Kynxx Skrevet 15. april 2017 Del Skrevet 15. april 2017 Hei. Jeg lurer på hvordan det blir med mobilt bredbånd etter 15 juni når EU direktivet trer ikraft. Jeg kunne tenke meg å ta i bruk mobilt bredbånd fordi det i kroner og øre er billigere å ha et sånt abonnement utenom vanlig mobilabonnement. Altså. MBB på 5 GB og et vanlig abonnement på 300 MB hos Telipol. Jeg vet at Telipol skal ha 79,- for sitt abonnement fra og med i sommer, men hva med mobilt bredbånd? Blir det sånn at disse abonnementene også må støttes i EU, eller kan disse "kun" virke i Norge? Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 15. april 2017 Del Skrevet 15. april 2017 (endret) hadde anbefalt en mobiltelefon med stort batteri, usb-c plugg (for rask lading) og doble simkort, og gått for et mobilt bredbånd abbonement fra telia... da har du en mobiltelefon du kan sette opp som router med plenty strøm og batteri. har en huawei mate 9 pro jeg har satt opp sånn (venter enda på sim kortet fra telia). 100 gb / mnd med rollover (så jeg kan ha 200 gb hvis jeg bruker det lite i et par mnd før) er genialt. og telia koster det samme som chess og disse andre, men er bedre i utlandet (fri bruk i intill 45 dager i strekk i hele norden og baltiske land). Endret 15. april 2017 av marius77 Lenke til kommentar
Kynxx Skrevet 15. april 2017 Forfatter Del Skrevet 15. april 2017 Det var ikke spørsmål om mobiltelefon, det var spørsmål om MBB abonnementer vil fungere slik de gjør per dags dato, etter 15.06.17 uten økning i pris, eller om de blir låst til å kun virke i Norge. Hvilken løsning jeg tar i bruk angående håndsett, blir mitt eget problem. Lenke til kommentar
Baardsen Skrevet 15. april 2017 Del Skrevet 15. april 2017 Hva skjer med reglementet 15 juni? Lenke til kommentar
Kynxx Skrevet 15. april 2017 Forfatter Del Skrevet 15. april 2017 EU direktiv for roaming trer ikraft og operatørene har ikke lenger lov til å fakturere for roaming. Derfor blir vanlige mobilabonnementer dyrere. Men jeg lurer på om dette også gjelder mobilt bredbånd. Noen der ute som vet? Lenke til kommentar
Krokan Skrevet 16. april 2017 Del Skrevet 16. april 2017 Regner med det blir slik Ice har gjordt på sine gamle abonnementer, de fungerer som før, men kan bare brukes i Norge. Ser ikke bort ifra at enkelte operatører vil tilby mbb for bruk i utlandet, men disse vil få en helt annen pris. Lenke til kommentar
Kynxx Skrevet 24. april 2017 Forfatter Del Skrevet 24. april 2017 Får håpe det. Neste telefonen jeg kjøper skal ha dual sim. Da blir det mobilt bredbånd og et vanlig abonnement med liten pakke. Er ikke så ofte jeg beveger meg i utlandet akkurat. Så føler jeg at jeg bryter litt av spillereglene til operatørene også om jeg tar mobilt bredbånd og abonnement i den miksen. Mye data, tale, sms og mms til en lavere pris enn de syns de fortjener å få Lenke til kommentar
Øystein H Skrevet 24. april 2017 Del Skrevet 24. april 2017 Får håpe det. Neste telefonen jeg kjøper skal ha dual sim. Da blir det mobilt bredbånd og et vanlig abonnement med liten pakke. Er ikke så ofte jeg beveger meg i utlandet akkurat. Så føler jeg at jeg bryter litt av spillereglene til operatørene også om jeg tar mobilt bredbånd og abonnement i den miksen. Mye data, tale, sms og mms til en lavere pris enn de syns de fortjener å få Det står allerede på Telia sine sider at MBB virker i Norge og i de landene hvor de selv har nettverk (https://nettbutikk.telia.no/mobilt-bredband) --- Med Roam Like Home kan du surfe uten ekstra kostnad når du er i Norden og Baltikum (Gjelder ikke på Island, Færøyene og Grønland). Mobilt Bredbånd kan ikke brukes utenfor Norden og Baltikum. --- Tror det er usikkert om rene data-abonnement kommer inn under EU-avtalen. Den er mest beregent på mobiltelefoni for turister, studenter og personer som jobber på tvers av landegrenser. I tillegg er det egne klausuler som omtaler maks-grenser for databruk for å hindre misbruk. Og det å kjøpe et billig abonnement i Danmark for å bruke i Norge mesteparten av tiden, det kommer inn under misbruk. Lenke til kommentar
Kynxx Skrevet 24. april 2017 Forfatter Del Skrevet 24. april 2017 Øystein: Nok en gang kommer du med masse nyttig informasjon, og jeg takker deg med et dypt bukk. Jeg har kun overfladisk sjekket tilbud, og vet at Telia tilbyr muligheten til å bruke MBB i norden, men tenkte mer spesifikt på MBB hos Chess, ifølge kundeservice var de usikre da de ikke hadde fått vite noe fra ledelsen. 5 eller 10 GB abonnementene deres virker fristende. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 24. april 2017 Del Skrevet 24. april 2017 Chess og OneCall har enda ikke publisert roamingprisene sine, så tiden frem til 15.5 blir spennende. Lenke til kommentar
Kynxx Skrevet 24. april 2017 Forfatter Del Skrevet 24. april 2017 Yup. Selv de hos kundeservice er frustrerte, ingen vil fortelle dem noe. Hos chess og onecall altså. Tipper telia holder kortene tett til brystet. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 25. april 2017 Del Skrevet 25. april 2017 Lurer på om de planlegger å økse enten OneCall eller Chess. De er mistenkelig sent ute. Lenke til kommentar
Kynxx Skrevet 25. april 2017 Forfatter Del Skrevet 25. april 2017 Fristen er jo 01.05.17. De har noen dager til på seg. Tipper vi får se etterslengerne annonsere sine løsninger innen lørdag. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 25. april 2017 Del Skrevet 25. april 2017 Hope springs eternal/håpet er lysegrønt Lenke til kommentar
Kynxx Skrevet 25. april 2017 Forfatter Del Skrevet 25. april 2017 Jeg regner med at vi får pressemeldinger som perler på ei snor i uka her. De fleste (alle?) operatørene har jo abonnementer som gjelder fra første til siste dag i måneden. Lenke til kommentar
MegaMann2 Skrevet 25. april 2017 Del Skrevet 25. april 2017 I følge Aftenposten (http://www.aftenposten.no/okonomi/Na-er-det-klart-nar-du-kan-surfe-og-ringe-i-EU-uten-a-betale-ekstra-619897b.html) så skal lovverket også gjelde "Nettbrett" så da kan man kanskje anta at rene data-abbenomenter også gjelder. Det kan godt være feil informasjon. Artikkelen er skrevet av NTB. Jeg har forsøkt å finne noe om dette i Regulation (EU) 2015/2120, men har ikke klart så finne et tydelig svar. Bare å lese i vei om dere er gira: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/en/TXT/?uri=CELEX%3A32015R2120. Lenke til kommentar
Krokan Skrevet 3. mai 2017 Del Skrevet 3. mai 2017 Talkmore sitt mobile bredbånd kan brukes fritt i hele EU/EØS fra 1. juni Lenke til kommentar
Kynxx Skrevet 3. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2017 Hvis dette stemmer, så er det jo vel verdt å gå for Talkmore sitt mobile bredbånd. Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 25. mai 2017 Del Skrevet 25. mai 2017 For noen sniker... de tre billigste tilbyderne av mobilt bredbånd, tar for sine minste pakker alle tre 5 GB mobilt bredbånd, 149 kroner alle tre. Jeg vet fakta at den fra telio kostet 79 kroner for en måned eller to siden for 5 GB. Da lønner det seg bedre å ha mer GB på mobilabonnementet. Lenke til kommentar
Kynxx Skrevet 25. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2017 Jeg har nå 6 GB på vanlig mobilabonnement til 299,-/mnd med telenordekning. Per nå er jeg fornøyd med dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå