Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleie, flytting og visning

Ollio

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en leilighet, leietager har sagt opp, han skal være ute 15.05.

Hvilken rettigheter har vi i forhold til visning?

Utflytter er ekstremt vanskelig når det gjelder visning for nye potensielle leietakere. Jeg skjønner at vi ikke kan buse inn å forlange visning når det måtte passe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

§ 10-1. Visning før flytting
I tiden før fraflytting plikter leieren i rimelig utstrekning å gi leiesøkende adgang for å se på husrommet.

§ 5-6. Utleierens adgang til husrommet
Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider.

Utleier kan ikkje kreve at leietaker er ute av leiligheita under visninga.

Vedkommende kan sjølvsagt velge å forlate leiligheiten, men h*n har full rett til å være til stede om de vil det.

Endret av stelar7
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk, problemet vårt er at utflytter forlanger å være i leiligheten når vi skal ha visning, så selv om vi trenger 5 min der, så går ikke det da de er sjeldent i leiligheten på kvelden (sier de selv)

Lenke til kommentar

Ta en telefon til et advokatkontor, kan hende de vil svare dere fort og enkelt.

Evnt. håp at krikkert kommer innom tråden.

Ta dette med en klype salt, da IANAL, men:

Hvis dere gir beskjed i rimelig tid (ca. 1 uke), så har det ikke noe å si om han "skal" være der, da dere har oppfylt deres "plikt".

Ville sendt en melding typ: "Hei! Vi kommer til å ha visning søndag fra kl. 13.", så bare la han finne seg i det.

Endret av stelar7
  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg er ingen jurist, så jeg skal pelle meg langt ut av tråden om to sekunder. 

Som det skrives her oppe, må du høre på ordlyden. 

Han har rett til å være på visningen. Men ingen plikt. Dere har plikt til å si fra, gjerne en uke på forhånd. Skriv dato klokkeslett, og at han er hjertelig velkommen til å være hjemme da. Så får han velge.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Spørsmålet reguleres av husleieloven § 10-1 som er sitert over. "Tiden før fraflytting" betyr perioden fra oppsigelse skjer og ut oppsigelsesfristen.

"Rimelig utstrekning" er en relativ standard, som blir strengere i leietakers disfavør jo nærmere oppsigelsesfristens utløp man kommer. Når det er én måned igjen av oppsigelsesfristen skal det mye til for å nekte utleier adgang til visning. Utleier kan imidlertid ikke trenge seg inn eller bryte seg inn.

Dersom leietaker forpurrer visninger ved å gjøre leiligheten utilgjengelig vil dette gi utleier rett til leietapserstatning (husleieloven § 10-3 tredje ledd og m.a. HTU-sak 766/2013). Dette gjelder uavhengig av leietakers skyld i saken - leietaker går kun fri for dette erstatningsansvaret hvis lovbruddet skyldes hindringer utenfor leietakers kontroll som leietakeren ikke kunne unngått eller overvunnet (såkalt kontrollansvar). "Er ikke der om kvelden" er ikke en hindring utenfor leietakers kontroll.

I denne saken ville jeg derfor minnet leietaker om nettopp dette - at vel kan du ikke gjøre noe med at han nekter og gjør seg utilgjengelig, men hvis det fører til at du ikke får leid ut etter utflytting vil leietaker bli erstatningsansvarlig for dine tapte leieinntekter.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Takk for alle svar!

Kan jeg rett og slett bare skrive til han at vi skal ha visning der den og den datoen?

toth skal bruke den neste gang :)

Jeg sendte melding til leietaker i går å lurte på når vi kunne ha visning neste gang, fikk til svar at de ikke hadde mer tid, så neste visning må være etter at de har flyttet ut 15.05, så det vil si at vi da eventuelt kan tape leieinntekt da vi må ha visning etter at de har flyttet ut.

Virker jo som han tror han eier den leiligheten :S

Lenke til kommentar

Det trenger du overhodet ikke godta - da får han betale for en mnd ekstra om han skal ha det slik.

Slutt å spørre ham pent, men gi ham heller klar beskjed i rimelig tid. Bare send ham følgende type melding:

"Hei, vi kommer til å holde visning 02/05/17(eksempeldato), uavhengig om du er tilstede eller ikke. Det forventes at leiligheten er ryddig og fremstår best mulig. 

Ref: § 10-1. Visning før flytting

I tiden før fraflytting plikter leieren i rimelig utstrekning å gi leiesøkende adgang for å se på husrommet."

Endret av toth
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Vel, jeg synes uansett dette ikke er bra praksis. Man er mitt i ett flytteprosjekt og det er kanskje rotete med rydding på gang. Jeg ville ikke synes det var særlig trivelig med utleier og mulig nye leietagere på besøk. Dette er noe jeg også som potensiell leietager ville tenkt gjennom. Det å ha visning uten leietager tilstede ville jeg aldri gått med på.

Ved å ha gode bilder av leiligheten (som jeg regner med du allerede har knipset fra tidligere) så kan du bare vise disse og si til potensielle leietagere og si at visning blir senere (etter utflytting). Dere kan jo kikke på uteområdene så lenge. Om jeg da var potensiell leietager så ville nok dette vært nok for min del for å vite om jeg skal stå på interesselisten.

Som utleier MÅ man ta i betraktning at leiligheten vil stå tom en periode når leietagere flytter inn/ut.

Som nåværende leietager ville jeg kanskje gått med på en visning, så da gjelder det for utleier og planlegge godt.

Lenke til kommentar

Som nåværende leietager ville jeg kanskje gått med på en visning

Beklager, men det er ikke et valg du har - det er lovfestet.

Om du virkelig tror visning kan holdes etter utflytting glemmer du at dette vil koste utleier minst en månedsleie - så du kan sikkert få lagt visningene til etter utflytting, men da må du dekke den måneden.

Makan til respektløshet overfor utleier, det er snakk om å ha litt gjensidig velvilje og få til ting i minnelighet. Veldig mange utleiere er totalt avhengig av leieinntekten, og vil ha ny leietaker inn dagen etter den forrige flytter ut.

Endret av toth
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vel, den respekten går begge veier. Så for min del kan huseier ha visning men ikke forvent at det er strøkent på 1 times varsel eller mot slutten av leieforholdet under flytting :)

Noe de som er på visning sikkert har 100% forståelse for. :)

Lenke til kommentar

Vel, den respekten går begge veier. Så for min del kan huseier ha visning men ikke forvent at det er strøkent på 1 times varsel eller mot slutten av leieforholdet under flytting :)

Noe de som er på visning sikkert har 100% forståelse for. :)

Helt enig, 1 time er ikke rimelig varsel - som jeg skrev i eksempelet myntet på OP anbefalte jeg 5 dagers varsel - det bør være plenty til å få kåken til å se presentabel ut.

Lenke til kommentar

Hei. Takk da skal jeg sende en litt hardere beskjed, det som er greia her også er at denne leietakeren har prøvd seg på ting tidligere også, slippe unna store deler av leien da de selv ødela avløpet til dusjkabinett, varmtvannstanken røyk, fikset ny dagen etter, ønsket trekk i leien for det osv. Ønsker ikke at de skal få holde på som de vil. Jeg forventer ikke en strøken leilighet til visning, jeg forventer at jeg kan ha visning for å få ny leietaker, hvis jeg må vente til etter den 15 mister jeg en leie, det er ikke interessant. Sender mld til han i kveld. Igjen, takk for alle svar:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...