Jonas N. Skrevet 15. april 2017 Del Skrevet 15. april 2017 God dag, mitt navn er Jonas og jeg lurte på om du kunne hjelpe meg med å finne riktige deler til en ny gaming PC? Jeg trenger alt, untatt skjerm, mus, og tastatur. Hvordan skvise maksimal ytelse ut av ti tusen kroner? Budsjettet ligger på 10.000,- Jeg har noen spill på CD som jeg ønsker å spille på den nye maskinen. Og jeg har lyst på en SSD på kansje 300 til 500GB om mulig. Men hvis dette er bare tull så kansje en vanlig harddisk på 300 til 500GB? Det holder nok med en i5 prosessor, men det er så mange forskjellige (i5-6600K, i5-490, i5-460, etc.) at jeg vet ikke hva jeg skal gå for. Når det gjelder minne så tenkte jeg kansje 8GB RAM? Men igjen så er jeg usikker på nøyaktig hva jeg burde kjøpe. Så har du kabiner da, jeg er helt 'lost' på hvilket kabin som passer best for meg. Den kan godt være stygg som juling, jeg er ute etter noe effektivt som har plass til alle delene. Tusen takk på forhånd, jeg setter så veldig pris på all hjelpen du kan tilby! Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 15. april 2017 Del Skrevet 15. april 2017 (endret) https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1578470 Denne tråden er et bra utgangspunkt, om du f.eks tar maskinen til 10,650,- og forkaster Lagringsharddisken, men kjøper en 512GB SSD istedenfor 256GB så tror jeg du har en veldig god maskin for 10,000,- Mulig jeg også hadde gått for et 1070 kort fremfor et AMD 480 Endret 15. april 2017 av Sampson 1 Lenke til kommentar
srbz Skrevet 16. april 2017 Del Skrevet 16. april 2017 Jeg har noen spill på CD som jeg ønsker å spille på den nye maskinen. Eldre spill da, ettersom de er på plate? Om det er utelukkende eldre spill kan du nok klare deg på godt innenfor 10k. Om spillene krever at du kjører dem fra plate trenger du et optisk drev. Endel spill kommer gjerne med en produktnøkkel som aktiveres online (Steam, Origin, Battle.net etc) og kan lastes ned via klient, slik at platen strengt tatt er redundant. Jeg tar for ordens skyld utgangspunkt i at du trenger mest mulig ytelse på budsjettet du har oppgitt, og at du trenger et DVD-drev. Og jeg har lyst på en SSD på kansje 300 til 500GB om mulig. Men hvis dette er bare tull så kansje en vanlig harddisk på 300 til 500GB? SSD er slett ikke bare tull, men er samtidig fremdeles betydelig dyrere enn tradisjonelle magnetiske harddisker i forhold til lagringskapasitet, og vil i de aller fleste tilfeller ikke påvirke spillopplevelsen nevneverdig. SSD vil i hovedsak hjelpe på lastetider. SSD er ikke strengt nødvendig i en spillmaskin, men en absolutt fordel, og med budsjett på 10k bør det være mulig å presse inn. Det holder nok med en i5 prosessor, men det er så mange forskjellige (i5-6600K, i5-490, i5-460, etc.) at jeg vet ikke hva jeg skal gå for. i5-7600K, i5-7600 og i5-7500 er vel de mest relevante på markedet i dag. Variantene med K i modellnavnet har ulåst multiplier, som betyr at de støtter overklokking. Noe sier meg at dette ikke er noe du akter å begi deg inn på med det første - som igjen betyr at vi ikke nødvendigvis trenger å ta hensyn til dette ved valg av hovedkort heller. AMD har forøvrig nettopp sluppet Ryzen 5 som muligens kan være verdt en titt. Av testene jeg har sett så langt har jeg inntrykk av at disse jevnt over yter et bittelite hakk dårligere enn Intel sine modeller, men samtidig til en noe hyggeligere pris. Dette samsvarer forørig greit med hvordan markedet så ut sist AMD faktisk var konkurransedyktige, for 5+ år siden. Noe av disse ytelsesforskjellene kan muligens også forklares ved at Ryzen-serien er ganske blodfersk og ikke optimalisert, noe som godt kan endre seg litt etterhvert som AMD får bedre fotfeste. Når det gjelder minne så tenkte jeg kansje 8GB RAM? Men igjen så er jeg usikker på nøyaktig hva jeg burde kjøpe. Ikke dumt. 8 GB er i nedre sjikte av hva en bør ha i dag, men samtidig bør de aller fleste spill klare seg greit med en slik minnemengde. RAM er forøvrig noe av det enkleste å legge til mer av etterhvert som behovet melder seg. Så har du kabiner da, jeg er helt 'lost' på hvilket kabin som passer best for meg. Den kan godt være stygg som juling, jeg er ute etter noe effektivt som har plass til alle delene. Vel, greit nok at utseende ikke spiller noen rolle, men byggevennlighet kan være ganske ålreit. Sidenotis: i 2009 bygde jeg en stasjonær maskin fra grunnen av etter å ha vært på laptop i et par år, og den gamle stasjonære maskinen var svært utdatert. Jeg gikk for et rimelig og greit Antec Three Hundred-kabinett som var greit for det bygget, men når jeg i løpet av de første to årene satte inn et par ekstra disker og et ekstra skjermkort i Crossfire ble det rett og slett ikke plass, ettersom diskene og det ene skjermkortet kolliderte. Løsningen ble å bytte kabinett til en Fractal Define R3 som hadde harddiskbrønnene på tvers av lengderetningen. Det kabinettet har jeg hatt i seks år nå, og har ingen planer om å bytte det ut. Her er et konkret forslag: https://www.komplett.no/wishlists/5d002318-a22f-48e3-a819-9dd1bf5b5f8b Nå plukket jeg noe av det kjipeste jeg fant av strømforsyninger. Den er ikke modulær, og har kun bronze-sertifisering, som vil si at effektiviteten er litt dritt sammenlignet med mer påkostede modeller. Dette har først og fremst noe å si i systemer som kjører ofte (og lenge) på full last. Den vil klare å kjøre maskinen din, men du har ikke vesentlig rom til oppgraderinger (i.e. skal du oppgradere skjermkort i fremtiden vil du muligens være noe begrenset ift. hvilke modeller du kan putte inn mtp. strømsluk). Du kan evt velge 600W-varianten for en knapp hundrings ekstra. Skal du ha en vesentlig bedre strømforsyning må du nesten opp i EVGA GQ 650W, som koster nesten det dobbelte. Mitt forslag mangler også OS, men om du kjøper Windows fra Kinguin (eget ansvar) så får du dette innenfor ditt budsjett. Lenke til kommentar
lazyjacket Skrevet 16. april 2017 Del Skrevet 16. april 2017 Her kommer et annet forslag. Kommer uten OS, men ofte har man jo sånt fra før eller prøver kinguin. Får lisenser der til 20 dollars. (Kan hende du må ringe inn og aktivere lisensen) https://www.komplett.no/wishlists/755ec810-10f9-4687-82fa-9c00824b9078 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå