Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Billig bil til førstegangskjøper

Tunky

Anbefalte innlegg

(Se post 11..)

Jeg er ferdig med utdanning nå i mai/juni og skal rett inn i fast jobb. Har leid bolig som ligger ca. 1 mil fra arbeidsplassen i et område med begrenset kollektivtransport. Altså trenger jeg bil.

Har tenkt litt frem og tilbake, og har kommet frem til at jeg egentlig ikke trenger mer enn 2 seter 95% av tida. Det er såpass mye å spare på å gå for en varebil at jeg mer eller mindre har bestemt meg for det. Skulle jeg trenge flere seter kan jeg byttelåne bil med familie i området.

Leiligheten jeg har fått har parkeringsplass der man kjører rett ut i midten av en ganske bratt bakke. Jeg for meg at det fort kan bli glatt, så jeg har vært inne på tanken på en 4x4 også.

Det er litt tidlig å se på konkrete annonser, så i første omgang er jeg ute etter generelle tips til hva jeg skal se etter når det gjelder merker, modeller, hva jeg kan/bør forvente av kilometerstand i mitt prisleie osv.

"Musts":

- Opp til 50.000, men helst mindre. Må antagelig ta et billån for alt over ca. 15.000.

- Varebil/grønne skilter.

- Billig i drift, og helst en bil som er billig å fikse og forsikre. Jeg kan ikke skru selv.

Fordel, men ikke must:

- 4x4

Ikke viktig for meg:

- Motorstørrelse, ytelse og komfort. Dette er en bil som kommer til å bli brukt til småkjøring til og fra jobb, butikk osv.

Ut fra mine egne punkter har jeg vel funnet ut at det fort blir Partner, Caddy, Kangoo eller Connect som er aktuelle? 

Endret av Knewt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville droppa kangoo ihvertfall, de er dårligst lagd av de du lister opp er mitt inntrykk.

Om du finner en som har "personbilkonfigurasjon" så får du mer støydemping, og muligens bedre seter. Vet at partner, caddy og connect ihvertfall er mulig å få som det, men det er såklart mye flere "rene" varebiler der ute.

Jeg vil si du får mest for penga med Partner eller Connect - Caddy er dyrere. 4wd systemet til partner er søppel, connect'ene ruster friskt.

Iogmed at du skal bruke bilen til mye småkjøring ville jeg sett etter en Partner med bensinmotor (evt berlingo) først og fremst, men det ligger ikke allverden ute av sånne.

Lenke til kommentar

Det kan hende du kommer bedre ut med en gammel kjipt japansk småbil, varebiler i billigklassen har gjerne behov for endel kjærlighet og pleie.

Og når det kommer til merke betyr det lite, hvordan den er holdt er viktigere, kjørte selv en Kangoo 240000 uten større kostnader enn ett par tre tusen i rep, bytter litt bremsedeler og skiver samt noen styrekuler utover dette.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ser også etter sånn.
Ser mest for meg Berlingo, for de har 3 seter, helgalvansert karosseri, og bra løsning på skillevegg.

Det jeg lurer mest på: Diesel eller bensin.

Vil absolutt ha diesel, men hvordan er utsiktene mtp det? Med en ny RG regjering blir det kanskje mer trøbbel?

Diesel er billigere pluss at du kan kjøre omtrent dobbelt så langt pr tank. Så det er den mest kinkige utfordringen. Tenker på en bil jeg skal ha helst en 5 -7 år framover.

Mercedes Citan har jeg også hørt skryt av. Er ikke så dyre til å være Mercedes. Toyota proace begynner det også å komme noen brukte av. Men de ser ut til å ha tett skillevegg likt som Caddy. Var ikke lov å gjøre noe med veggen på Caddy hverfall. Bak der blir det varmt.

Lenke til kommentar

Har lurt litt på Berlingo selv når jeg en gang må bytte bil igjen.

Det 3. setet gir bittelittegranne ekstra fleks.

Har ikke spesielt god erfaring med fransk bil, men 306'en jeg hadde var riktignok en '96, biler har vel forhåpentligvis generelt blitt bedre de siste 10 åra.

Lenke til kommentar

Mercedes Citan har jeg også hørt skryt av. Er ikke så dyre til å være Mercedes. Toyota proace begynner det også å komme noen brukte av. Men de ser ut til å ha tett skillevegg likt som Caddy. Var ikke lov å gjøre noe med veggen på Caddy hverfall. Bak der blir det varmt.

Citan er ikke en Mercedes, det forklarer nok prisen.

Lenke til kommentar

Nei det stemmer vel forsåvidt. De blir laget av Renault (eller var det Peguat?) sine fabrikker.

De lager dem for Mercedes da, så de har muligens noen krav å gå etter?
Men det kan jo være greie biler for det :)

En ting jeg vet om Citan, er at de har helgalvanisert karosseri. Er begynt å komme brukte til under 100 000. Første modellene var 2012 tror jeg.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da har tiden for bilkjøp kommet for meg.

Jeg ønsker jo aller helst å unngå å ta lån. Planen min akkurat nå er å kjøpe en bil til ~15.000 og ha den så lenge den går, mens jeg sparer opp en del. Så kan jeg heller kjøpe noe litt dyrere om et år eller to. Har regnet litt på inntekter og utgifter den kommende måneden og antagelig ender jeg opp med å kunne kjøpe for maks 16.000.

Fra Finn.no har jeg funnet et par kandidater. Hvis noen har bry til å se på, og evt. komme med meninger er det flott :)

Octavia: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=95716941

Seat Inca: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=94711870

Primera: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=96151879

Astra: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=93957662

Fiesta: https://www.facebook.com/groups/508506019216010/permalink/1461880317211904/?sale_post_id=1461880317211904

Evt. andre forslag? Bilen bør helst stå i området mellom Arendal og Kristiansand, da en mye lenger tur enn det er kjedelig dersom det viser seg å være mye galt når man kommer frem for å prøve bilen.

Endret av Knewt
Lenke til kommentar

Trur eg hadde unngått Primeraen - for gammal og for høg km. Hovudpoenget er vel å få ein bil som går 2-3 år utan større investeringer før du sel eller skrotar han, og då hadde eg vore skeptisk til ein 20+ år gammal bil som har gått snart 300k. Det beste hadde vel vore noko som er nyleg EU-godkjent, og elles ikkje ser ut som han skal bryta saman når som helst.

Seaten og Fiestaen peiker seg jo ut med låg km, (den første er vel omtrent same bil som VW Caddy) Har sjølv køyrt ein del rundt i ein liknande Fiesta. Fin bil å køyra viss det er så lite feil med han som dei skriv i annonsa. Vår var typisk Ford, dvs. at masse ting som dører, vifter etc. slutta å fungera etter kvart (skal nemnast at den bilen hadde krasja eit par gonger) - men motoren gjekk som ei klokke heilt til det ikkje lenger lønte seg å få bilen gjennom EU-kontrollen. Grei bagasjeplass, spesielt viss ein legger ned bakseta, sjølv om ingen bakdører på den i annonsa gjer det litt meir upraktisk.

Lenke til kommentar

Av de hadde jeg nok gått for octaviaen eller fiestaen.

Seaten kan vel gå an den å, men med mindre du er avhengig av varebil hadde jeg ikke kjøpt det i denne prisklassen, man får som regel ikke tilsvarende mer for penga om man sammenligner det med nyere personbil vs varebil

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...