Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Dekoder får ikke lenger ip-adresse hvis koblet utenom hjemmesentral (Altibox)

Gjest Sletttet+98134

Anbefalte innlegg

Gjest Sletttet+98134

Hei, har internett og tv over fiber fra Altibox. Da jeg satte opp nettverket mitt for ca. ett år siden koblet jeg dekoder til router (AC87U) og satte opp vlan under ip-tv innstillingene og det fungerte kjempebra. Fikk aldri behov for hjemmesentralen og pakket den bort. Oppdaget tilfeldig i dag at jeg ikke lenger kunne styre dekoder fra TV Overalt, tok derfor en boot av dekoder og den kom aldri på nett igjen. Sjekket litt rundt i menyene på den og det ser ut til at den ikke får noen ip-adresse fra dhcpen til altibox. Kontaktet Altibox og de insisterer på at de ikke har gjort noen endringer, og påstod at man måtte ha hjemmesentral for å få dekoder til å virke. At det hadde virket fint uten hjemmesentral i over ett år forstod tydeligvis ikke vedkommende jeg chattet med. Måtte koble opp hjemmesentralen for å få dekoderen til å virke igjen.

Lurer derfor på om det finnes andre som har vært borti dette, og eventuelt har noen løsning som gjør at jeg kan koble bort hjemmesentralen igjen?

Slik har jeg satt opp routeren og det virket frem til jeg bootet dekoderen i dag tidlig:

post-369499-0-17833500-1492433075_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Sletttet+98134

Hei, hvorfor vil du ikke bruke hjemmesentralen :hmm: Hatt lyse siden 05/06 og aldri koblet hjemmesentralen av. Hva er fordelen med å gjøre det :)

Fordelen er at jeg slipper en dum boks som bare står i bridge mode og tar opp plass. Mistenker at det er noe mac-adresse-relatert.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

:)  Den dumme boxsen er slik altibox funker. Hadde den ikke det ville vi ikke fått den :hmm:

Min står og i bridge mode, på asus rt-n66u som er mye bedre på wi-fi en hjemmesentralen :)

Det er / skal være helt unødvendig med den hjemmesentralen når man kjører bridgemode, det er også hele poenget med mitt førsteinnlegg. Det har som sagt fungert fint i over ett år uten sentralen, så en eller annen endring har de gjort. Jeg har ingen problemer med wi-fi eller noe annet, jeg vil bare bli kvitt hjemmesentralen.

Som du ser av førsteinnlegget har jeg lagt til vlan 101 på en port og koblet dekoder til denne porten, og det har tidligere vært alt som skulle til for at det skulle fungere, men det virker altså ikke lenger. Mistenker at det har noe med at altibox forventer mac-adressen til hjemmesentralen og derfor ikke vil gi meg dhcp-adresse med bare router. Finner dog ikke noe sted å taste inn mac-adresse på routeren.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar

Dette er en problemstilling som dukker opp mer og mer, etter hva har jeg fått med meg... Altibox påstår ingenting er endret, men noe må det være. Jeg er heldigvis ikke rammet av dette, enda. Håper jeg ikke blir det heller.

Det kan tyde på at HS sin MAC adresse må oppdages av Altibox, altså vi er tilbake MAC-cloning.. Du kan prøve å legge inn HS' MAC i Asusen og se om det hjelper.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Dette er en problemstilling som dukker opp mer og mer, etter hva har jeg fått med meg... Altibox påstår ingenting er endret, men noe må det være. Jeg er heldigvis ikke rammet av dette, enda. Håper jeg ikke blir det heller.

Det kan tyde på at HS sin MAC adresse må oppdages av Altibox, altså vi er tilbake MAC-cloning.. Du kan prøve å legge inn HS' MAC i Asusen og se om det hjelper.

Takk for svar. Pass på at du ikke booter dekoderen din i hvert fall, det var det som førte til at min sluttet å funke. Sjekk om du får styrt f.eks opptak via TV overalt - gjør du ikke det er nok du berørt også dessverre. Skal se om jeg finner noe sted i routeren å legge inn mac-adressen til hjemmesentralen. 

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Bootet dekoderen min flere ganger - ingen problem!

MAC-andressen legges inn under Wan fanen (hvis jeg ikke husker feil).

Takk! Skal kable litt og sjekke, tenkte ikke over at jeg satte macen der.. Øya er det første man blir blind på eller noe sånt :-)

Lenke til kommentar

Kan ikke se at jeg har noe problem med opptak via tvoveralt. Hva slags problemer sikter du til egentlig?

Av hva jeg skjønner er det en box+ som ts ikke liker. Ts vil/ønsker å slippe å bruke hjemmesentralen, er det korrekt ts :hmm:

Hva prater du om??  :confused:  Her er du på feil jorde tror jeg...

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Ordla meg litt feil, du mister all dekoderstyring, ikke bare opptak. Den står som disconnected. Testet å legge inn mac i wan nå, funka dårlig.. Kom litt lenger i sted, laster alle "prikkene" nå (i sted stoppet den på første), men får bare opp at portalen er utilgjengelig.

Lenke til kommentar

Hmmm.. Funker som sagt helt ypperlig hos meg (Vikenfiber)... Vet ikke om det har noe å si, men jeg kjører alt på Cisco Catalyst utstyr..

Har du forsøkt å restarte alt(!) etter du la inn MAC'en (til hjemmesentralen, ikke dekoder!)?

Aktiver også IGMP snooping.

Endret av ChrisCo
Lenke til kommentar

Kan ikke se at jeg har noe problem med opptak via tvoveralt. Hva slags problemer sikter du til egentlig?

Av hva jeg skjønner er det en box+ som ts ikke liker. Ts vil/ønsker å slippe å bruke hjemmesentralen, er det korrekt ts :hmm:

Hva prater du om??  :confused:  Her er du på feil jorde tror jeg...

Det er mulig jeg er, men les post 1 :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...