Twinflower Skrevet 21. april 2017 Del Skrevet 21. april 2017 Nuvel, jeg utfordrer bare til å tenke litt nytt omkring dette, i et altruistisk perspektiv. At man har lang erfaring og kanskje jobber for et tavlefirma (eller produsenten nevnt i artikkelen) gir en sikkert god innsikt, men få incentiver til å gjøre noe annerledes enn det som en vet virker. Det enkleste er jo å fortsette fordi det "bare er sånn" og fordi enhver endring vil innebære en risiko, personlig eller systemisk. Variabelt turtall på generatorer er som du sier ikke noe nytt, og det er vel ikke noe prinsippiell forskjell på å levere mellom 50-60Hz fra generatoren enn å endre til 50Hz fra land og la den bli der. Jeg ser ikke hvor du utfordrer noe som helst annet enn din egen uvitenhet omkring dette. Offshorebransjen, rederiene og leverandøren er overhodet ikke redd for å tenke nytt omkring elkraftløsninger på skip. Det har vært en kontinuerlig utvikling de siste femti årene: - 60-tallet: Alle skip går på DC, noe som gir enkel motorkontroll ettersom DC-motorstyringer er enkle og billige - 80-tallet: Skip begynner å bli levert med AC igjen og thyristorbaserte vekselrettere brukes til motorstyring - 90-tallet: IGBT-baserte transistorer gjør kraftelektronikk billig og muligjør langt høyere utbredelse av frekvensomformere - 00-tallet: Avanserte skip blir diesel-elektriske - 10-tallet: På grunn av den store andelen omformerstyrte motorer ombord på offshoreship (80-95% av kraftstasjonens kapasitet er reservert elektriske propeller), blir DC gjeninført som alternativ spenning på hovedtavlen (690V) mens maskinery/accommodation-tavler på 450/230V forblir på AC på grunn av det store antallet uregulerte pumpemotorer på de spenningsnivåene. - 20-tallet: Større og større andel batteri og superkondensator/fuel cell som hjelpesystem i kraftstasjonen, noe som gir mer økonomisk og miljøvennlig drift av diesel/gass-motorer - 2060-tallet: Forbrenningsmotorer fases mer og mer ut, både pga pris/avgifter og internasjonale reguleringer. Nye energiformer overtar. PS: Jeg jobber verken for et tavlefirma eller leverandøren i artikkelen. Lenke til kommentar
Stefse Skrevet 21. april 2017 Del Skrevet 21. april 2017 Nuvel, jeg utfordrer bare til å tenke litt nytt omkring dette, i et altruistisk perspektiv. At man har lang erfaring og kanskje jobber for et tavlefirma (eller produsenten nevnt i artikkelen) gir en sikkert god innsikt, men få incentiver til å gjøre noe annerledes enn det som en vet virker. Det enkleste er jo å fortsette fordi det "bare er sånn" og fordi enhver endring vil innebære en risiko, personlig eller systemisk. Variabelt turtall på generatorer er som du sier ikke noe nytt, og det er vel ikke noe prinsippiell forskjell på å levere mellom 50-60Hz fra generatoren enn å endre til 50Hz fra land og la den bli der. Jeg ser ikke hvor du utfordrer noe som helst annet enn din egen uvitenhet omkring dette. Offshorebransjen, rederiene og leverandøren er overhodet ikke redd for å tenke nytt omkring elkraftløsninger på skip. Det har vært en kontinuerlig utvikling de siste femti årene: - 60-tallet: Alle skip går på DC, noe som gir enkel motorkontroll ettersom DC-motorstyringer er enkle og billige - 80-tallet: Skip begynner å bli levert med AC igjen og thyristorbaserte vekselrettere brukes til motorstyring - 90-tallet: IGBT-baserte transistorer gjør kraftelektronikk billig og muligjør langt høyere utbredelse av frekvensomformere - 00-tallet: Avanserte skip blir diesel-elektriske - 10-tallet: På grunn av den store andelen omformerstyrte motorer ombord på offshoreship (80-95% av kraftstasjonens kapasitet er reservert elektriske propeller), blir DC gjeninført som alternativ spenning på hovedtavlen (690V) mens maskinery/accommodation-tavler på 450/230V forblir på AC på grunn av det store antallet uregulerte pumpemotorer på de spenningsnivåene. - 20-tallet: Større og større andel batteri og superkondensator/fuel cell som hjelpesystem i kraftstasjonen, noe som gir mer økonomisk og miljøvennlig drift av diesel/gass-motorer - 2060-tallet: Forbrenningsmotorer fases mer og mer ut, både pga pris/avgifter og internasjonale reguleringer. Nye energiformer overtar. PS: Jeg jobber verken for et tavlefirma eller leverandøren i artikkelen. Ok, jeg oppsummerer og logger av denne sekvensen med dette: Jeg mener man bør kutte ut frekvensomformere og gjøre mer for å kunne koble skipene som ligger til kai rett på 50Hz. Istedet utredes det 60Hz løsninger som gjør inngangsbiletten til landstrøm dyr, og kanskje for dyr for en del havner. God helg. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 21. april 2017 Del Skrevet 21. april 2017 Utfordringen er at skip har ulike spenningsnivåer i tillegg til ulik frekvens. Det er ingen universiell standard og da kommer man ikke uten en omformer av et eller annet slag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå