Gå til innhold

150 offshoreskip i opplag har satt fart i utbyggingen av landstrømanlegg langs kysten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har noen utredet hva som skal til eller ikke skal til for å mate disse skipene direkte med 50Hz? Det meste av elektronikk takler vel 50-60Hz og kanskje er en softwareoppgradering av de interne frekvensomformerene nok for det frekvenstyrte utstyret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har noen utredet hva som skal til eller ikke skal til for å mate disse skipene direkte med 50Hz? Det meste av elektronikk takler vel 50-60Hz og kanskje er en softwareoppgradering av de interne frekvensomformerene nok for det frekvenstyrte utstyret.

Alle direktekoblede elektromotorer får feil turtall.

Alle trafoer får høyere jerntap

 

For innredningen hadde det ikke gjort noe. Forbrukerkurser er som regel koblet til apparater som takler begge deler slik du skisserer. Det er verre med maskineriet.

Lenke til kommentar

 

Har noen utredet hva som skal til eller ikke skal til for å mate disse skipene direkte med 50Hz? Det meste av elektronikk takler vel 50-60Hz og kanskje er en softwareoppgradering av de interne frekvensomformerene nok for det frekvenstyrte utstyret.

Alle direktekoblede elektromotorer får feil turtall.

Alle trafoer får høyere jerntap

 

For innredningen hadde det ikke gjort noe. Forbrukerkurser er som regel koblet til apparater som takler begge deler slik du skisserer. Det er verre med maskineriet.

Hvor mange motorer av betydning er direktedrevet på et moderne skip da? Kan bare komme på vifter, hydraulikkpunper og andre mindre pumper og de burde kunne tåle et lavere turtall med noe lavere effektivitet og evt begrensninger på bruken. Motorer som er frekvenstyrt i utgangspunktet skulle vel ikke ha noe problem med et annet turtall. Trafoer får litt mer tap, men nekter å tro at dette tapet er i en størrelsesorden som forsvarer en diger frekvensomformer til hele forsyningen av skipet. Et problem er at man får frekvensavvik på interne frekvensomformere som krever 60Hz, men jeg mener man kan programmere det bort i en harbour mode. Jeg ville iallefall undersøkt dette før jeg installerte masse utstyr for å vri om frekvensen til utstyr som egentlig kunne klart seg fint med 50Hz.

Lenke til kommentar

 

 

Har noen utredet hva som skal til eller ikke skal til for å mate disse skipene direkte med 50Hz? Det meste av elektronikk takler vel 50-60Hz og kanskje er en softwareoppgradering av de interne frekvensomformerene nok for det frekvenstyrte utstyret.

Alle direktekoblede elektromotorer får feil turtall.

Alle trafoer får høyere jerntap

 

For innredningen hadde det ikke gjort noe. Forbrukerkurser er som regel koblet til apparater som takler begge deler slik du skisserer. Det er verre med maskineriet.

Hvor mange motorer av betydning er direktedrevet på et moderne skip da? Kan bare komme på vifter, hydraulikkpunper og andre mindre pumper og de burde kunne tåle et lavere turtall med noe lavere effektivitet og evt begrensninger på bruken. Motorer som er frekvenstyrt i utgangspunktet skulle vel ikke ha noe problem med et annet turtall. Trafoer får litt mer tap, men nekter å tro at dette tapet er i en størrelsesorden som forsvarer en diger frekvensomformer til hele forsyningen av skipet. Et problem er at man får frekvensavvik på interne frekvensomformere som krever 60Hz, men jeg mener man kan programmere det bort i en harbour mode. Jeg ville iallefall undersøkt dette før jeg installerte masse utstyr for å vri om frekvensen til utstyr som egentlig kunne klart seg fint med 50Hz.

 

 

 

Jeg jobber primært med kraftstasjonen og hovedforbrukere (generatorer, hovedtavler, thrustere), og har ikke full oversikt over alle småforbrukerene.

 

Det jeg vet er at det er mange titalls og opp til hundretalls små og store pumper som er drevet av elektriske motorer med direktestart. Usikker på hvor stor effekt lavere turtall får. Ved land så er det heller ikke høy nok belastning til at de økte trafotapene får stor betydning heller. 

 

Når jeg har idriftsetting av kraftstasjonen kjører vi ofte trafoer på 50 hz fra land, selv om båten er designet for 60 hz. Jeg har dog til gode å se verftet teste noen motorer når vi har feil frekvens.

 

En annen ting er forresten at ved bruk av frekvensomformer så har inputfrekvensen til en frekvensomformer har ingenting* å si ettersom front-end uansett lager DC av den før en ny og ubesudlet spenning blir produsert til motorklemmene.

(*: de fleste dc-link kondensatorene er overdimensjonert nok til å tåle større rippel som følge av lavere frekvens og er som regel designet for både 50 og 60 hz likevel) .

 

 

Til sist skal jeg love deg at dette er undersøkt av rederiene opp og ned i mente. De har selvsagt ikke det grann lyst til å betale for omformere på land eller ombord om det ikke var nødvendig i utgangspunktet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Har noen utredet hva som skal til eller ikke skal til for å mate disse skipene direkte med 50Hz? Det meste av elektronikk takler vel 50-60Hz og kanskje er en softwareoppgradering av de interne frekvensomformerene nok for det frekvenstyrte utstyret.

Alle direktekoblede elektromotorer får feil turtall.

Alle trafoer får høyere jerntap

 

For innredningen hadde det ikke gjort noe. Forbrukerkurser er som regel koblet til apparater som takler begge deler slik du skisserer. Det er verre med maskineriet.

Hvor mange motorer av betydning er direktedrevet på et moderne skip da? Kan bare komme på vifter, hydraulikkpunper og andre mindre pumper og de burde kunne tåle et lavere turtall med noe lavere effektivitet og evt begrensninger på bruken. Motorer som er frekvenstyrt i utgangspunktet skulle vel ikke ha noe problem med et annet turtall. Trafoer får litt mer tap, men nekter å tro at dette tapet er i en størrelsesorden som forsvarer en diger frekvensomformer til hele forsyningen av skipet. Et problem er at man får frekvensavvik på interne frekvensomformere som krever 60Hz, men jeg mener man kan programmere det bort i en harbour mode. Jeg ville iallefall undersøkt dette før jeg installerte masse utstyr for å vri om frekvensen til utstyr som egentlig kunne klart seg fint med 50Hz.

 

 

 

Jeg jobber primært med kraftstasjonen og hovedforbrukere (generatorer, hovedtavler, thrustere), og har ikke full oversikt over alle småforbrukerene.

 

Det jeg vet er at det er mange titalls og opp til hundretalls små og store pumper som er drevet av elektriske motorer med direktestart. Usikker på hvor stor effekt lavere turtall får. Ved land så er det heller ikke høy nok belastning til at de økte trafotapene får stor betydning heller. 

 

Når jeg har idriftsetting av kraftstasjonen kjører vi ofte trafoer på 50 hz fra land, selv om båten er designet for 60 hz. Jeg har dog til gode å se verftet teste noen motorer når vi har feil frekvens.

 

En annen ting er forresten at ved bruk av frekvensomformer så har inputfrekvensen til en frekvensomformer har ingenting* å si ettersom front-end uansett lager DC av den før en ny og ubesudlet spenning blir produsert til motorklemmene.

(*: de fleste dc-link kondensatorene er overdimensjonert nok til å tåle større rippel som følge av lavere frekvens og er som regel designet for både 50 og 60 hz likevel) .

 

 

Til sist skal jeg love deg at dette er undersøkt av rederiene opp og ned i mente. De har selvsagt ikke det grann lyst til å betale for omformere på land eller ombord om det ikke var nødvendig i utgangspunktet.

Jeg lurer på om rederne har blitt fortalt av produsenter at det ikke er anbefalt pga bla. garantiansvar, ispedd en god dose konservatisme og ikke minst hold ryggen fri tankegang innen offshore. Bransjen burde tatt et felles ansvar her og sagt at dette er ok, såfremt vi gjør sånn og sånn. Så åpner vi for enkel og rimelig landstrøm på hvert nes.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor bruke den kompliserte betegnelsen Voltampere når man har betegnelsen Watt?

 

1 voltampere = 1 Watt og 1 Kilovoltampere = 1 Kilowatt.

 

Nei, så enkelt er det nok ikke. Måleenhetene har ulike betydninger.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Power_factor

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Volt-ampere

Vel, det gjelder nok fortsatt at Volt multiplisert med Ampere gir Watt slik det står i alle skolebøker.

 

Hvis det er en eksotisk forskjell her fra hva vi lærte i fysikktimene burde det vært forklart i artikkelen.

Lenke til kommentar

Har noen utredet hva som skal til eller ikke skal til for å mate disse skipene direkte med 50Hz? Det meste av elektronikk takler vel 50-60Hz og kanskje er en softwareoppgradering av de interne frekvensomformerene nok for det frekvenstyrte utstyret.

 

Grunnen til at man ikke vil bruke 50Hz ombord på båtene er at dette fort koster en del da det alltids blir problemer når man må slå av systemet for for og bytte tilførsel hvis man bruker en 60 Hz kilde på land kan man fase inn systemet mot andre siden og dermed slipper man en mørk(svart) innfasing som er utrivelig for systemet dette er også viktig hvis man skal bruke systemet daglig for båter i opplag er det ikke like viktig da det er en gang man legger båten opp og en gang når man kobler ifra men det kan være nok til at systemene ikke blir happy og tar kvelden så forstår godt at dem bruker det. At frekvensen reduser yselse på pumper og slikt er lite relevant da systemene ikke er i bruk i opplag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor bruke den kompliserte betegnelsen Voltampere når man har betegnelsen Watt?

 

1 voltampere = 1 Watt og 1 Kilovoltampere = 1 Kilowatt.

 

Nei, så enkelt er det nok ikke. Måleenhetene har ulike betydninger.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Power_factor

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Volt-ampere

Vel, det gjelder nok fortsatt at Volt multiplisert med Ampere gir Watt slik det står i alle skolebøker.

 

Hvis det er en eksotisk forskjell her fra hva vi lærte i fysikktimene burde det vært forklart i artikkelen.

Her er det snakk om vekselstrøm, da vil reaktive komponenter (spoler, kondensatorer) påvirke vinkelen mellom strøm og spenning. Dermed snakker vi om kompleks effekt, hvor trafoytelse angis i tilsynelatende effekt S[VA], hvor S=P+Qj

Tilsynelatende effekt: S=U*I

Aktiv effekt: P=U*I*cosPhi

Reaktiv(imaginær) effekt: Q=U*I*sinPhi

Lenke til kommentar

 

Har noen utredet hva som skal til eller ikke skal til for å mate disse skipene direkte med 50Hz? Det meste av elektronikk takler vel 50-60Hz og kanskje er en softwareoppgradering av de interne frekvensomformerene nok for det frekvenstyrte utstyret.

 

Grunnen til at man ikke vil bruke 50Hz ombord på båtene er at dette fort koster en del da det alltids blir problemer når man må slå av systemet for for og bytte tilførsel hvis man bruker en 60 Hz kilde på land kan man fase inn systemet mot andre siden og dermed slipper man en mørk(svart) innfasing som er utrivelig for systemet dette er også viktig hvis man skal bruke systemet daglig for båter i opplag er det ikke like viktig da det er en gang man legger båten opp og en gang når man kobler ifra men det kan være nok til at systemene ikke blir happy og tar kvelden så forstår godt at dem bruker det. At frekvensen reduser yselse på pumper og slikt er lite relevant da systemene ikke er i bruk i opplag.

Det er ikke få båter som går via blackout når de skal bytte kraftkilde. F.eks når det ikke er installert synk mellom hovedgenerator og havnegenerator.

Lenke til kommentar

 

 

Har noen utredet hva som skal til eller ikke skal til for å mate disse skipene direkte med 50Hz? Det meste av elektronikk takler vel 50-60Hz og kanskje er en softwareoppgradering av de interne frekvensomformerene nok for det frekvenstyrte utstyret.

 

Grunnen til at man ikke vil bruke 50Hz ombord på båtene er at dette fort koster en del da det alltids blir problemer når man må slå av systemet for for og bytte tilførsel hvis man bruker en 60 Hz kilde på land kan man fase inn systemet mot andre siden og dermed slipper man en mørk(svart) innfasing som er utrivelig for systemet dette er også viktig hvis man skal bruke systemet daglig for båter i opplag er det ikke like viktig da det er en gang man legger båten opp og en gang når man kobler ifra men det kan være nok til at systemene ikke blir happy og tar kvelden så forstår godt at dem bruker det. At frekvensen reduser yselse på pumper og slikt er lite relevant da systemene ikke er i bruk i opplag.
Det er ikke få båter som går via blackout når de skal bytte kraftkilde. F.eks når det ikke er installert synk mellom hovedgenerator og havnegenerator.

Blackout er ikke heldig, men det kan vel tolereres de 5-7 gangene i båtens liv den skal inn på kaldt opplag. Dessuten kan man også synce med nettet ved å slå ned skipsgeneratoren til 50Hz - igjen er det kun snakk om SW.

Regelmessig blackout-test er vel forresten endel av godkjenningskravene så det bør ikke være noen show-stopper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Har noen utredet hva som skal til eller ikke skal til for å mate disse skipene direkte med 50Hz? Det meste av elektronikk takler vel 50-60Hz og kanskje er en softwareoppgradering av de interne frekvensomformerene nok for det frekvenstyrte utstyret.

Grunnen til at man ikke vil bruke 50Hz ombord på båtene er at dette fort koster en del da det alltids blir problemer når man må slå av systemet for for og bytte tilførsel hvis man bruker en 60 Hz kilde på land kan man fase inn systemet mot andre siden og dermed slipper man en mørk(svart) innfasing som er utrivelig for systemet dette er også viktig hvis man skal bruke systemet daglig for båter i opplag er det ikke like viktig da det er en gang man legger båten opp og en gang når man kobler ifra men det kan være nok til at systemene ikke blir happy og tar kvelden så forstår godt at dem bruker det. At frekvensen reduser yselse på pumper og slikt er lite relevant da systemene ikke er i bruk i opplag.
Det er ikke få båter som går via blackout når de skal bytte kraftkilde. F.eks når det ikke er installert synk mellom hovedgenerator og havnegenerator.

Blackout er ikke heldig, men det kan vel tolereres de 5-7 gangene i båtens liv den skal inn på kaldt opplag. Dessuten kan man også synce med nettet ved å slå ned skipsgeneratoren til 50Hz - igjen er det kun snakk om SW.

Regelmessig blackout-test er vel forresten endel av godkjenningskravene så det bør ikke være noen show-stopper.

 

 

Det er ingen generatorer man endrer nominell frekvens på.

 

Dessuten er det langt oftere enn 5-7 ganger i skipets levetid at man går via blackout for å skifte tilførsel. For eksempel hver gang man skal til kai og ikke trenger hovedgeneratorer og ikke har synkronisering til havnegenerator eller land.

 

Ellers har du rett i at crewet har godt av regelmessig øving i å idriftsette skipet fra blackout.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Har noen utredet hva som skal til eller ikke skal til for å mate disse skipene direkte med 50Hz? Det meste av elektronikk takler vel 50-60Hz og kanskje er en softwareoppgradering av de interne frekvensomformerene nok for det frekvenstyrte utstyret.

Grunnen til at man ikke vil bruke 50Hz ombord på båtene er at dette fort koster en del da det alltids blir problemer når man må slå av systemet for for og bytte tilførsel hvis man bruker en 60 Hz kilde på land kan man fase inn systemet mot andre siden og dermed slipper man en mørk(svart) innfasing som er utrivelig for systemet dette er også viktig hvis man skal bruke systemet daglig for båter i opplag er det ikke like viktig da det er en gang man legger båten opp og en gang når man kobler ifra men det kan være nok til at systemene ikke blir happy og tar kvelden så forstår godt at dem bruker det. At frekvensen reduser yselse på pumper og slikt er lite relevant da systemene ikke er i bruk i opplag.
Det er ikke få båter som går via blackout når de skal bytte kraftkilde. F.eks når det ikke er installert synk mellom hovedgenerator og havnegenerator.
Blackout er ikke heldig, men det kan vel tolereres de 5-7 gangene i båtens liv den skal inn på kaldt opplag. Dessuten kan man også synce med nettet ved å slå ned skipsgeneratoren til 50Hz - igjen er det kun snakk om SW.

Regelmessig blackout-test er vel forresten endel av godkjenningskravene så det bør ikke være noen show-stopper.

 

 

Det er ingen generatorer man endrer nominell frekvens på.

 

 

Det er selvsagt mulig fysisk sett, å endre frekvens for en kortere periode.

Men generatorpanelet eller governorelektronikken har ikke denne innstillingen noe sted, så man må programmere det.

 

Det er ikke normalt å gå via blackout ved bytte av generatorer eller til havnegenerator ombord i skip av nyere dato. Store skip utstyrt med atomatisk landstrømtilkobling synkroniserer selv generatorene mot landfrekvensen.

Manuell synkronisering går forresten også an.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Har noen utredet hva som skal til eller ikke skal til for å mate disse skipene direkte med 50Hz? Det meste av elektronikk takler vel 50-60Hz og kanskje er en softwareoppgradering av de interne frekvensomformerene nok for det frekvenstyrte utstyret.

Grunnen til at man ikke vil bruke 50Hz ombord på båtene er at dette fort koster en del da det alltids blir problemer når man må slå av systemet for for og bytte tilførsel hvis man bruker en 60 Hz kilde på land kan man fase inn systemet mot andre siden og dermed slipper man en mørk(svart) innfasing som er utrivelig for systemet dette er også viktig hvis man skal bruke systemet daglig for båter i opplag er det ikke like viktig da det er en gang man legger båten opp og en gang når man kobler ifra men det kan være nok til at systemene ikke blir happy og tar kvelden så forstår godt at dem bruker det. At frekvensen reduser yselse på pumper og slikt er lite relevant da systemene ikke er i bruk i opplag.
Det er ikke få båter som går via blackout når de skal bytte kraftkilde. F.eks når det ikke er installert synk mellom hovedgenerator og havnegenerator.
Blackout er ikke heldig, men det kan vel tolereres de 5-7 gangene i båtens liv den skal inn på kaldt opplag. Dessuten kan man også synce med nettet ved å slå ned skipsgeneratoren til 50Hz - igjen er det kun snakk om SW.

Regelmessig blackout-test er vel forresten endel av godkjenningskravene så det bør ikke være noen show-stopper.

 

 

Det er ingen generatorer man endrer nominell frekvens på.

 

 

Det er selvsagt mulig fysisk sett, å endre frekvens for en kortere periode.

Men generatorpanelet eller governorelektronikken har ikke denne innstillingen noe sted, så man må programmere det.

 

Det er ikke normalt å gå via blackout ved bytte av generatorer eller til havnegenerator ombord i skip av nyere dato. Store skip utstyrt med atomatisk landstrømtilkobling synkroniserer selv generatorene mot landfrekvensen.

Manuell synkronisering går forresten også an.

 

 

 

Jeg vet ikke hvor lenge du akter å fortsette denne tissekonkuransen.

 

1: Ja, man kan selvsagt justere regulator til hvilken som helst frekvens man vil innenfor utstyrets marginer, men dette gjøres ikke i praksis. Eneste to eksemplene jeg vet om er akselgeneratorer som kjører variabelt turtall med kun propell og fixed turtall med generator. Det andre er faktisk en av Hurtigruteskipene som er spesiallaget for å gå på 50->60 Hz.  I offshore har jeg aldri hørt om det, og jeg har jobbet med idriftsetting av kraftsystemer på et utall ulike offshorefartøyer i over 7 år nå.

 

2: Norske rederier bruker som regel å inkludere synk på havnegenerator, men ellers er dette en ekstrakostnad som blir valgt bort i tilbudsfasen av rederen fordi de prøver å spare på alle tilleggsfunksjoner. Ørten skip går faktisk via blackout når de skal gå fra hovedgenerator til havnegenerator eller landstrøm. På verdensbasis er min erfaring at det er mer normalt enn omvendt, men i Norge har norske rederier spesielt høy teknisk standard på skipene sine og det er mer unormalt.

 

3: Man kan alltid synkronisere noe manuelt om man har tilstrekkelig trent mannskap. Det forutsetter dog at man har et synkroskop i umiddelbar nærhet til bryteren man skal lukke. Jeg ville trolig ikke prøvd dette om man var avhengig av radiokontakt til en annen kar som skal lukke bryteren pga fare for nøling/feiltolkning og påfølgende bomsynk.  Når det er sagt så er ikke bomsynk like alvorlig på lav last slik man som regel har ved overgang til havnegenerator - men det er uansett en stygg belastning på utstyret.

Lenke til kommentar

Nuvel, jeg utfordrer bare til å tenke litt nytt omkring dette, i et altruistisk perspektiv. At man har lang erfaring og kanskje jobber for et tavlefirma (eller produsenten nevnt i artikkelen) gir en sikkert god innsikt, men få incentiver til å gjøre noe annerledes enn det som en vet virker. Det enkleste er jo å fortsette fordi det "bare er sånn" og fordi enhver endring vil innebære en risiko, personlig eller systemisk.

Variabelt turtall på generatorer er som du sier ikke noe nytt, og det er vel ikke noe prinsippiell forskjell på å levere mellom 50-60Hz fra generatoren enn å endre til 50Hz fra land og la den bli der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...