Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Cpu (i5 3570k) multiplier låst til 16 i alle situasjoner

Anbefalte innlegg

Hei! jeg har et problem med en cpu sin alltid har multiplieren låst til 16.

Det er snakk om en core i5 3570k, så den kjører alltid på 1,6 ghz i alle situasjoner, så spill og alt mulig tungt arbeid kjører utrolig tregt. Hovedkortet er et MSI B75MA-E33. Bios er oppdatert til siste versjon. Jeg har prøvd å "rote rundt i bios" og blandt annet prøvd å slå av EIST, men det gjorde ingen forskjell.

Annen info: 8GB Ram 1600mhz dual channel

Radeon RX480 4gb

650Watt Corsair VS

Windows 10 64 bit.

Har noen erfaring med dette og evt. hva som kan gjøres for å få CPU-en til å klokke seg opp igjen med turbo boost? PC-en fungerer ellers slik som den skal om man ser vekk fra dette.

Mvh.

Jakob

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har også prøvd å bruke et program som heter throttlestop, der går det an å justere multiplieren ned men det går ikke an å justere den noe høyere enn 16. I HWmonitor står det og at Cpu-en sin maks frekvens er 1600mhz der det vanligvis ville stått 3800mhz

Lenke til kommentar

Noen MSI hovedkort bruker en bryter sakte modus. Hvis denne bryteren er ødelagt, vil CPU bli tvunget til å kjøre på den laveste hastigheten hele tiden. Du må bruke ThrottleStop BD PROCHOT funksjon for å løse dette problemet. Det er ikke nødvendig å re-installere ThrottleStop.

Lenke til kommentar

Noen MSI hovedkort bruker en bryter sakte modus. Hvis denne bryteren er ødelagt, vil CPU bli tvunget til å kjøre på den laveste hastigheten hele tiden. Du må bruke ThrottleStop BD PROCHOT funksjon for å løse dette problemet. Det er ikke nødvendig å re-installere ThrottleStop.

Tror ikke det er noen bryter på selve hovedkortet men skal sjekke det ut nå

Lenke til kommentar

Har ​hukket av BD PROCHOT og fikk multiplieren opp til 34 nå. Skal endre noen greier i bios og se om jeg får den opp til 38!

Lenke til kommentar

38 multiplikator er bare tilgjengelig når en enkelt kjerne er aktiv. Åpne ThrottleStop TPL vindu og sørge for at alle turbo multiplikatorer er satt til 38. Pass også på Set Multiplier er kontrollert og satt til maksimum. Klikk på Slå på knappen. Kjør en tråd av TS Bench test for å se din multiplikator. Sørg for at C3 eller C6 er aktivert i BIOS for å oppnå maksimal multiplikator på dette hovedkortet . Legge inn et bilde av ThrottleStop så jeg kan se.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...