Gå til innhold

Bytte fra A6000. Hva er alternativene?

Gjest Slettet-qfohT7

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-qfohT7

Jeg har idag en Sony A6000 med ett 20mm pancake, og en 18-200mm. Er egentlig veldig fornøyd med kameraet, men mangler én vesentlig ting, som gjør at jeg ønsker å bytte kameraet: manglende input for ekstern mikrofon (selv om jeg vet Sony lager en egen mikrofon som går i blitz-skoen).

Ting har endret seg slik at jeg skal filme en del, og trenger derfor mikrofon input, og vil derfor bytte ut hele sulamitten, med ja, egentlig noe helt tilsvarende :)

Så hvilke alternativer finnes? Blir ikke helt klok på skogen av modeller som er tilgjengelig..

Trenger hoved saklig dette:

• Relativt kompakt størrelse, så lite som mulig (mFT eller APS-C, jeg har ingen preferanser egentlig)
  • Må ha input til mikrofon
  • Minimum klare 1080p/60
  • Bracketing system slik at jeg kan ta bilder til timelapse.
  • Tror jeg er på jakt etter en normalzoom, eller fast brennvidde tilsvarende 35mm og en vidvinkel.
  • Være rimelig dugenes i mørke omgivelser.
  • Bildestabilisering er nok greitt å ha, men ikke nødvendigvis et must.

Finnes det noen gode alternativer til a6000 som dere har noen erfaring med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

....... men mangler én vesentlig ting........

Speilløst og prioritet på video vil i utgangspunktet si Sony eller Panasonic slik jeg ser det. Canon kan også være et alternativ, særlig hvis du vil bruke autofokus mens du filmer.

Det er ingen problemer å finne modeller med 1080p60 og mikrofoninngang, men husk at det ikke bare er oppløsning og bilder per sekund som teller, bitrate, lagringsformat osv vil også bety en del for sluttresultatet. Mange synes hodetelefonutgang også er viktig for å kunne sjekke lydnivået underveis. Dessverre må du som regel opp i en av toppmodellen for å få hodetelefonutgang.

Best sensor av disse tre merkene har Sony og for deg vil A6300 og A6500 begge gi mikrofoninngang. Du får også mange profiler for video, inklusiv en log-profil. Sony har også (muligens den du har sett på) en dings for trådløse mikrofoner som kan settes i blitsskoen - tror den virker på A6000 også og gir også mulighet for hodetelefoner. Trådløse er ikke like enkelt som en mikrofon i blitsskoen, men gir til gjengjeld bedre lyd i mange situasjoner. 

A6500 er i prinsippet en A6300 med stabilisator i huset, og muligens ennå litt bedre autofokus.

Skal man trekke frem en ulempe med Sony så er det overoppheting ved lengere bruk av 4K video. Ingen erfaring med det selv, men noen har problemer med dette, andre ikke. Velger du Sony på nytt anbefaler jeg å lese litt om overoppheting først og se om det er noe du tror kan gi problemer for deg.

Sonys utvalg av linser kjenner du sikkert bedre enn meg.

Panasonic har lenge vært en av de aller beste på video i denne klassen. Vil du ha det beste fra Panasonic så har GH5 akkurat kommet på markedet, GH4 er fortsatt tilgjengelig til langt lavere priser. GH5 gir 4K med 60p hvis det er interessant - og stabilisator i huset, ellers er GH4 fortsatt et godt valg, brukt eller nytt i noen butikker. GH4 og GH5 er større kameraer enn A6000 og ut fra det du skriver er kanskje toppmodell unødvendig avansert.

Panasonic G80 ligger et nivå under G5, men har fortsatt stabilisator i huset, 4K video, mikrofoninngang og 1080p60. Utgang for hodetelefon mangler.

Panasonic GX8 ligner mye på G80 i spesifikasjoner, men har annen formfaktor og litt høyere oppløsning på sensor. Tror ikke GX8 utnytter stabilisator i huset for video.

Det er mange linser å velge mellom for Panasonic - best utvalg av alle speilløse system.

Canon Eos M5 er primært med i min liste pga dual pixel autofokus som gir god autofokus i videomodus. Mangler 4K og stabilisator i huset, men har 1080p60 og mange liker Canons prosessering. Canons utvalg av linser designet for M-systemet er begrenset, men det de har virker ganske OK. Du kan bruke linser for Canons speilreflekser ved hjelp av adapter.

Både Olympus og Fuji har helt OK videofunksjon i sine nyere modeller, men ville ikke vært førstevalg for meg hvis video var hovedfokus.

Timelaps funksjonalitet har jeg ikke oversikt over.

Endret av se#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal man trekke frem en ulempe med Sony så er det overoppheting ved lengere bruk av video. Ingen erfaring med det selv, men noen har problemer med dette, andre ikke. Velger du Sony på nytt anbefaler jeg å lese litt om overoppheting først og se om det er noe du tror kan gi problemer for deg.

Overoppheting er kun et problem med 4K filming. a6300 skrudde seg som regel av rundt 10min, men dette er mye bedre i a6500. Det blir fortsatt varmt, men man skru på en funksjon som gjør at det ikke skrur seg av. Det tar også lenger tid før det blir varmt. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

*snip*

Takk for veldig god og utfyllende tilbakemelding!

Det var faktisk ikke den trådløse bluetooth løsningen til Sony jeg har sett på, den var ukjent for meg (og veldig interessant).

Mange gode tips her. Jeg er og klar over at oppløsning og antall frames ikke er alt, men dette er uansett det jeg ser for meg å bruke, så har det som et minimum da. Jeg er på det stadiet akkurat nå, at jeg fokuserer på å lære meg utstyret skikkelig, og bruke det fullt ut, teknikker og komposisjon. Så får jeg heller løfte den tekniske biten på sikt. Men det blir en del intervjuer av diverse sort, også fra større avstand, så innebygget kamera lyd vet jeg er for dårlig uansett.

Jeg er egentlig veldig fornøyd med Sony kameraet jeg har, så jeg skal virkelig se på muligheten for å oppgradere det til ett 6300 eller 6500. Interessant at det også er stabilisering der, noe som virkelig er nyttig.

Ellers takk for god info. Skal sjekke alt av interresante ting her, og modellene du nevner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...