SteinarN Skrevet 17. april 2017 Del Skrevet 17. april 2017 En av mine W7 maskiner har en cracked installasjon. Jeg skulle gjerne fått aktivert den på lovlig vis. Har prøvd tidligere uten å få det til, dvs at Windows tilsynelatende lot seg aktivere med ny lovlig ubrukt kode, men etter omstart så var den uaktivert igjen. Det som er problemet er å få avinnstallert cracken. Jeg prøvde sfc/scannow i tillegg til, tror jeg, å kjøre noe verktøy, Genuine adwantage tool tror jeg det var. sfc/scannow fant og reparerte filer, men det gikk altså fortsatt ikke å få aktivert etterpå. Hva hvis man reinstallerer os og velger alternativet "reparasjon". Beholdes programmer da? Blir os forøvrig helt frisket opp slik at cracken fjernes? Hvis det hadde vært lovlig aktivert i utgangspunktet, ville man da måtte ha lagt in aktiveringsnøkkel på nytt etter en slik reparasjon/reinstallasjon? Dette er en selvbygd maskin uten noe kode i bios el. Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 17. april 2017 Del Skrevet 17. april 2017 Hva er egentlig poenget med å gjøre noe som helst etter å ha kjørt med en illegal versjon i (formentlig) mange år? Trodde egentlig at de som kjørte illegale versjoner av Win7 gjorde det ved å trikse med BIOS'en slik den for OS'et så ut som en maskin fra en OEM leverandør og at det derfor ikke var nødvendig å endre noe som helst i Windows selv. Kan ikke tro at en "reparasjon" vil gjøre noen som helst forskjell, men kanskje en overskriving av MBR kan hjelpe hvis det er en loader-basert løsning. Jeg ville nok bare ta det som en lektie og hellere kjøpe OS'et originalt neste gang for å slippe tull og så leve med den Win7 versjon du har inntil du kjøper en ny maskin eller må bytte HD. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 17. april 2017 Del Skrevet 17. april 2017 Ta å betal for win 10, sett opp maskinen på nytt. Problemet løst, ps: Husk backup, hilsen en med 9 lovlige lisenser 4 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. april 2017 Del Skrevet 17. april 2017 Husk at du må ha serial for rette versjonen. Har du installert Pro kan du ikke bruke en home-kode. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 17. april 2017 Del Skrevet 17. april 2017 Hva hvis man reinstallerer os og velger alternativet "reparasjon". Beholdes programmer da? Blir os forøvrig helt frisket opp slik at cracken fjernes? Hvis det hadde vært lovlig aktivert i utgangspunktet, ville man da måtte ha lagt in aktiveringsnøkkel på nytt etter en slik reparasjon/reinstallasjon? Windows 7 har ingen slik reparasjon funksjon som finnes i Windows 10. Her må du ev. enten gjøre en clean install, der alt blir slettet. Eller du kan gjøre en oppgradering, men det fjerner jo da heller ikke cracken du har brukt. Skjønner vel egentlig ikke hva du prøver å oppnå her? Ønsker du ikke å leve med risikoen det er ved å kjøre slike cracker og alt det kan bringe med seg (type rootkits, bakdører, keyloggere, spyware osv) så er eneste trygge metode å formatere, installere Win7 på nytt, og skaffe en nøkkel som er tilsvarende den versjonen du installerer. (Home, Pro, Ultimate osv) Om det bare er for å gjøre Windows 7 lovlig aktivert....hvorfor nå? Kjøp heller en lovlig lisens til neste Windows versjon, som nå er Windows 10. Tullete å skulle skaffe seg en lovlig lisens til Win7 nå liksom. Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 17. april 2017 Forfatter Del Skrevet 17. april 2017 Grunnen er rett og slett at jeg har en haug med programmer på denne maskinen. Ser ikke lyst på det å formatere og starte helt på nytt. Har 3 andre genuine W7 maskiner, eller, 4 egentlig, men den siste er fast i bilen. Så da blir det heller til å gradvis overføre/installere til/på en av de andre genuine maskinene heller enn å formatere denne. Brukte hal7200 eller hva den het. Tror ikke det følger med noe grums med den cracken. Ikke er den lett til å få til heller hvis man skal ha noen som helst oppdateringer i ettertid. Det er problemet nå, kan ikke legge inn oppdateringer til os lengre. i tillegg så ønsker jeg å gjøre os legit uansett. Men finnes det ikke noen "reparer os" funksjon på install plate/usb, så er jo den muligheten borte. Eller, Myhken, hva mener du med "oppgradering"? Hva innebærer det? Lagde meg forresten en ønskeliste på en Ryzen hos komplett. Tenker at den blir med W10, ikke mye annet å få kjøpt lengre heller for den saks skyld. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 17. april 2017 Del Skrevet 17. april 2017 Kan jeg få lov å spør om hvorfor du ikke oppgradert fra win 7 til 10 gratis. Jeg gjorde det på 9 maskiner. Noe av det beste jeg har gjort om du tenker penger. Har en maskin jeg betalte for win 10, de andre var free(8), fedora er også det, hehe Lenke til kommentar
myhken Skrevet 17. april 2017 Del Skrevet 17. april 2017 Men finnes det ikke noen "reparer os" funksjon på install plate/usb, så er jo den muligheten borte. Eller, Myhken, hva mener du med "oppgradering"? Hva innebærer det? Man kan bruke oppgraderings funksjonen til å reparere systemet, men siden oppgraderingen beholder alt av filer og programmer, så slettes heller ikke slike cracker. Så i ditt tilfelle vil det ikke ha noen virkning. Har du prøvd å skanne pcen med f.eks Malwarebytes eller HitmanPro for å se om de finner og kan slette denne cracken? Og hvilken versjon kjører du da? Ultimate? (var jo vanligst for de som ikke kjørte lovlig versjon i alle fall) Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 18. april 2017 Forfatter Del Skrevet 18. april 2017 Har ikke prøvd å scanne, kunne prøve det, men jeg tror ikke denne cracken er slik at den egentlig har installert noe. Etter hva jeg har funnet ut så virker det som om et antall filer og registeroppføringer er blitt forandret slik at os ser aktivert ut. Men jeg skal selvsagt ikke si dette for sikkert. Det som er sikkert er at sfc finner et antall filer som er forandret. Tilbake til det med oppgradering/reparer. Skjønner at en slik funksjon selvsagt ikke vil kunne fjerne en crack som er av typen at noe faktisk er installert/lagt til. Men hvis ingen filer er lagt til, dvs at cracken kun består av originale os filer/registeroppføringer som er blitt forandret, i så fall kunne kanskje en oppgradering fungere? Måtte selvsagt få tak i en kode som ikke er i bruk på noen maskin. Tenkte å finne en kode fra en kassert maskin. Er det en oem lisens så skal den jo selvsagt ikke la seg bruke, men jeg innbiller meg at har den kasserte maskinen vært kassert la oss si ett år eller deromkring så kan det kanskje funke å rebruke en slik kode på en helt annen maskin? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 18. april 2017 Del Skrevet 18. april 2017 Er det en oem lisens så skal den jo selvsagt ikke la seg bruke, men jeg innbiller meg at har den kasserte maskinen vært kassert la oss si ett år eller deromkring så kan det kanskje funke å rebruke en slik kode på en helt annen maskin? Alle slike nøkler under pcer er nøkler som ikke har vært i bruk (stort sett) så de skal la seg bruke på andre pcer også. Det er (eller var) i alle fall marked for slike nøkler tidligere, litt i grå sonen, men ikke ulovlig. Men igjen, slike COA nøkler er jo nesten utelukkende enten Home eller Pro, få pcer som ble solgt med Ultimate. Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 18. april 2017 Forfatter Del Skrevet 18. april 2017 Er en pro versjon jeg har da. Ok, så det er så enkelt med slike nøkler, da skal jeg snoke litt rundt å se om jeg får tak i en. Tenker at jeg skal klone os disken over på en ny og så eksperimentere med den om jeg kan få det til. Sist så brukte jeg systemgjenoppretting til å komme tilbake til utgangspunktet med en fungerende crack versjon for hvert mislykkede forsøk på fjerning av crack og aktivering med ny nøkkel. ps. Er det noen her på forumet som har en kassert W7 maskin og vil selge meg en nøkkel så gi lyd. Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 18. april 2017 Del Skrevet 18. april 2017 Du har trolig en Enterprise version av Windows. dvs med TinyKMS. Dette kan du ikke uten videre gjøre lovlig, format og legg inn Windows 10 er svaret du ser etter Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 18. april 2017 Forfatter Del Skrevet 18. april 2017 Du tar trolig feil, Night.... Og jeg vil definitivt IKKE formatere, og heller ikke legge inn W10, ikke på denne pc-en. Men det blir kanskje ikke så lenge til jeg bygger en Ryzen maskin, og da blir jeg å legge inn W10. Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 18. april 2017 Del Skrevet 18. april 2017 (endret) Vell hvilken versjon av Windows 10 har du da? start med det. edit: Måten Windows blir cracket om dagen er ganske omfattende både med KMS og blokering av div homecalling. Så her må du vite hvordan du cracket den i sin tid for og så reverase alt det. Endret 18. april 2017 av -Night- Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 18. april 2017 Forfatter Del Skrevet 18. april 2017 (endret) Pro versjon, brukte hal7600. Det står i en post litt lengre opp. edit: Det er ikke W10 jeg har, det er W7. Endret 18. april 2017 av SteinarN Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 18. april 2017 Forfatter Del Skrevet 18. april 2017 Når den opprinnelig ble lagt inn, cracken altså, så kunne jeg fjerne den også ved å bruke hal7600 avinstalleringsfunksjonen. Det var med helt nyinstallert system uten noen WU lagt inn. Men etter at noen oppdateringer var lagt inn så funker ikke den funksjonen lengre, dvs at jeg ikke kan bruke hal7600 til å fjerne cracken, ikke fullstendig i allefall. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 18. april 2017 Del Skrevet 18. april 2017 (endret) Hva er problemet. Kjøp win 7 da om du ikke vil ha dine maskiner på win 10. Er ikke mange ganger jeg sier formater og sett opp win på nytt. Den jeg har hatt lengst(som jeg husker) kjøpte jeg ssd og vin7 (Mars 09, den har nå 61077 timer online, ja kjører 24/7 Kjører nå win 10 creators update (15063,13) på alle min win maskiner. Endret 18. april 2017 av Kjetil Lura Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 19. april 2017 Forfatter Del Skrevet 19. april 2017 Dette var ikke enkelt... Klonet os over på annen SSD. Kjørt Malvarebytes, fant overhodet ingenting som kunne knyttes til hal7600/crack. Cracken/programmet har visse funksjoner, men ingen som avinstallerer crack. Kjørt sfc/scannow, fant masse akkurat som sist, fikset alt, ny scanning finner ingenting. Installert alle manglende updates. På dette tidspunkt så er selvsagt os blitt uekte. Legger inn kode som jeg fikk av en meget erfaren og hyggelig mann her på forumet, os aktiveres etter kort tid og alt ser ok ut. Men etter en restart så er os uekte igjen. Det som ser ut til å være (en del av) problemet er at i registeret der hvor koden er lagt inn på "kodespråk", altså ikke leselig for oss men lesbart for programvare som leser kode, der er det feil kode etter restart. Så ett eller annet sted er det noe som legger inn feil kode i registeret etter hver omstart. Jeg prøvde videre å "oppgradere" os. Startet installasjon inne fra Windows. Det kom så langt som til "pakker ut filer". Der stoppet det på 18%, og beskjed om at pc må restartes. Jeg venter og til slutt restarter jeg manuelt på vanlig måte. Da booter maskinen opp til installasjon for å fortsette, men feiler med beskjed "kan ikke fortsette" ganske umiddelbart. Bootet også opp to ganger direkte fra minnepinne, ene gangen fant installasjonsprogrammet ikke noe os å reparere, andre gangen beskjed om feil versjon. Nå gidder jeg ikke mer i kveld.... Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 19. april 2017 Forfatter Del Skrevet 19. april 2017 Hva er problemet. Kjøp win 7 da om du ikke vil ha dine maskiner på win 10. Er ikke mange ganger jeg sier formater og sett opp win på nytt. Den jeg har hatt lengst(som jeg husker) kjøpte jeg ssd og vin7 (Mars 09, den har nå 61077 timer online, ja kjører 24/7 Kjører nå win 10 creators update (15063,13) på alle min win maskiner. Problemet er ikke noe annet enn at akkurat denne maskinen ønsker jeg ikke å formatere, men jeg ønsker å få den legit, så enkelt er det. Har fire andre W7 maskiner som er legit så jeg har ikke behov for å skaffe flere. Og fire xp og en Vista. Og sikkert en W10 om ikke lenge. Lenke til kommentar
naldy Skrevet 19. april 2017 Del Skrevet 19. april 2017 (endret) En vanlig og mye brukt måte å piratkopiere Windows 7 var ved hjelp av et verktøy kalt AutoKMS. Det er ingen hack i den forstand, og Windows 7 er heller ikke skadet på noen måte ved å være piratkopiert. AutoKMS kjøres automatisk under oppstart og sørger for at Windows -installasjonen er verifisert og aktivert. Den hindrer de vanlige verktøyene Microsoft har for å "stemple" installasjonen ugyldig. Det er sikkert dette som skjer hos deg iogmed lisens endres ved oppstart. Alternativet du har er å installere Windows 7 på nytt fra originalt media (eller kopi av). ELLER du kan fortsette å bruke den Windows versjonen du har. Du har jo en lovlig lisens til å bruke Windows 7, tross alt. Skulle det oppstå noe problemer i fremtiden kan du alltids endre lisensen eller oppgi gyldig lisens. Ikke helt etter boka men lisens er lisens? PS. AutoKMS hadde en funksjon som lot deg fjerne/avinstallere AutoKMS. Har ikke vært borte i dette på åresvis men om dette er tilfelle ennå er det ironisk nok en mulighet å laste ned AutoKMS for å forsøke å fjerne "piratkopieringen" din. Endret 19. april 2017 av ronorio Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå