Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Feilsøke hardware?

Anbefalte innlegg

Fikk nylig problemer med at pc'n hang seg opp. Bildet på skjermen blir en "grøt" og alt henger. 

Trodde først det var Windows 10 problemer. Installerte derfor Win 7 igjen, med samme problem der.

Akkurat samme problem om jeg bruker SSD eller min gamle HDD. Får startet opp pc'n men den fryser igjen etter 1-5 minutter.

Derfor må det vel være enten hovedkort, skjermkort eller prosessor vil jeg tro?

Finnes det en måte å teste om noen av disse hardware komponentene er gåen?

Pc'n er en stadard Acer Aspire M3920, kjøpt fra komplett for ca 6 år siden. Den eneste oppgraderingen i den er en Samsung SSD.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanligste måte å teste slik på er jo å ha tilgang på reserve deler, slik at du kan teste en og en komponent.

Hovedkort er vel eneste komponent du kan feilsøke litt på direkte, ved å sjekke hvilke led lys som lyser/ikke lyser og ev. farge på dette. Her må du lese manualen til hovedkortet for å se hvilke led lys du har, samt hvordan de skal oppføre seg når alt er normalt.

Resten er vanskelig å feilsøke på om pcen ikke virker.

Ville vel også sjekket minnebrikker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

IKKE STØVSUG!

Er der skjermutgang på hovedkortet? Da kan du jo ta vekk skjermkortet og teste om skjermen virker på hovedkortet.

Lenke til kommentar

Det er ikke støv inne i pc'n. Dette har jeg sjekket regelmessig.

Forsøkte å ta ut skjermkortet og koble skjermen til VGA utgangen på hovedkortet, men får bare sort skjerm. Vet ikke hvorfor. Trodde dette skulle virke ettersom i3 prosessoren i pc'n har Intel HD grafikk del?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Bare sort skjerm? Ikke noe som helst signal? Har du bare VGA eller har du DVI eller HDMI på hovedkortet også?

Kan du ta et bilde av baksiden og poste her?

Lenke til kommentar

Ingen signal i det hele tatt. Helt sort skjerm. 

Vet ikke hvordan man legger ut bilde. Trodde det var bare å laste opp et bilde som er lagret på pc'n, men man må kanskje bruke et program for å laste opp bilder.

Pc'n er en:

Acer Aspire M3920 .

Lenke til kommentar

Det er ikke støv inne i pc'n. Dette har jeg sjekket regelmessig.

Forsøkte å ta ut skjermkortet og koble skjermen til VGA utgangen på hovedkortet, men får bare sort skjerm. Vet ikke hvorfor. Trodde dette skulle virke ettersom i3 prosessoren i pc'n har Intel HD grafikk del?

Hvordan fjernet du støvet på/i gpu du har. En annen ting, hva er tempen på cpu og gpu

Lenke til kommentar

Støvfjerning med lungekraft og litt vanlig støvsuger. 

Tempen på cpu +/- 30 grader og tempen på gpu +/- 40 grader.

Etter å ha googlet litt rundt "koble skjerm til hovedkortet" er det ting som tyder på at det kan være innstilinger i Bios som må endres. 

Men i Bios på min pc er det ingen linker eller menyer til graphics card/video på hovedkortet. 

Vet ikke om det er relevant men VGA utgangen på hovedkortet var tildekket av et plastdeksel som måtte skrues av, men dette er kanskje vanlig når pc leveres med dedikert skjermkort?

Lenke til kommentar

Jeg kommer meg inn i Bios ja, hvis pc'n ikke henger seg opp. 

Ja, jeg kan starte i sikkermodus. Men har ikke peiling på hva jeg gjør der. 

Noen programmer får feilmelding hvis jeg forsøker å starte de fra sikkermodus, men dette er kanskje slik det skal være?

Jeg har ingen ekstra psu så jeg får ikke eliminert dette alternativet.

Hadde jeg bare greid å få bilde på skjermen ved å koble den til VGA utgangen på hovedkortet, så hadde jeg iallefall funnet ut om det er skjermkortet som er gåent.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Blir håpløst å prøve å hjelpe, når du sier skjermen er sort og intet signal, mens nå sier du at du kommer inn i bios....

Takker for meg i denne tråden.

Lenke til kommentar

Blir håpløst å prøve å hjelpe, når du sier skjermen er sort og intet signal, mens nå sier du at du kommer inn i bios....

Takker for meg i denne tråden.

Neinei, må ikke det min venn(om jeg får tillatelse å si det slik)

En data kan funke fint i sikkermodus og bios. Men ikke normalt.

Misstenker nå at det er(enkel driver problemer)

TS: Hviken nvidia driver kjører du? Siste finner du på nvidia.com.

Kortet er 730 om jeg husker rett :)

Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg tørr å skrive dette, men nå har pc'n fungert uten problemer i snart 2 timer.

Uført handling:

- Deaktiverte driveren til Amd Radeon skjermkortet.

- Slo av pc'n.

- Flyttet skjermkabel fra dedikert skjermkort til VGA utgangen på hovedkortet. 

- Tok ut Amd Radeon skjermkortet fra pc'n.

- Re-startet pc'n og så ble driverne til det integrerte "skjermkortet" på Cpu oppdatert automatisk.

Konklusjon så langt må da være at det var Amd Radeon skjermkortet i pc'n som var gåent.

Får bare håpe jeg slipper å oppdatere denne tråden igjen nå.  :)

Lenke til kommentar

Hei igjen,

Joda jeg prøvde det alternativet, men da fikk jeg ikke noe bildet på skjermen, dvs helt sort skjerm.

Det jeg ikke skjønte da var at jeg måtte deaktivere driveren til Amd Radeon skjermkortet. Når jeg nå sist deaktiverte denne og re-startet pc'n ble ny driver automatisk installert til det integrerte skjermkortet (Intel HD graphics card), og dermed fikk jeg bildet på skjermen igjen.

Lenke til kommentar

Jeg forsøkte å koble skjerm til VGA utgangen på hovedkortet, både med dedikert skjermkort i maskina og etter at jeg hadde tatt skjermkortet ut av maskina. I begge tilfellene fikk jeg bare svart skjerm. 

Løsningen, at jeg måtte deaktivere driveren til skjermkortet fant jeg i en youtube video.

Det KAN riktignok være flere løsninger på "problemet". Det fantes jo tydeligvis ikke driver til Intel HD graphics (integrert grafikk) på min pc, kanskje fordi Amd RAdeon skjermkortet sto i pc'n da jeg kjøpte den ny og alltid har vært til stede i pc'n. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...