Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Adsl og trådløst nettverk, trenger hjelp.

Anbefalte innlegg

Skal sette opp et trådløst nettverk for faren min og skal derfor kjøpe en trådløs router, trådløst kort og bestille ADSL.

ADSL: Tenkte jeg skulle bestille fra Telenor da min far ikke vil overstige noen nedlastingsgrense. Vil også bli enklere da månedsavgiften vil være fra telnor, som også telefonregningen er fra. Noen andre forslag?

Trådløs router, og kort: Kortet skal brukes på en 2-3 år gammel fujitsu siemens laptop. Alt må være stabilt og enkelt å sette opp. Noen som har noen forslag med tanke på aktuelle tilbud osv?

Håper noen kan hjelpe meg! Har aldri gjort dette så trenger litt kyndig hjelp! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har D-Link 614+ (router), og Dwl-520+ (nettverkskort for stasjonær) og Dwl-620+ (nettverkskort for laptop), dette er da 802.11b standarden (=eldre standard), men fungerer utmerket for meg.

Siste standard er 802.11g, og støtter vel både større rekkevidde og høyere hastigheter.

Produkter fra både D-Link, SMC og 3Com vil nok gjøre nytten for deg. Du trenger et pcmcia nettverkskort til en laptop. Har aldri prøvd det selv, men har hørt mest positivt om SMC. Men har som sagt selv ingen problemer med D-Link.

Lenke til kommentar

Der hvor jeg jobber har vi en rekke hjemmekontorer med trådløse nett. Disse virker normalt helt greit, men vi ser at det kan være en del problemer med visse installasjoner. Problemene ser ut til å komme av:

- avstand fra base til klient, hus med mer enn 2 etasjer får vi ofte problemer med hvis base står i topp eller bunn og pc i motsatt ende.

- hva som huset er bygd av, en murvegg på 20 cm kan være umulig å komme igjennom uten stor antenne.

- det finnes mer enn ett nett på stedet. Hvis naboene også har slike nett, kan disse forstyrre hverandre. Problemet kan løses med antenne.

- Mer enn en trådløs maskin. Noen routere ser ut til å slite når de har mer enn en maskin tilkoblet trådløst, og trafikken er stor. Dette har vi serlig sett på Dlink 614+. det ser ut til at 624+ ikke har samme problem.

I tillegg til de andre routerne/kortene som har blitt nevnt, ser det ut til at UNEX sine fungerer greit.

Mener at IT Avisen hadde en test av slikt utstyr for noen dager siden. Sjekk der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...