Gå til innhold

150 offshoreskip i opplag har satt fart i utbyggingen av landstrømanlegg langs kysten


Anbefalte innlegg

Nuvel, jeg utfordrer bare til å tenke litt nytt omkring dette, i et altruistisk perspektiv. At man har lang erfaring og kanskje jobber for et tavlefirma (eller produsenten nevnt i artikkelen) gir en sikkert god innsikt, men få incentiver til å gjøre noe annerledes enn det som en vet virker. Det enkleste er jo å fortsette fordi det "bare er sånn" og fordi enhver endring vil innebære en risiko, personlig eller systemisk.

Variabelt turtall på generatorer er som du sier ikke noe nytt, og det er vel ikke noe prinsippiell forskjell på å levere mellom 50-60Hz fra generatoren enn å endre til 50Hz fra land og la den bli der.

 

Jeg ser ikke hvor du utfordrer noe som helst annet enn din egen uvitenhet omkring dette. Offshorebransjen, rederiene og leverandøren er overhodet ikke redd for å tenke nytt omkring elkraftløsninger på skip.

 

Det har vært en kontinuerlig utvikling de siste femti årene:

 

- 60-tallet: Alle skip går på DC, noe som gir enkel motorkontroll ettersom DC-motorstyringer er enkle og billige

- 80-tallet: Skip begynner å bli levert med AC igjen og thyristorbaserte vekselrettere brukes til motorstyring

- 90-tallet: IGBT-baserte transistorer gjør kraftelektronikk billig og muligjør langt høyere utbredelse av frekvensomformere

- 00-tallet: Avanserte skip blir diesel-elektriske

- 10-tallet: På grunn av den store andelen omformerstyrte motorer ombord på offshoreship (80-95% av kraftstasjonens kapasitet er reservert elektriske propeller), blir DC gjeninført som alternativ spenning på hovedtavlen (690V) mens maskinery/accommodation-tavler på 450/230V forblir på AC på grunn av det store antallet uregulerte pumpemotorer på de spenningsnivåene.

- 20-tallet: Større og større andel batteri og superkondensator/fuel cell som hjelpesystem i kraftstasjonen, noe som gir mer økonomisk og miljøvennlig drift av diesel/gass-motorer

- 2060-tallet: Forbrenningsmotorer fases mer og mer ut, både pga pris/avgifter og internasjonale reguleringer. Nye energiformer overtar.

 

 

PS: Jeg jobber verken for et tavlefirma eller leverandøren i artikkelen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Nuvel, jeg utfordrer bare til å tenke litt nytt omkring dette, i et altruistisk perspektiv. At man har lang erfaring og kanskje jobber for et tavlefirma (eller produsenten nevnt i artikkelen) gir en sikkert god innsikt, men få incentiver til å gjøre noe annerledes enn det som en vet virker. Det enkleste er jo å fortsette fordi det "bare er sånn" og fordi enhver endring vil innebære en risiko, personlig eller systemisk.

Variabelt turtall på generatorer er som du sier ikke noe nytt, og det er vel ikke noe prinsippiell forskjell på å levere mellom 50-60Hz fra generatoren enn å endre til 50Hz fra land og la den bli der.

 

Jeg ser ikke hvor du utfordrer noe som helst annet enn din egen uvitenhet omkring dette. Offshorebransjen, rederiene og leverandøren er overhodet ikke redd for å tenke nytt omkring elkraftløsninger på skip.

 

Det har vært en kontinuerlig utvikling de siste femti årene:

 

- 60-tallet: Alle skip går på DC, noe som gir enkel motorkontroll ettersom DC-motorstyringer er enkle og billige

- 80-tallet: Skip begynner å bli levert med AC igjen og thyristorbaserte vekselrettere brukes til motorstyring

- 90-tallet: IGBT-baserte transistorer gjør kraftelektronikk billig og muligjør langt høyere utbredelse av frekvensomformere

- 00-tallet: Avanserte skip blir diesel-elektriske

- 10-tallet: På grunn av den store andelen omformerstyrte motorer ombord på offshoreship (80-95% av kraftstasjonens kapasitet er reservert elektriske propeller), blir DC gjeninført som alternativ spenning på hovedtavlen (690V) mens maskinery/accommodation-tavler på 450/230V forblir på AC på grunn av det store antallet uregulerte pumpemotorer på de spenningsnivåene.

- 20-tallet: Større og større andel batteri og superkondensator/fuel cell som hjelpesystem i kraftstasjonen, noe som gir mer økonomisk og miljøvennlig drift av diesel/gass-motorer

- 2060-tallet: Forbrenningsmotorer fases mer og mer ut, både pga pris/avgifter og internasjonale reguleringer. Nye energiformer overtar.

 

 

PS: Jeg jobber verken for et tavlefirma eller leverandøren i artikkelen.

Ok, jeg oppsummerer og logger av denne sekvensen med dette:

 

Jeg mener man bør kutte ut frekvensomformere og gjøre mer for å kunne koble skipene som ligger til kai rett på 50Hz. Istedet utredes det 60Hz løsninger som gjør inngangsbiletten til landstrøm dyr, og kanskje for dyr for en del havner.

God helg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...