Asculf Skrevet 16. april 2017 Del Skrevet 16. april 2017 Hei, Da jeg en periode har måttet flytte for å finne jobb har jeg noen mnd. av fjord året leid ut min leilighet og bodd i en leilighet bedriften der jeg jobber som innleid eier. Nå ser jeg at min leilighet er ført opp som sekundærbolig i skattemeldingen med det følge at jeg blir beskattet 80% av dens verdi mot 25% hvis det var primærbolig. Forstår av offentlig info at primærbolig er der jeg har min adresse ved årets utgang. Selv om jeg har leieinntekter så vil dette utgjøre svært mange tusen i ekstra skatt for meg, i tillegg til skatt på leieinntekt. Det jeg lurer på er hvordan min leilighet kan være "sekundærbolig" når jeg ikke eier andre leiligheter. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 16. april 2017 Del Skrevet 16. april 2017 Sakset fra SkatteABC'en: Primærboligen er den boligen der skattyter har sitt hjem ved årets utgang. Skattytersfolkeregistrerte adresse ved utgangen av inntektsåret legges til grunn, forutsatt at registreringen er korrekt. Er registreringen feil, skal den boligen hvor skattyter skulle værtregistrert bosatt legges til grunn som primærbolig. (...) Unntaksvis kan en bolig anses som primærbolig selv om skattyter ikke har sitt hjemder ved årets utgang. Dette gjelder dersom– skattyter kan sannsynliggjøre/dokumentere at han/hun ikke kan bruke boligen somsitt hjem pga. forhold som vedkommende ikke har rådighet over, f.eks. pga. alder,helsemessige grunner, eller ved utstasjonering/beordring, og– boligen ikke for noen del har vært utleid mot betaling i det aktuelle tidsrommet.Med utleie menes i denne sammenheng også tilfeller hvor eieren lar andre, herunderogså nære slektninger, benytte boligen når disse helt eller delvis dekker driftsutgiftene. Hvis nære slektninger benytter boligen vederlagsfritt og eieren dekker alledriftsutgiftene, vil den fortsatt kunne anses som skattyters primærboligSekundærbolig er all annen boligeiendom som er omfattet av reglene for formuesverdsetting i sktl. § 4-10 første til tredje ledd. Dette gjelder for eksempel pendlerbolig og utleiebolig. Som sekundærbolig regnes også bolig som eieren har flyttet ut av før inntektsåretsutgang på grunn av samlivsbrudd, se FIN 11. april 2011 i Utv. 2011/603 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 16. april 2017 Del Skrevet 16. april 2017 (endret) - Endret 16. april 2017 av Bond007 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå