Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Finn stilren bilstereo til Audi A3 SB 2010

Nobes

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en Audi A3 Sportback, 2010-mod, med denne radioen: http://images.newcars.com/images/car-pictures/original/2012-Audi-A3-Coupe-Hatchback-2.0T-Premium-4dr-Front-wheel-Drive-FrontTrak-Interior-Stereo-Controls.png

Tenkte det er på tide å oppgradere stereoen til noe med blåtann og dab, så det er litt enklere å høre på musikk via telefonen og slik at det går an å høre på radio når FM-nettet slukkes.

Men virkelig? Alle berøringskjerm (og andre stereoer) er jo så harry og stygge. Er det ikke mulig å finne moderne 3. parts hovedenheter til en rimelig pris som ikke gjør at dashbordet ser ut som en 90-talls rånebil? Tenker både på min egen opplevelse av bilen og mulighetene for å få solgt den senere.

Ser at det finnes en del 3.parts hovedenheter på ebay som er tilpasset med "audi knapper" etc, men er litt skeptisk til disse, virker som det er mye billig kinavarer som sikkert har elendig operativsystem etc.

Kunne noen hjulpet meg ut her? Kravet mitt er blåtann, gjerne berøring og handsfreesnakking på telefonen. Navigasjon hadde vært kult, men ikke om det koster 10 000.

Setter pris på alle tips og råd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv har jeg Kenwood 4016DAB, liker å ha en vriknapp til lyd, farge på knapper er valgbar til å matche bilen.

Har ikke montert den ennå etter måneder i esken, pga større jobb i min bil med bytte av antenne m.m.

Billig radio fra Kina ser fancy ut, mange klager på dårlig radio dekning på DAB og mer ustabilitet. Tror man angrer i lengden på Kinaradio. Jeg har lest masse, altfor mye..., på engelske forum om DAB radioer i bil, der er mine referanser fra.

Layout kan tilpasses på Kenwood.

Hvis du tar 5016DAB har du hdmi inn og kan speile alt fra telefon på enheten, f eks. Navigasjon.

Kenwood er også flinke på firmware oppdateringer, det kan du glemme på ukjent Kinaradio.

Du må kjøpe et passende deksel som går rundt den firkantede radioen.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Finnes også tredjeparts produkter som kan kobles på eksisterende spiller (emulerer en CD-skifter) og gir deg da DAB-kanaler via den. De er ikke billige men da slipper du bling-bling faktoren fra en ny spiller. Ulempen er vel at det kan være litt kilent å få det til å virke/ikke alle originsle spillere som er støttet. Og så trenger du uansett DAV-antenne.

Søk opp eks. Dension, vet at de har, finnes også andre tilsvarende produkter men husker ikke navnet. Dension selges også av norske forhandlere.

Lenke til kommentar

Takk for gode tips! Dab-adapter er selvsagt en løsning, men da får jeg vel ikke koblet telefonen til med blåtann?

Fant denne siden som selger biltilpassede radioer: http://no.tereteknik.se/Audi-bil-dvd-gps/audi-a3-bilstereo-multimedia-navigasjon

Kan dette være en løsning, eller er det bare noe kinajalla de har trykket inn?

Det er billig Kina. Android på radio er dårlig idé, og er typisk slike radioer. Android versjonen på denne (fra 2013) er allerede utdatert.

Nå spiller det jo litt inn om du ser for deg å bytte bil om få år også, da er det jo ikke like nøye om radioen holder i mange år.

Er enig i at jallaradioene er fine å se på i bilen når de er av, altså sklir bedre inn. Dessuten kan man ha flaks og bli fornøyd med kvaliteten også. Man har jo garanti, og fordelen med at den er fin å se på er bra.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Jeg synes alle ettermarkedsspillere ser veldig flashy og stygge ut. Jeg liker minimalisme, og kunne tenke meg et anlegg som ikke gjør så mye av seg...

Når det er sagt endte jeg opp med denne bilstereoen i min 2005 Golf. Det som gjorde det for meg var pris, design og muligheten til å matche orginal farge på lyset. Kona oppdaget ikke at jeg hadde byttet før etter en måned. Jeg er fornøyd med at den har all moderne funksjonalitet som forventes av en moderne spiller. 

Jeg anbefaler at du får et skikkelig monteringskit, og hvis du har rattkontroller finnes det overgang for dette.

Lenke til kommentar

Ja, har sett på de der, de er de absolutt mest aktuelle. kunne gjerne tenkt meg en litt bedre skjerm med "ordentlige" bokstaver, om du skjønner?

Hvor får jeg evt. kjøpt en RNS-E spiller? Den så jo virkelig smooth ut.

Lenke til kommentar

Ja, har sett på de der, de er de absolutt mest aktuelle. kunne gjerne tenkt meg en litt bedre skjerm med "ordentlige" bokstaver, om du skjønner?

Har du sjekket om den fås med DAB? Dette et vel enheter i kr 9000 ++ klassen...

Såvidt jeg vet fås den med DAB, da kun med egen "adapter". Så da må det slenges inn enda mer penger.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Enten ny hos Audi, eller brukt på Finn, eBay e.l. (RNS-E fra utenfor Europa virker dårlig her, ikke kjøp fra USA).

Merk at det er et skille i 2010, de nye spillerne har raskere prosessor og bedre skjerm.

Fordelen med en RNS-E er jo at den kobles til bilens CAN og fungerer med rattkontroller, displayet i dashen og alt annet du måtte ha i bilen, det er tross alt en originalspiller som passer rett inn.

Den kommer dog ikke med DAB, til det må det adaptere og egne antenner til.

Audi leverer DAB på andre spillere, men da snakker vi stort sett om Audis MMI (MultiMedia Interface) som blir betydelig dyrere og krever en del mer installasjon ettersom det er et fullt "multimedia" system.

Man må jo nesten ta et valg, det billigste og enkleste dersom man ønsker DAB er en spiller av et annet merke, men RNS-E er originalspiller som passer rett inn, både teknisk og utseendemessig.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har du landet på noen løsning?

Lenke til kommentar

Jeg vil si man er passe tjukk i hue hvis man kjøper en orginalspiller fra møller e.l. De er på nivå med kinaspillere, men koster en liten formue, lydkvaliteten er også dårlig. Monter inn en 2-din fra pioneer og ta vare på orginalspilleren så du kan bytte tilbake ved salg av bil etc ;)

Lenke til kommentar

Jeg vil si man er passe tjukk i hue hvis man kjøper en orginalspiller fra møller e.l. De er på nivå med kinaspillere, men koster en liten formue, lydkvaliteten er også dårlig. Monter inn en 2-din fra pioneer og ta vare på orginalspilleren så du kan bytte tilbake ved salg av bil etc ;)

Nå vet ikke jeg hva du mener med "kinaspillere", men VAG konsernets egne spillere er produsert av verdens fremste produsent av bilnavigasjon, Aisin AW, grunnlagt av Kiichiro Toyoda (Toyota) i 1949, å ligger altså i Japan.

VAG sine spillere er regnet som noe av det beste på markedet, men modellene endres ikke så ofte, og derfor kan være noe gammeldagse, RNS-E ble for eksempel sist oppdater i 2010.

Høyttalerne, i det minste i min Audi, er laget på en fabrikk i Mexico, som eies av Bose, men er fremdeles av topp kvalitet.

Pioneer er tilfeldigvis også et japansk selskap, og har en fabrikk i Thailand og en fabrikk i Malaysia som produserer bilstereo for det globale markedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...