan kommunisere med mennesker på andre siden av kloden i sanntid, så bør det er det ikke lenger noen grunn til å tviholde på gamle styringsformer. Men dagens politikerkaste vil nok ikke være med på denne endringen da det jo vi medføre at de mister mye av sin makt, og det er enhver maktkåt politikers verste mareritt.

Akkurat som de som diskuterer Russland sitter fast og lever i 1980, så sitter de som støtter det nåværende representative tyranniet fast i 1880.

Sett makan til unnskyldninger over her? En fyr som sier det er urealistisk utopia at folket styrer. Hjernevaskingen gjennom skolen om at DENNE modellen ER demokrati blir nok det vanskeligste å overkomme i å faktisk få et demokrati.

Lenke til kommentar

Så dere to konspiratoriske knotter skal på tur sitte å styre skuta her og det på en bedre måte en våre folkevalgte profesjonelle politikere? Hehe narr meg til å le, dette må være tidenes overvurdering av egne ferdigheter og en forenkling av verden inn mot det absurde.

Men klart, jeg ser hvor det kommer ifra, dette er jo i tiden det nå, altså denne mistillit mot alt og alle som er i nærheten av en maktposisjon. Misunnelse eller dumskap, ikke vet jeg men vanlige folk kan visst nå politikk bedre enn politikere så regner jeg med at samme gjelder andre yrker også? Utdannelse er bare ett statlig hinder for at vanlig folk skal få makt så skal vi alle bare rotere på alt av offentlige jobber og verv så grasrota kan være sikre på at alt går riktig for seg?

Eller skal man prøve å opparbeide seg selvinnsikt nok til å øyne egne begrensninger og med det overlate politikken til de voksne?

Lenke til kommentar

----------------

Haha, this :thumbs:  

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sett på valgdeltagelsen i Sveits? Var og i SSB linken.

Utopien med direkte demokrati er ikke at det er umulig å få direkte demokrati. Problemet er at direkte demokrati ikke er noen garanti for bedre styre. du har problemet med at folk ikke gidde å stemmer og sette seg inn i alt. Og du har problemet med at folk ikke alltid vet hva som er best. Mennesker kan lett påvirkes og stemme på ting som er helt idiotisk. Så om man går utifra demokrati er det beste så er det å få til en styreform der folk blir representert 100% og de beste avgjørelsene for landet tas umulig. Altså Utopia. Problemfrie representative demokratier finnes ikke, men det samme gjelder direkte demokrati. Du må gjerne lete etter Utopia, men jeg sier bare at uansett så vil du ikke finne det. Det er hele poenget med Utopia, at det ikke finnes.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg føler forslaget med at vanlige folk skal rotere som Stortingsrepresentatner blir litt som Teenage Boss på NRK om noen av dere har sett det :p Hadde vært lærerikt for de som var representanter, men hvor bra det hadde vært for landet.....

Det er nå og faktisk slik at en av demokratiets største svakheter er stadig skiftende makt. En styrke og altså. Så da blir det langsiktige vanskeligere, og handlekraften blir generelt svakere. Om du bytter stadig vekk så kommer handlingskraften til å være på USA nivå håpløst. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Så dere to konspiratoriske knotter skal på tur sitte å styre skuta her og det på en bedre måte en våre folkevalgte profesjonelle politikere? Hehe narr meg til å le, dette må være tidenes overvurdering av egne ferdigheter og en forenkling av verden inn mot det absurde.

Men klart, jeg ser hvor det kommer ifra, dette er jo i tiden det nå, altså denne mistillit mot alt og alle som er i nærheten av en maktposisjon. Misunnelse eller dumskap, ikke vet jeg men vanlige folk kan visst nå politikk bedre enn politikere så regner jeg med at samme gjelder andre yrker også? Utdannelse er bare ett statlig hinder for at vanlig folk skal få makt så skal vi alle bare rotere på alt av offentlige jobber og verv så grasrota kan være sikre på at alt går riktig for seg?

Eller skal man prøve å opparbeide seg selvinnsikt nok til å øyne egne begrensninger og med det overlate politikken til de voksne?

Naivitet er fint det altså, men de fleste overlater det til barn.

Det heter seg at makt korrumperer. Selv om det er et gammelt munnhell så er det en veldig åpenbar og presis observasjon. Dagens system har veldig få mekanismer for å forhindre slikt. Der er også veldig få mekanismer for å få udugelige folk bort fra stoler de ikke burde sitte i. Det er derfor vi ser rikfolk og politikere gå sammen som bestevenner overalt. De har gjensidig nytte av hverandre.

At du ikke er i stand til å se noe så enkelt, er egentlig et veldig godt eksempel på hvorfor det er så lett for "eliten" å grave til seg mer penger og makt og trekke sløret for øynene på de som dette går på bekostning av.

Mine begrensninger ligger ikke i at jeg ikke ville klart å styre. Mine begrensninger ligger i at jeg ikke har partiboka i orden eller gode venner med mye penger. Det er i realiteten disse to mekanismene som bestemmer hvem som havner ved makten, både her og i andre land.

Lenke til kommentar

Jeg for min del er overbevist om at tilliten til politikerne og systemet sakte, men sikkert råtner jo flere løfter som blir brutt fra de forskjellige partienes side!

Vel, tja. Man står fritt til å tro ut fra kanskje eget perspektiv, men Den europeiske samfunnsundersøkelsen fra 2014 viser noe annet. Jeg tror ikke resultatene fra 2016 er klare enda, men det vel noe man kan følge med på. Uansett er jeg derfor interessert i å vite hvor trådstarter har sine påstander fra.

269553.png

"Nordmenn og nordiske borgere har generelt stor tillit til ulike politiske institusjoner sammenliknet med andre europeere. Den europeiske samfunnsundersøkelsen fra 2014 viser at det er politiet som nyter størst tillit i Norge, etterfulgt av retts­vesenet og Stortinget. Både politikerne og de politiske partiene nyter mindre tillit, men størst blant personer med høyt utdanningsnivå. Av partiene uttrykker Fremskrittspartiets velgere minst tillit til politiske institusjoner."

https://www.ssb.no/kultur-og-fritid/artikler-og-publikasjoner/nordmenn-pa-tillitstoppen-i-Europa

Jeg skrev "sakte, men sikkert". For eksempel har det blitt fokus på at FRP lovet færre bompenger mens det har blitt flere. Mange idioter blant befolkningen som stoler på politikerne foreløpig, men fortsetter løfter å brytes vil de nok innse sannheten etter hvert...

Lenke til kommentar

Hva er konspiratorisk med å ønske seg et demokrati hvor folket styrer istedenfor noen vemmelige pamper. Hvem har sagt jeg og Grimnir skal styre? Det er jo det som er hele poenget med demokrati, at folket som helhet skal styre. Å styre land i verden på en bedre måte vil nok være svært enkelt. De fleste land er totalt vanstyrt.

Og om det ikke kan gjøres bedre, vil det iallefall være legitimt, siden det er folket som styrer i landet, ikke en gruppe monstrøse pamper.

Når pamper vanstyrer det hele, så er det ekstra ille.

Det er ikke en politikers jobb å styre et land. Det kan folket gjøre selv, med større legitimitet. Ser du på verden og land generelt, så har jo ikke politikere styrt særlig bra. Jeg tror folket kan styre et land langt bedre enn en gruppe yrkesløgnere, fanter og bedragere. Jeg tror alle land hadde vært bedre om de ikke hadde blitt styrt av narsissistiske psykopater som kun er gode på å kapre til seg makt. Jeg tror ikke et psykopatstyre er det vi trenger. Jeg tror nesten alle styreformer hadde vært bedre enn det, og iallefall et folkestyrt land.

Øyne begrensningene ved demokrati slik at "de voksne" eller en ørliten gruppe av befolkningen skal diktere hva som skjer, hvordan landet utvikler seg og hele vår fremtid? Nei.. Det er opp til folket, ikke opp til en liten gruppe "politikere" eller "voksne" som du kaller dem.

At du i det hele tatt kan forsvare at en liten gruppe skal diktere i et land er egentlig rimelig uforståelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...