VRK18 Skrevet 17. april 2017 Del Skrevet 17. april 2017 (endret) De siste årene har etablerte politikere og partier fått store slag i baugen, både i USA og i Europa. Folkets tillit til politikernes evne og vilje til å være folkets tjenere er på et historisk bunnivå. Stadig flere later til å være av den oppfatning at dagens politikere kun er ute etter å mele sin egen kake, og de ser seg nå om etter alternativer. Vil den populistiske protestbølgen også skylle over Norge, eller tror dere nordmenn rett og slett har for høy tillit til politikerne til at det kan skje? Det har blitt startet flere nye partier den siste tiden. Tror dere noen av dem vil lykkes? Endret 17. april 2017 av VR-katten 2 Lenke til kommentar
fivebigcities Skrevet 17. april 2017 Del Skrevet 17. april 2017 Politikerne har den tilliten de fortjener. Den er hverken for høy eller for lav. Og, nei, jeg tror ikke noen av de nye partiene vil lykkes. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 18. april 2017 Del Skrevet 18. april 2017 Har nordmenn for høy tillit til politikerne? Nordmenn er generelt sett veldig trege og naive. Så ja, Nordmenn har for høy tillit til politikerne. Det har forsåvidt Europeere også. Slik tilstanden er nå burde det stå lynsjemobber utenfor politiske bygninger. 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 18. april 2017 Del Skrevet 18. april 2017 (endret) De siste årene har etablerte politikere og partier fått store slag i baugen, både i USA og i Europa. Folkets tillit til politikernes evne og vilje til å være folkets tjenere er på et historisk bunnivå. Stadig flere later til å være av den oppfatning at dagens politikere kun er ute etter å mele sin egen kake, og de ser seg nå om etter alternativer. Vil den populistiske protestbølgen også skylle over Norge, eller tror dere nordmenn rett og slett har for høy tillit til politikerne til at det kan skje? Det har blitt startet flere nye partier den siste tiden. Tror dere noen av dem vil lykkes? Svaret er vel ja, så absolutt: ja! Jeg for en kan ikke skjønne at noen vil tro på et ord av det som kommer ut av munnen til flesteparten av disse menneskene. Det kan av og til virke som om jobben deres er å stå foran kamera og lyve til sine velgere. Men klart, når indoktrineringen begynner allerede i grunnskolen barnehagen så vil det jo ta litt tid å snu rundt på systemet. Endret 18. april 2017 av Slettet+2534 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 18. april 2017 Del Skrevet 18. april 2017 Men klart, når indoktrineringen begynner allerede i grunnskolen så vil det jo ta litt tid å snu rundt på systemet. Inndoktrineringen begynner i barnehagen 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 18. april 2017 Del Skrevet 18. april 2017 Inndoktrineringen begynner i barnehagen Du har selvsagt rett, fikset. Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 18. april 2017 Del Skrevet 18. april 2017 Har nordmenn for høy tillit til politikerne? Nordmenn er generelt sett veldig trege og naive. Så ja, Nordmenn har for høy tillit til politikerne. Det har forsåvidt Europeere også. Slik tilstanden er nå burde det stå lynsjemobber utenfor politiske bygninger. Samme lynsjmobben som valgte dem inn i maktposisjon mener du? Så lenge man lever i ett demokrati kan man takke seg sjøl tenker jeg da, akkurat som Amerikanerne nå gjør as we speak. 1 Lenke til kommentar
fivebigcities Skrevet 18. april 2017 Del Skrevet 18. april 2017 Hører med at mistilliten er større og sterkere her inne enn blant befolkningen ellers. Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 18. april 2017 Del Skrevet 18. april 2017 Inndoktrineringen begynner i barnehagen Du har selvsagt rett, fikset. Høres ut som at dere prater om religion og ikke politikk her, du kan jo spørre ett barnehagebarn om Jesus og Erna og høre hvem av de dem har hørt om.... Da skjønner dere brått at dere tok feil også her sånn i deres evige kamp mot makta, dessverre så innebærer tydeligvis ikke dette noen kamp mot høyere makter. Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 18. april 2017 Del Skrevet 18. april 2017 Hvis du ser til USA: De hadde nylig en sak i Tennessee. Delstaten hadde sitt eget internetselskap som sa de ville bygge ut internet gratis til flere innbyggere, og fiber altså. Og de hadde et forslag om det som skulle bli stemt over. Så kommer internetselskapene i USA inn. Donerer penger til politikerne. Lovforslaget endres. Nå får At&t og Comcast masse penger for å bygge ut elendig nett og skape monopol. Og du ser det i mange felt i USA. Det skal egentlig være mye konkurranse og slik, men selskapene bare betaler politikerene hele tiden og skaper monopoler overalt og gir elendige produkter til høy pris. Det er jo korrupsjon det egentlig. Så bestemmer de virkelig selv? De de velger tar jo bare imot penger fra private selskap..... Se til Frankrike hvor det er snart valg. Stor grunn til lav tillit der er pga mange politikere som blir tatt for korrupsjon. Vi har jo de IMF sjefene også, de var og franske. Så mange som faller under etterforskning for det, da mister folk tilliten. Norske politikere er langt ifra perfekte, men det er definitivt ingen korrupsjon av den grad vi ser i Frankrike. Det er ikke den grad av utbetalinger fra selskaper til folkevalgte for å få dem til å stemme som den vil. Jeg ville sagt at de gjør en bedre jobb til å gjøre som folk vil. Åpenbart lyver de fortsatt mye, og gjør ting folk ikke vil. Så sier ikke at de er strålende, men det er absolutt gode grunner til å ha mer tillit til norske politikere enn folk har i andre land. Dessuten må jeg få minne på at styresettet vårt er bygget på at staten har mye kontroll, og det er og bygget på at folk betaler skatten osv. Hvis tilliten er la i et system som vi har så fungerer det ikke. Og jeg ville sagt at mye fungerer ganske så bra, og det tror jeg nok andre folk og opplever. Derfor folk stemmer Høyre/AP. Fordi folk er fornøyde og vil ikke ha så mye endring egentlig. Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 18. april 2017 Del Skrevet 18. april 2017 Har nordmenn for høy tillit til politikerne? Nordmenn er generelt sett veldig trege og naive. Så ja, Nordmenn har for høy tillit til politikerne. Det har forsåvidt Europeere også. Slik tilstanden er nå burde det stå lynsjemobber utenfor politiske bygninger. Samme lynsjmobben som valgte dem inn i maktposisjon mener du? Så lenge man lever i ett demokrati kan man takke seg sjøl tenker jeg da, akkurat som Amerikanerne nå gjør as we speak. Det argumentet er ikke gyldig så lenge valgsystemet ikke regner blanke stemmer og fravær av stemmer som en stemme til "ingen av alternativene er gode nok, utlys nyvalg". Slik det står nå kan man i prinsipp få en flertallsregjering med et ensifret antall prosent av befolkningen som stemmer. Du kan ikke si det er et fritt valg når du bare får velge mellom pest, kolera, kreft og aids... Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 18. april 2017 Del Skrevet 18. april 2017 Samme lynsjmobben som valgte dem inn i maktposisjon mener du? Så lenge man lever i ett demokrati kan man takke seg sjøl tenker jeg da, akkurat som Amerikanerne nå gjør as we speak. Det argumentet er ikke gyldig så lenge valgsystemet ikke regner blanke stemmer og fravær av stemmer som en stemme til "ingen av alternativene er gode nok, utlys nyvalg". Slik det står nå kan man i prinsipp få en flertallsregjering med et ensifret antall prosent av befolkningen som stemmer. Du kan ikke si det er et fritt valg når du bare får velge mellom pest, kolera, kreft og aids... At du mener alle norske partier fortjener en sykdomsbetegnelse gjør ikke valget mindre fritt, det viser vel heller mer at du sitter med noen voldsomt sære politiske meninger som ikke samenfaller med noen av våre titalls partier her i Norge. Sånn vil det alltid bli for enkelte så lenge ikke disse enkelte starter sitt eget lille sære parti, og inntil man får ræva opp og gjort nettopp det så får man heller da bare sitte der å grine elva stri så lenge. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 18. april 2017 Del Skrevet 18. april 2017 Det er faktisk et fasitsvar på dette. Finn en spørreundersøkelse som spør om man er fornøyd med regjeringen og politikken i Norge. 2 Lenke til kommentar
Quote Skrevet 18. april 2017 Del Skrevet 18. april 2017 Folkets tillit til politikernes evne og vilje til å være folkets tjenere er på et historisk bunnivå. Stadig flere later til å være av den oppfatning at dagens politikere kun er ute etter å mele sin egen kake, og de ser seg nå om etter alternativer. Kilder? Det blir ikke sant ved at man gjentar det nok ganger. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 18. april 2017 Del Skrevet 18. april 2017 Jeg for min del er overbevist om at tilliten til politikerne og systemet sakte, men sikkert råtner jo flere løfter som blir brutt fra de forskjellige partienes side! Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 18. april 2017 Del Skrevet 18. april 2017 Det er lov å starte eget parti om en får nok underskrifter hvis det er så ille da. Jeg ser ikke hvordan nyvalg hjelper, det dukker ikke opp et parti som plutselig mer enn 5% stemmer på bare pga nyvalg. Må ikke nødvendigvis ha så merkelige meninger for at ingen av partiene passer mener nå jeg. Jeg liker ikke norsk utenrikspolitikk. Jeg mener vi ikke skal være med å krige i alle NATO krigene. Ikke bygge gjerder mot Russland og stoppe handel. Jeg mener nødhjelpen vi gir bør gjøres annerledes med mer fokus på å bygge opp stater med stabile og velfungerende forhold. Og satse på mer permanente løsninger. Nå har vi mye nødhjelp ol. pluss at vi satser på utdanning for å bygge opp landene. Jeg tror ikke jeg får en av disse uansett parti jeg stemmer på. Synes ikke politikerne kan sammenlignes med sykdommer da, men definitivt skuffet over Stoltenberg og alt det krigerske han sier nå når han er i NATO. Puppet kaller man vel det på engelsk, og jeg føler norsk utenrikspolitikk er litt mye i den retningen og. Overraskende hvor misfornøyde nordmenn er over regjering osv. Vi nordmenn liker virkelig å klage 2 Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 18. april 2017 Del Skrevet 18. april 2017 Mister ikke tillit til politikere når FrP ikke holder løftene sine f.eks. Med mindre du er naiv så ser du jo at mindre skatter og avgifter + bruke mer penger på å gjøre alt bedre ikke går opp, så de kan umulig holde det de lover. 2 Lenke til kommentar
Quote Skrevet 18. april 2017 Del Skrevet 18. april 2017 (endret) Jeg for min del er overbevist om at tilliten til politikerne og systemet sakte, men sikkert råtner jo flere løfter som blir brutt fra de forskjellige partienes side! Vel, tja. Man står fritt til å tro ut fra kanskje eget perspektiv, men Den europeiske samfunnsundersøkelsen fra 2014 viser noe annet. Jeg tror ikke resultatene fra 2016 er klare enda, men det vel noe man kan følge med på. Uansett er jeg derfor interessert i å vite hvor trådstarter har sine påstander fra. "Nordmenn og nordiske borgere har generelt stor tillit til ulike politiske institusjoner sammenliknet med andre europeere. Den europeiske samfunnsundersøkelsen fra 2014 viser at det er politiet som nyter størst tillit i Norge, etterfulgt av rettsvesenet og Stortinget. Både politikerne og de politiske partiene nyter mindre tillit, men størst blant personer med høyt utdanningsnivå. Av partiene uttrykker Fremskrittspartiets velgere minst tillit til politiske institusjoner." https://www.ssb.no/kultur-og-fritid/artikler-og-publikasjoner/nordmenn-pa-tillitstoppen-i-europa Endret 18. april 2017 av Quote 1 Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 18. april 2017 Del Skrevet 18. april 2017 Samme lynsjmobben som valgte dem inn i maktposisjon mener du? Så lenge man lever i ett demokrati kan man takke seg sjøl tenker jeg da, akkurat som Amerikanerne nå gjør as we speak.Det argumentet er ikke gyldig så lenge valgsystemet ikke regner blanke stemmer og fravær av stemmer som en stemme til "ingen av alternativene er gode nok, utlys nyvalg". Slik det står nå kan man i prinsipp få en flertallsregjering med et ensifret antall prosent av befolkningen som stemmer. Du kan ikke si det er et fritt valg når du bare får velge mellom pest, kolera, kreft og aids... At du mener alle norske partier fortjener en sykdomsbetegnelse gjør ikke valget mindre fritt, det viser vel heller mer at du sitter med noen voldsomt sære politiske meninger som ikke samenfaller med noen av våre titalls partier her i Norge. Sånn vil det alltid bli for enkelte så lenge ikke disse enkelte starter sitt eget lille sære parti, og inntil man får ræva opp og gjort nettopp det så får man heller da bare sitte der å grine elva stri så lenge. Du har litt tungt for det, har du ikke? Jeg nevner ikke norske partier med ett ord. Jeg påpeker en grunnleggende feil i systemet, som vil kunne brukes til å legitimere "folkestyre" selv når man i praksis bare har et fåtall av befolkningen i ryggen. Se litt på USA som et eksempel; De har bare to partier å velge mellom. Det siste presidentvalget der borte illustrerer veldig godt hvordan det kan gå, man blir nødt til å stemme på den eller de som vil gjøre minst skade ved makten. Slik er det i praksis her til lands også, om man ikke er enig i politikken til Høyre eller AP, så kan man bortimot la være å stemme. Og man trenger ikke være så forbannet sær for å mislike kameraderivanene som har satt seg fast i de største partiene våre... Lenke til kommentar
misanthrope Skrevet 18. april 2017 Del Skrevet 18. april 2017 Ordtaket om at folk får de politikerne de fortjener er på sin plass... Personlig synes jeg vi burde innføre karantener og begrensninger slik det er for presidentembeder.Og begynne på nytt ifra neste periode av. Ingen stortingspolitikere - eller deres familiemedlemmer - bør få lov til å sitte en ny periode. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå