AMD_Athlon Skrevet 31. mars 2018 Del Skrevet 31. mars 2018 Husker at jeg hadde et stort ønske om å komme meg til TG'02, men fikk ikke tak i billetter.. Kom meg aldri dit senere heller ;p Men føler nå at "lan-følelsen" er borte. Har arrangert lan i hjemkommunen, typ 50-60 deltakere. Blir ikke det samme da folk sitter på steam og spiller mot hverandre. Men når internett har blitt tilgjengelig for alle og enhver, så er det vel naturlig at det blir slik.. Lenke til kommentar
startelver Skrevet 1. april 2018 Del Skrevet 1. april 2018 (endret) Poenget er kanskje at det har gått litt for langt. Blitt litt for kommersialisert. Involver ungdommene mer i driften , nå er det blitt mer enn "voksen" IT-fest , Hvordan blir det bedre av, la oss si 5 uerfarne ungdommer drifter nettet med de problemene og nedetidene dette medfører for de 7000 andre? For all del, ungdommene kan ta seg av strengt tatt alt annet, men driften påvirker faktisk hver enkelt deltager direkte og bør dermed funke best mulig. Aner ikke hvem som driftet nettet, men var lite gøy når man måtte sette opp eget nettverk fordi TG sitt var mer nede enn oppe og internett kom på 3. dagen med store nedetider da også.. Neida , den er grei , ser poenget. Men jeg er nostalgisk av meg og husker gamle dager årene før TG var på plass . Da var det 15-17-åringene som tok initiativet og "gamlingene" hadde ikke peiling. Ingen kom til dekket bord den gangen men måtte ta med seg det utstyret de kunne bruke. Men det er lenge siden , best å la nostalgien ligge i denne diskusjonen Endret 1. april 2018 av startelver Lenke til kommentar
Kristian Lyngstol Skrevet 3. april 2018 Del Skrevet 3. april 2018 Dette med alder er noe vi er veldig klar over og aktivt prøver å hindre at blir et problem. I år (TG18) var alderen i NOC'en noe bedre enn tidligere. Dette er samtlige i NOCen: 18 år, 22 år, 23 år, 24 år, 25 år, 2x 26 år, 28 år, 29 år, 3x 33 år, 34 år og 40 år. Snittalder blir 28 år. I Tech:"Support" (support her betyr mer enn bare brukerstøtte) er alderen enda lavere i snitt - og vi jobber tett sammen. Det er viktig å huske at det ligger hinsides mye arbeid bak dette, og det krever erfaring. Under TG18 hadde vi totalt under 30 minutter nedetid (minus strømbrudd og slikt på enkelt-svitsjer som er utenfor vår kontroll). Det er en prestasjon som er nesten umulig å toppe. Vi rigger fra fredag morgen til natt til onsdag, vi er de som jobber desidert mest i skipet før dørene åpnes. Typisk jobber vi fra vi står opp til vi legger oss. Og forberedelsene i forkant er omfattende. Vi trenger folk som kan terminere fiber, vi trenger folk som kan feilsøke segfaults i DHCPv6-servere, vi trenger folk som kan designe et nettverk som virker *på første forsøk* for over fem tusen folk. Vi trenger folk som kan forhandle med sponsorer. Vi trenger folk som kan improvisere når det kommer inn uventa bestillinger i en allerede full timeplan. Vi trenger folk vi kan sette til å rigge to rack med servere, WLC'er, svitsjer og diverse på fredag ettermiddag uten å følge det opp før det er ferdig på søndag formiddag. Vi trenger noen som kan koordinere arbeid 40 meter over bakken på en trygg måte. Vi trenger folk som kan stoles på mens de jobber rundt høyspentanlegg. Vi trenger folk som vet når man må holde det gående ekstra lenge og når man må ta vare på seg selv for å unngå å bryte sammen. Osv. Vi trenger også at noen holder oss "på tærne" (er det et norsk uttrykk i det hele tatt?). Og det er her den yngre garde kommer inn. Det er vanskelig å rekruttere, både frivillige og i arbeidslivet. Og vi har ikke store mengder av søkere som er egnet. Vi må først og fremst tenke at vi skal levere noe. Men alder er en faktor vi ser på når vi har dekket kjernekunnskapen vi krever. Det som kanskje ikke går like tydelig fram er hvor vi for tiden fokuserer energien. Båndbredde er for oss i praksis et løst problem. Vi har veldig gode tall på hva deltakerne våre bruker av båndbredde. Det behovet dekker vi mer enn nok. I år har vi i praksis gått litt ned i båndbredde internt i skipet ved å flytte lag 3 terminering fra distribusjonssvitsjer til core for å øke stabilitet (en knallsukssess), men all data viser at vi fortsatt har masse å gå på. Internettlinja er også plenty til det deltakerne bruker. Hadde vi sett et kapasitetsproblem hadde vi gjort noe. Der vi pusher mest for tiden er nok IPv6 og WLAN. IPv4 er et større og større problem, og det er viktigere og viktigere at vi får fart i IPv6. I år har vi forsøkt å kjøre NAT64 og DNS64, og har hatt lange dialoger med folka bak Discord for å forsøke å få fikset slik at Discord faktisk virker om man skrur på DNS64. Ditto for steam. Dette er "usynlige" tiltak for de fleste. WLAN skal jeg innrømme at jeg ærlig talt ikke kan godt, men kortversjonen er at det er dritvanskelig. Lars, aka "Mr Wifi", er mildt sagt lidenskapelig på denne fronten og har - til tross for et brukket ben (!!!) gått rundt konstant i Vikingskipet for å forbedre Wifi. Før TG18 var over hadde han alt planlagt å teste nye antenner (ikke spør meg om detaljer her - jeg er som sagt ikke særlig kompetent på WiFi). 1 Lenke til kommentar
Jonas Bøhmer Skrevet 4. april 2018 Del Skrevet 4. april 2018 Jeg var tull stede fra onsdag til søndag, og med dårlig linje hjemme frydet jeg meg over nettfart.no hver dag.sikkert 30 målinger totalt. Det laveste jeg så var 760mbit, latency peaket på 8 tror jeg. Det er mye annet jeg ville forbedret på TG før jeg hadde brukt tid på nettet. Flott levert,i år igjen. 3 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 5. april 2018 Del Skrevet 5. april 2018 Hvordan er dette i år? For denne er 1 år gammel? Har selv 10 gigabit SFP+ men hjelper lite når bredbånd linjen er treg. Kunne vært fint om det er teoretisk mulig med dette 40G QSFP+ Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134 Skrevet 5. april 2018 Del Skrevet 5. april 2018 Kunne vært fint om det er teoretisk mulig med dette 40G QSFP+ Hva skulle du brukt en 40Gbit-link mot PC-en din til? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 5. april 2018 Del Skrevet 5. april 2018 To fiberkablerTelenor skriver i en pressemelding at det vil bli lagt to separate par fiberkabler fra Vikingskipet som tilknyttes Telenors Internett-node i Hamar telesentral. Den totale kapasiteten på nettet vil neste år være på 40 Gbps. I fjor var båndbredden på 30 Gbps, med mulighet til å øke med 10 Gpbs – men kapasiteten har vært helt opp mot 200 Gbps i et rekordår. Ergo må det være QSFP+. Nå trenger man ikke 40 gigabit i pcen men tviler på selv 10 gigabit er vanskelig å oppdrive der. sier de bytter switchene ofte men det er vel heller fordi de går fort i stykker. Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 5. april 2018 Del Skrevet 5. april 2018 (endret) To fiberkablerTelenor skriver i en pressemelding at det vil bli lagt to separate par fiberkabler fra Vikingskipet som tilknyttes Telenors Internett-node i Hamar telesentral. Den totale kapasiteten på nettet vil neste år være på 40 Gbps. I fjor var båndbredden på 30 Gbps, med mulighet til å øke med 10 Gpbs – men kapasiteten har vært helt opp mot 200 Gbps i et rekordår. Ergo må det være QSFP+. Nå trenger man ikke 40 gigabit i pcen men tviler på selv 10 gigabit er vanskelig å oppdrive der. sier de bytter switchene ofte men det er vel heller fordi de går fort i stykker. Er du autistisk anlagt? Du er seriøst den første jeg har sett som antar at switcher går fort i stykker. Og QSFP+ er eksisterende teknologi. 40GbE er helt vanlig COTS-teknologi, som stortsett handler om behov og penger. I tillegg kan du gjøre mye spennende når det kommer til aggregering straks du beveger deg opp på lag 3. Forbindelsen ut av Vikingskipet må selvsagt gå over L3, og da kan de lastbalansere ganske fritt. Endret 6. april 2018 av barfoo 2 Lenke til kommentar
Kristian Lyngstol Skrevet 9. april 2018 Del Skrevet 9. april 2018 (endret) Oi, nå var det mye rart her. La oss begynne med internett. Når Telenor legger fiber legger de nok ikke _ett_ fiberpar per fysiske ledning. De fleste fiberkabler som ikke er patch har typisk 12 eller flere fiber (6 par), uten at jeg på noen som helst måte er noen ekspert på det feltet. Jeg kjenner ærlig talt ikke til detaljene om hvor mange par de har inn til skipet, men når vi (TG) har 50Gbit vet jeg veldig godt at dette er gjennom fem fiberpar, da jeg har holdt dem i hånda selv. Telenor har i hvert fall to utendørskabler inn i skipet, og jeg vet at de har terminert 8 par (ser på bilder nå). Det er nok ikke utenkelig at de har mer enn 8 par også, bare at de ikke er terminert. Dere kan se fire av dem, patchet inn til naborommet (der vi har utstyret vårt), til høyre på dette bildet: https://bilder.kly.no/#!/2018-03-17-the_gathering-2018/img_5513.jpg Det siste paret vi bruker var ikke patchet skikkelig inn på "vårt" rom på det tidspunktet - selve innføringen skjer i naborommet (lang historie). Siden vi "bare" har 50GBit har det ikke veldig mye for seg med noe annet enn SFP+ på disse parene. Internt i skipet kjører vi en del QSFP+. Vi hadde vel optikk til 9 slike strekk, med en ekstra transceiver på lur i år. Da listeprisen på QSFP+ er rimelig hinsides høy så er det mye mer aktuelt å bruke SFP+. Vi hadde også noen DAC-kabler på 40Gbit, men det er kun mellom utstyr som står i samme rom. Type: Mellom brannmur og rutere. Ellers er hovedandelen av fiberstrekkene vi bruker internt i skipet singlemode i G12 (6 par), med et par strekk med G48 (24 par) . Hovedfokuset vårt er fortsatt hva deltakerne våre faktisk spør om. De fleste syns gigabit er helt flott. Så og si ingen har noe mer. Vi har tilbudt folk å ta med servere vi kan sette i våre egne rack der vi har plenty av båndbredde (type: Det racket er en del av kjernenettet og har 80Gbit til coreruteren som deltakere henger på og 80Gbit mot ruteren mot internett - som igjen har 80Gbit mot core igjen, så en liten ring av 80Gbit). Realiteten er at vi ikke har fått folk til å bruke dette tilbudet. Hvis folk faktisk møtte opp med en server og ville ha 10G eller 40G skulle vi nok klart å ordne det. Det med 40G må muligens avtales på forhånd, men vi skulle klart å fikse det og. Vi hadde totalt 12 QSFP+ porter tilgjengelig i utstyrsracket vårt i år, og kun 4 var brukt. Vi har også forsøkt å annonsere dette som tilbud - vi har kanskje hatt fire-fem folk som har takket ja over 3-4 års periode, og de fleste har møtt opp med vanlig gigabit nettverkskort (som av og til har lagd problemer da vi ikke alltid har hatt kobber i racket). Folk flest kommer ikke på TG for å laste ned stæsj eller teste supernettverk. Forøvrig er de 5 parene ut av vikingskipet som jeg nevnte satt opp som et standard aggregat. Det er ganske meningsløst å kjøre lag 3 lastbalansering over en punkt til punkt forbindelse, uansett hvor mange fysiske linker det er. Endret 9. april 2018 av Kristian Lyngstol 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 12. april 2018 Del Skrevet 12. april 2018 (endret) Ja for det finnes house of nerds som kanskje ikke er like stort, men vertfall de har kun 1 gigabit utstyr og 1 gigabit fiberlinje fra altibox. Desverre vil de ikke tilby noe mere. Men prisen er ikke så stiv (Dagspass kr. 175,- (250,- i helger) men der er det ikke lov å spise ved bordet. Kunne fint vurdere TG men tror det blir for dyrt og støyende kun for å teste bredbåndet. Bayonette hadde før kunder på 10 gigabit, sist da var ikke resultatet så skrytende. Billigste hadde vært å leie en server man fjernstyrer men vanskelig i seg selv å teste da. For koster litt å reise fra hamar til oslo også tilbake (1200 kr per dag + 298 kr med tog fra oslo per vei). Selv ser jeg lite vits med TG dårlig med toalettplass\senger etc. Kanskje morsomt 3-4 timer men tror jeg blir lei etter det. Endret 12. april 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå