Kajac Skrevet 17. april 2017 Del Skrevet 17. april 2017 Heisann Mammas eldre Hyundai Accent brenner litt olje. Vi kjenner at det er litt rar lukt på eksosen, og at eksosrøyken innimellom er litt "blå-aktig". Det er imidlertid ikke sånn at den tåkelegger området, men at den røyker litt mer enn hva som er "normalt" ved gasspådrag. Hun fyller vel på en liter olje hver fjerde måned eller noe sånt. Motoren går ellers som en klokke, ingen ulyder eller ujevnheter. Motorlyset blir heller ikke tent av dette. Hvordan er dette med tanke på eu-kontroll? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 17. april 2017 Del Skrevet 17. april 2017 Det kan gi problemer på avgass-kontroll. Om det kommer blårøyk på varm motor så kan det muligens bli litt problemer, men jeg vet ikke hvor terskelen går. Lenke til kommentar
OleJohnny15 Skrevet 17. april 2017 Del Skrevet 17. april 2017 Det blir en vurderingssak. Det kan anmerkes at det er "tydelig men ikke kontinuerlig røyk" (1er feil) eller "tydelig og kontinuerlig røyk" (2er feil) Er også relativt sannsynlig at du får anmerket feil på avgass... Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 18. april 2017 Forfatter Del Skrevet 18. april 2017 Er redd for dette med avgasskontrollen, ja. Men motorlyset lyser jo ikke. Skal ikke dette lyse dersom avgassene er "utenfor"? Det har tidligere lyst på grunn av en eksoslekkasje, så jeg vet at avgassmålingen virker. Det er ikke så mye røyk at jeg tror selve røyken blir et problem, det er vel heller fargen på røyken, som av og til er litt "blålig", spesielt når bilen er kald. Men som nevnt tidligere, så tåkelegger den ikke området bak seg, og du kan ikke se røyken innenifra. Det skal sies at bilen gikk igjennom forrige eu-kontroll for halvannet år siden, med tilsvarende oljeforbrenning. Min mor fikk beskjed om at avgassnivåene var litt høye, men likevel innenfor det som var godkjent. Lenke til kommentar
Smultring77 Skrevet 18. april 2017 Del Skrevet 18. april 2017 Det enkleste for deg er å levere den inn på kontroll, så får du fasiten i hånden ca 50 minutter senere. Jeg vil TRO at om de gjør jobben sin vil du få anmerkninger på avgass, noe som sikkert blir dyrere å fikse enn det bilen er verd. Hvis du ikke gjør det selv da. Men mange ganger på et travelt verksted blir nettopp denne avgasskontrollen hoppet over. I allefall har jeg sett dette på flere verksteder. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 18. april 2017 Forfatter Del Skrevet 18. april 2017 Er fremdeles en stund til bilen kan sendes på EU-kontroll. Problemet er at bilen har et hjullager med ulyd, og mamma vil ikke bruke penger på å få det fikset dersom bilen ikke kommer igjennom kontrollen om et halvt år. Bilen vil nok bli sendt inn på kontroll så tidlig som mulig, men spørsmålet er om hjullageret holder lenge nok. Det er liksom ikke noe poeng å bruke flere tusen på å bytte hjullager hvis bilen må vrakes om et halvt år likevel. Men hvis bilen kan holde ut et par år til, er det heller verd å bytte lageret. Lenke til kommentar
Smultring77 Skrevet 18. april 2017 Del Skrevet 18. april 2017 den tankeganger er jeg helt enig i den kan jo gå inn på kontroll 3 4 mnd før tiden. men du har sikkert regnet med det. Lenke til kommentar
Bennyy Skrevet 28. april 2017 Del Skrevet 28. april 2017 Når er det bilen din plages med røyk? Ved oppstart om den er har stått en stund? Ved varm motor? Hard kjøring etc? Lenke til kommentar
0laf Skrevet 28. april 2017 Del Skrevet 28. april 2017 Dersom du vil ha bilen igjennom kontroll, så er det noen tips som ofte hjelper for avgassene. Bytt olje og filter, ny olje brenner renere enn gammel olje. Pass på at bilen er god og varm når du kjører inn på kontrollen, kjør en lang tur først. I verste fall går det an å fylle litt sprit på tanken, enkelte fyller til og med en skvett E85, ettersom sprit brenner renere enn bensin, men også varmere, slik at det er på egen risiko. Hvor mye sprit aner ikke jeg, men det finner du sikkert på nettet ? I gamle dager sprøytet man ofte en skvett vann i innsuget for å "rense opp" før kontroll. Aner ikke om det virker, men høyere luftfuktighet skal vist nok ha en effekt, det sies at regnværsdager er bedre for avgasskontroll. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 28. april 2017 Del Skrevet 28. april 2017 På en annen side så er avgasskontrollen nokså lite streng, så om du ikke består så bør du egentlig ikke kjøre bilen for lokalmiljøet sin skyld. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 30. april 2017 Del Skrevet 30. april 2017 Unormalt oljeforbruk har en tendens til å ødelegge både lambdasonde og katalysator, hvilket gjør at det er enda vanskeligere å få den innenfor på avgass. 1 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 2. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2017 Den røyker ikke så ille som jeg først trodde, så tror det er håp for å få den godkjent. Den røyker mest når den er kald. Nesten ingen røyk når den er varm. Den vil selvfølgelig bli kjørt varm før EU-kontrollen. Ellers er hjullageret så ødelagt nå at bilen nesten ikke er kjørbar, og det er fremdeles en måned igjen til den tidligst kan taes på EU-kontroll. Her er en video av en av mine gamle biler: Denne røyker mye mindre enn bilen i videoen, og bilen i videoen ble godkjent (og jeg vet at de sjekket avgassene på den) Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 25. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2017 Tenkte bare å nevne at bilen nå er godkjent, uten verken anmerkninger eller kommentarer på eksosen Jeg vet at de målte utslippene da jeg var med NAF på kontrollen. Imidlertid byttet vi olje på bilen for noen uker siden til en litt tjukkere olje, og det fjernet oljerøyken mer eller mindre fullstendig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå