amativeReflection Skrevet 18. april 2017 Del Skrevet 18. april 2017 Jeg skjønner ikke hvorfor folk ikke bruker statens satser for kjøregodtgjørelse og deler dem. Da blir det som følger: 3.9 kroner per kilometer + 1 krone per passasjer per kilometer + bomring + parkering. Dette dekker absolutt alt. Slitasje, verditap, osv. Så er det bare summere og dele på antall personer i bilen. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 18. april 2017 Del Skrevet 18. april 2017 Hvis det blir mye kjøring, så er det helt vanlig å dele på utgifter. Det er ikke gratis å ha bil .. reparasjoner, vedlikehold (olje, spylevæske, bremsevæske, vask, dekkskift), veiavgift. For ikke å snakke om ansvaret man har når man kjører, bil er vel den mest risikofylte transportmetoden som finnes. Man har jo ansvar for livene som sitter på også. Så at alle passasjerer minst deler på bensinprisen er helt legitimt. Bensin er jo crazy dyrt i dag. Bensin er vel den billigste delen av bilholdet... Anonymous poster hash: 0d8a5...a69 Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 18. april 2017 Del Skrevet 18. april 2017 Skulle sjåføren denne strekningen og tilbydde de to andre skyss? Eller kjørte sjåføren ens ærend fordi de to andree trengte skyss? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 18. april 2017 Del Skrevet 18. april 2017 Jeg er personen i vennegjengen som alltid blir den som kjører bil, da jeg er den eneste som eier en. Men og også ta betalt for vedlikehold/generelt bilhold er noe jeg aldri har tenkt på. Det går sikkert mye på hva man er vant med, hvordan man har gjort det tidligere, men det er i hvert fall noe jeg aldri har gjort. Jeg ser absolutt poengene dere kommer med, men har aldri tenkt over det personlig. Videre for min del kommer det an på om jeg er "med på reisen", eller om jeg bare skal kjøre noen til en bestemt destinasjon, for så å kjøre hjem igjen. I tillegg til det reint økonomiske så er det sjølvsagt også eit spørsmål om kva som er enklast med tanke på tanke på å opprettholde sosiale band. Det er ikkje alltid at det å dele alt i kroner og ører er det som er beste framgangsmåten med tanke på å opprettholde ein god tone med venner og familie. Er forøvrig enig med at det også har ein del å bety om du som bileigar skulle reise uansett. Bileigaren sine ekstrautgifter ved å ta med ein passasjer på ei strekning som bileigaren uansett skulle kjøyre er forholdsvis liten, og det å ha selskap i bilen samt og spare miljøet frå klimautslett er sjølvsagt ikkje heilt uten verdi det heller sjølv om det ikkje kan reknast i pengar. Det litt dumt dersom passasjeren heller vil kjøre egen bil rett bak deg enn å sitte på og holde deg med selskap på ein lang biltur også. Hvis det blir mye kjøring, så er det helt vanlig å dele på utgifter. Det er ikke gratis å ha bil .. reparasjoner, vedlikehold (olje, spylevæske, bremsevæske, vask, dekkskift), veiavgift. For ikke å snakke om ansvaret man har når man kjører, bil er vel den mest risikofylte transportmetoden som finnes. Man har jo ansvar for livene som sitter på også. Så at alle passasjerer minst deler på bensinprisen er helt legitimt. Bensin er jo crazy dyrt i dag. Dette er vell også en ganske vanlig måte å gjere det på, altså at passasjerane betalar drivstoffet og bileigaren bidrar med å stille med bil med dei utgiftene til vedlikehold, slitasje, forsikring, osv som det medfører. Det er ikkje alltid at det er så viktig at kostnaden er delt helt likt så lenge alle er fornøgd med å gjere det enkelt når utgiftene skal fordelast. Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 18. april 2017 Del Skrevet 18. april 2017 (endret) Fullstendig spinnvilt å ikke betale som om man er to personer i denne sammenhengen. Respektløst overfor sjåfør, som tross alt egentlig ikke burde betale bensin eller i alle fall betale lite (selv om det i praksis ender opp med deling av bensin/bom etc., pr. hode i tilfellene jeg er borti). Endret 18. april 2017 av d'espresso 1 Lenke til kommentar
wampster Skrevet 18. april 2017 Del Skrevet 18. april 2017 (endret) Respektløst overfor sjåfør, som tross alt egentlig ikke burde betale bensin Hvorfor burde ikke sjåfør betale bensin? Når jeg kjører/tar med folk til hytta eller andres hytter etc så tanker jeg før jeg plukker opp folk, deretter tanker jeg når turen er ferdig. Tar da drivstoffregningen og deler på antall personer i bilen (inkludert meg selvfølgelig). De som mener at man bør betale for slitasje, vindusviskere, spylevæske. dekk, felger, lakk, olje, forsikring, service osv... Slitomt ! Hvis du skal stresse med alt det der kan du ikke bare like gjerne si nei til at de kan sitte på? Endret 18. april 2017 av wampster Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 18. april 2017 Del Skrevet 18. april 2017 Respektløst overfor sjåfør, som tross alt egentlig ikke burde betale bensin Hvorfor burde ikke sjåfør betale bensin? Når jeg kjører/tar med folk til hytta eller andres hytter etc så tanker jeg før jeg plukker opp folk, deretter tanker jeg når turen er ferdig. Tar da drivstoffregningen og deler på antall personer i bilen (inkludert meg selvfølgelig). De som mener at man bør betale for slitasje, vindusviskere, spylevæske. dekk, felger, lakk, olje, forsikring, service osv... Slitomt ! Hvis du skal stresse med alt det der kan du ikke bare like gjerne si nei til at de kan sitte på? Som sagt, lengre ned i innlegget mitt, så ender det i praksis med at bensin o.l. deles på antall hoder, og jeg som sjåfør er greit fornøyd med det. Men det er en kjensgjerning at totalt sett er det bileier som går tapende så det suser ut av langturer. Uansett er det helt på tur å ikke betale som om man er to personer fordi man er gift. Da burde de heller ta toget, så kan de kjøpe en billett og se hvordan det fungerer. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 18. april 2017 Del Skrevet 18. april 2017 Om man uansett skal samme veien så syntes jeg ikke at man skal kreve betalt. Men de som sitter på burde jo tilby seg å fylle bensin, evt koste på sjåføren en bedre middag, ei helflaske med favorittwhiskyen eller lignende Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 18. april 2017 Del Skrevet 18. april 2017 Om man uansett skal samme veien så syntes jeg ikke at man skal kreve betalt. Men de som sitter på burde jo tilby seg å fylle bensin, evt koste på sjåføren en bedre middag, ei helflaske med favorittwhiskyen eller lignende Så om A, B, C og D skal på hyttetur sammen, så burde A ikke kreve betalt for bensin o.l.? Lenke til kommentar
daruu Skrevet 18. april 2017 Del Skrevet 18. april 2017 Jeg ville ikke krevd det, men samtidig ville jeg forventet at de betalte noe i en eller annen form (kan være bensin, men feks også at de betaler maten for hele hytteturen). Når det gjelder familie og venner så fører ikke jeg "regnskap" over hvem som betaler hva til enhver tid, men "gir og tar" sånn det passer seg naturlig. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 19. april 2017 Del Skrevet 19. april 2017 Hadde jeg eid en hytte og invitert med meg venner eller familie, så hadde jeg ikke krevd betalt for bensin, overnatting eller mat.. inviterer jeg noen på besøk hos meg en helg så forventer jeg ikke at de betaler for mat eller drikke. Det har med andre ord mye å si om man skulle kjøre den veien uansett, og om man inviterte dem med ellers om de spurte om skyss. Jeg spurte f.eks en venn om han kunne kjøre oss til flyplassen. Da fikk han låne bilen mens vi var borte. Hadde han kjørt oss i sin bil så hadde jeg betalt for bensin + litt for at han gadd å kjøre oss. Slitasje på bilen.. er det ikke familie vi snakker om? Å dele på tre hadde heller ikke vært aktuelt. Symbolsk sum hadde vært mer sannsynlig. Lenke til kommentar
wampster Skrevet 20. april 2017 Del Skrevet 20. april 2017 Hadde jeg eid en hytte og invitert med meg venner eller familie, så hadde jeg ikke krevd betalt for bensin, overnatting eller mat.. inviterer jeg noen på besøk hos meg en helg så forventer jeg ikke at de betaler for mat eller drikke. Så hvis du (eller familien din) har en hytte og du inviterer med 3-7 personer så pleier du å stå for mat (frokost/lunsj/middag/snacks), drikke (juice/melk/øl/etc) samtidig som du kjører folk uten å ta betalt for drivstoff? Vi snakker fort om 5000++ her.. Imponerende. 2 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 20. april 2017 Del Skrevet 20. april 2017 Ja hva er nummeret ditt liksom, når kan jeg komme Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 20. april 2017 Del Skrevet 20. april 2017 Hadde jeg eid en hytte og invitert med meg venner eller familie, så hadde jeg ikke krevd betalt for bensin, overnatting eller mat.. inviterer jeg noen på besøk hos meg en helg så forventer jeg ikke at de betaler for mat eller drikke. Så hvis du (eller familien din) har en hytte og du inviterer med 3-7 personer så pleier du å stå for mat (frokost/lunsj/middag/snacks), drikke (juice/melk/øl/etc) samtidig som du kjører folk uten å ta betalt for drivstoff? Vi snakker fort om 5000++ her.. Imponerende. Konklusjonen er at folk som eier hytter har usedvanlig god råd og er veldig spandable. Førstnevnte er nok kanskje sant, men har mine tvil til det siste. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 21. april 2017 Del Skrevet 21. april 2017 Hadde jeg eid en hytte og invitert med meg venner eller familie, så hadde jeg ikke krevd betalt for bensin, overnatting eller mat.. inviterer jeg noen på besøk hos meg en helg så forventer jeg ikke at de betaler for mat eller drikke. Så hvis du (eller familien din) har en hytte og du inviterer med 3-7 personer så pleier du å stå for mat (frokost/lunsj/middag/snacks), drikke (juice/melk/øl/etc) samtidig som du kjører folk uten å ta betalt for drivstoff? Vi snakker fort om 5000++ her.. Imponerende. Nå er det forskjell på 3 og 7 personer, men ja. Har jeg familie på besøk så betaler de aldri for mat. Lenke til kommentar
wampster Skrevet 23. april 2017 Del Skrevet 23. april 2017 Familie eller venner skrev du riktignok.. Det at man ikke krever betalt av familie sier seg selv. Det at du derimot ogsaa legger ut for mat/drikke/biltur for venner naar du har dem paa besök er det jeg mente var imponerende. Selv med 3 venner en helg blir mat/drikke/bil/etc fort en god del. Lenke til kommentar
Minus Skrevet 23. april 2017 Del Skrevet 23. april 2017 Jeg ble faktisk kjempeprovosert av de to som liksom skal være én person. At de ikke har førerkort og bil, viser at de ikke vet hvilke kostnader å ha bil fører med seg. Utrolig smålig gjort. Jeg synes fordelingen de gifte burde betale minimum 70% av bensinen. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 23. april 2017 Del Skrevet 23. april 2017 Familie eller venner skrev du riktignok.. Det at man ikke krever betalt av familie sier seg selv. Det at du derimot ogsaa legger ut for mat/drikke/biltur for venner naar du har dem paa besök er det jeg mente var imponerende. Selv med 3 venner en helg blir mat/drikke/bil/etc fort en god del. Nå var jo dette snakk om familie. Hadde ikke krevd penger for bensin av 3 eller 7 venner heller, om jeg hadde invitert dem med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå