Malakian89 Skrevet 16. april 2017 Del Skrevet 16. april 2017 (endret) Hei,Hatt litt trøbbel med jordfeilbryteren de siste dagene. Tror årsaken er en lampe på bade. Er koblet til en veggbryter, men har også bryter på selve lampa. Når jeg skrur av bryteren på selve lampe er det fortsatt svakt lys i den, tyder vell på lekasje strøm?Uansett, det som bekymret meg litt at bare strømmen på badet, kontoret og soveromet gikk. Kjøkken,gang og stue hadde fortsatt strøm. Skal ikke jordfeil slå ut hele leiligheten? Betyr det at jeg ikke har jordfeil sikring på de andre kursene? Har bare en jordfeilbryter om det spiller noen rolle. Endret 16. april 2017 av Malakian89 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 16. april 2017 Del Skrevet 16. april 2017 Avhengig av hvordan anlegget er bygget og hvilken standar som blei brukt trenger ikke jordfeilbryteren å slå ut hele leiligheta. På meg høres det ut som du har enten en gruppejordfeilbryter som står på kurser om trenger jordfeilbryter på grunn av utestikk og bad eller at kursen badet er på går på halve leiligheta, noe som ikke er uvanlig i gamle leiligheter. At lampa lyser når du slår av bryteren trenger ikke å bety at det er noe galt med lampa men får lampa jordfeilbryteren til å løse ut så kan der være den. Er det LED lys i lampa er kapasitiv virkning sansynlig årsak da bryteren i lampa kun bryter ene fasen, men jorfeil kan også det. 1 Lenke til kommentar
Malakian89 Skrevet 16. april 2017 Forfatter Del Skrevet 16. april 2017 (endret) Ok, så da er det forsåvidt greit det med bryteren. Er et tomannshus fra 1904, men strømmen skal være oppgradert rundt 2000. Alt er automatsikringer. Gikk nettopp igjen etter jeg hadde slått av lampa med veggbryteren. Så er nok ikke den. Er halogen lampe forestten, ikke LED. For prøve å feilsøke litt, men er ikke så lett. Er så uregelmessig. Slår ut etter 10-15 min noen ganger, flere timer andre ganger. Endret 16. april 2017 av Malakian89 Lenke til kommentar
Malakian89 Skrevet 16. april 2017 Forfatter Del Skrevet 16. april 2017 (endret) Fant nettopp ut at den tar oppvask maskin og komfyr også. Mulig det er stekeovnen. Har hatt litt trøbbel med den noen ganger, plutselig funker den ikke men så lirker jeg litt på kontakten/støpslet å så funker den igjen. Tilfeldigvis funke den ikke nå, så fikk lirka på kontakten igjen for å få den til å funke. Krysser fingrene for at det er den, vist ikke kanskje oppvask maskinene. Alt annet er forsøkt utkoblet/avslått på den kursen, men går fortsatt med hyppigere og hyppigere mellom rom. Nå har den holdt siden jeg lirka på kontakten, så for se. Endret 16. april 2017 av Malakian89 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 16. april 2017 Del Skrevet 16. april 2017 Ser ut som du har en eller flere gruppejordfeilbrytere, men om ei halogenlampe lyser svakt med bryteren av høres det suspekt ut. Det skal faktisk litt mere en kapasiv virkning for å få lys i dem men da er det rart at jordfeilbryteren holder. Men jeg ville holdt en knapp på den lampa. 1 Lenke til kommentar
Malakian89 Skrevet 16. april 2017 Forfatter Del Skrevet 16. april 2017 (endret) Men når jeg skrudde av veggbryteren så går den helt av, og jordfeilen slo ut fordet om. Er det fortsatt mulig at det er lampa da? Den gikk igjen forestten. Tatt ut hele støpslet på komfyr nå. Prøver igjen. Mulig det er noe ute på den kursen også, får gå å måle litt med multimeter md jordfeil på/av. Endret 16. april 2017 av Malakian89 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 16. april 2017 Del Skrevet 16. april 2017 At bryteren på veggen får lampa mørk skyldes at den tar begge fasene. Men om jordfeilbryteren går med veggbryteren avslått så er sansynligheten stor for at det er noe annet. Feilsøking på slikt uten megger eller lekkstrømstang er litt tricky for du kan ikke annet en å prøve deg fram. Finner du ingen åpenbar årsak må du gjøre det som står på bruksanvisninga til jordfeilbryteren. 1 Lenke til kommentar
Malakian89 Skrevet 16. april 2017 Forfatter Del Skrevet 16. april 2017 (endret) Ok, ser stabilt ut så langt. Har en kompis som er elektriker så tenkte å høre med han. Er rart koblet hele jordfeilen, så sist den gikk at lampen på gangen mistet strømmen, men ikke panelovnen. Så gudene vet hva andre ting som kan være på den kursen. Mulig varmtvannsberederen i kjelleren er på den kursen, men fikk ikke målt siden den er koblet direkte på strømnettet og ikke stikkontakt. Er fra 80-tallet en gang, så er vell ikke utenkelig at det kan være den. Alle andre lamper og stikk ute/kjeller går til sikringer hoss han som bor i 2nd etasje. Hadde jo vært rart vist vår VVB sto på hans nett. Ikke var det komfyren heller. Jordfeilen slo ut med støpslet ute, men støpslet er fortsatt "vrient" når det kommet til ovenen. Så er mulig det er selve støpslet på strømnette og ikke komfyren. Vær gang den har sluttet å funke har som sagt lirking av støpselet funket, og det gjør det enda. Men støpslet har ikke blitt forskøvet eller dratt ut på noen måte (står inne i skapet med gryter og slikt), så er nok dårlig kontakt en plass der, men om det er faktisk den som tar bryteren vet jeg ikke. Har som sagt vært sånn lenge, skjedd 3-4 ganger i løpet av 4 år, at ovnen har sluttet å funke. Takker for tilbake meldinger og veiledning. Ble iallefall litt klokere Endret 16. april 2017 av Malakian89 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 17. april 2017 Del Skrevet 17. april 2017 Hvis en lampe lyser "halvt" når du slår av bryteren, er det nok en feilkobling der et sted. Høres ut som om lampen får ene fasen og jord når bryteren er av... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå