Gå til innhold

Bygge PC - budsjett max 20.000

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har planer om å bygge pc til noe spilling + vanlig bruk som surfing og office. Målet er en tyst pc som kan kjøre nye spill selv fire/fem år frem i tid og som holder lenge.

Har satt opp følgende:

Fractal design define R5

Corsair RM650x 650W

Intel i7 7700k quad 4,2GHz

Nzxt kraken x62 vannkjøler

Asus rog maximus ix hero hovedkort

Corsair vengeance lpx ddr4 3200mhz 2x8gb

Asus geforce gtx 1070 dual oc 8gb

Samsung 960 evo 500gb m2 2280 ssd

Totalen her ligger litt under 20k.

Hva synes dere om oppsettet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar:-)

Er 1080 så mye bedre altså? 1070 er på tilbud til 3999..

Har kikket på de andre 20k buildene og ser at de går for 750w psu, blir 650w for lite?

Ellers,tror dere det er en bra match mellom komponentene? Er litt usikker på om kanskje hovedkortet er litt over-kill?

Lenke til kommentar

jeg ser ikke pointet med å ha et  rog maximus hovedkort. Det er veldig dyrt, og det yter ikke bedre en andre HK. Så der er det penger å spare til 1080 :)

Man kjøper et slikt hovedkort for overklokking, og de ekstra funksjonene det har. Blandt annet god viftestyring i BIOS. De hovedkorta som koster under 1500 kr er nedstrippa for sånt ofte. Dessuten skulle han kjøpe noe som holder i de neste 4-5 åra.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Hva synes dere om oppsettet?

Blir en fin gaming maskin for dagens spill uten tvil, men når du sier du skal beholde den i de neste 4-5 åra så hadde det vært kjekt med en CPU som har flere enn 4 kjerner som 7700K har. En AMD Ryzen 1700 hadde gitt deg flere kjerner til omtrent samme pris. Eller en Ryzen 1600X. Noe å tenke over...

Angående skjermkort. Jeg har et GTX 1080 Ti kort og spiller i 1440p oppløsning. I spillet Ghost Recon Wildlands, så må jeg sette noen instillinger ned fra Ultra til Very High faktisk for å holde fps over 60 hele tida. Tenk da spill som kommer ut 2 år fra nå. Så du må regne med å bytte ut skjermkortet hvis du ønsker å spille nye spill på Ultra settings, selv om du velger et GTX 1080 kort.

Lenke til kommentar

Flere kjerner er kjekt for fremtiden, men 7700K er definitivt bedre i så godt som alt av spill. Og selv om ting endrer seg på 4-5 år, så endres ikke så mye. 7700K vinner jo selv i titler som utnytter 8 kjerner bra i dag. Og 1700 overklokkes for å matche 1800X. 7700K overklokkes bare for ekstra ytelse. Hvis du bruker mange andre programmer eller lignende samtidig derimot er det noe å tenke på.

Lenke til kommentar

Flott, tusen takk til alle:-) Da tenker jeg at jeg bare går for dette oppsettet. Da 1151 socket er relativt ny(?) regner jeg med at jeg evt. kan oppgradere prosessor senere til noe som holder fremtidens standard. Kjøpe skjermkort og mer ram blir jo også aktuelt. Det jeg ønsker å slippe er komersen med å kjøpe ny pc!

Lenke til kommentar

Flott, tusen takk til alle:-) Da tenker jeg at jeg bare går for dette oppsettet. Da 1151 socket er relativt ny(?) regner jeg med at jeg evt. kan oppgradere prosessor senere til noe som holder fremtidens standard. Kjøpe skjermkort og mer ram blir jo også aktuelt. Det jeg ønsker å slippe er komersen med å kjøpe ny pc!

Dessverre bytter Intel sokkel og chipset relativt ofte, så ikke sikkert du kan sette inn en ny CPU senere. I fjor kom Intel med Z170 chipset sammen med i7 6700K (og de lavere). De som kjøpte da kunne oppdatere BIOS og kjøpe 7700K hvis de ønsket det i år. Men neste CPU fra Intel krever nok nytt hovedkort igjen.

Du kan så klart bytte RAM, skjermkort og andre ting fremover. For deg som en gamer, så er skjermkortet det viktigste. Det betyr ikke at en i7 7700K CPU er et dårlig valg, bare vær klar over at ting endrer seg raskt i data verdenen. 5 år er lang tid i denne sammenheng.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Det var da voldsomt... Burde jeg da vente til ny socket? Da øker vel prisen og tenker jeg. Intel har jo 8-kjerners prosessorer nå til 1151? Det er vel sannsynlig at jeg får kjøpt en 8x 4,2ghz eller likn. Til 1151? Det som er drit med å bytte hovedkort er at gamle komponenter vil fungere som flaskehals og man vil sitte igjen med en følelse av at man ikke får utnyttet pc'en ordentlig..

Lenke til kommentar

Pcen er satt opp til å vare fem år, CPU må ikke byttes så ofte, i mine øyne er det ikke noen vits å satse på å beholde hovedkort ved CPU-oppgradering uansett. Det er ingen nevneverdig flaskehals med å bytte hovedkort, så det er i mine øyne ikke noe å tenke på heller.

AtW

Lenke til kommentar

Det var da voldsomt... Burde jeg da vente til ny socket? Da øker vel prisen og tenker jeg. Intel har jo 8-kjerners prosessorer nå til 1151? Det er vel sannsynlig at jeg får kjøpt en 8x 4,2ghz eller likn. Til 1151? Det som er drit med å bytte hovedkort er at gamle komponenter vil fungere som flaskehals og man vil sitte igjen med en følelse av at man ikke får utnyttet pc'en ordentlig..

Nei, du får ikke 8 kjerne CPU til 1151. Det er 2011-3 som har det (X99 chipset). Intel kommer med ny plattform på sen sommeren, men denne vil erstatte X99, så prisen blir deretter.

Altså 7700K er en knallgod gaming CPU, så ikke tenk for mye over det :p

Angående RAM brikker, så kan jeg anbefale deg disse.

Lenke til kommentar

Tror ikke du får Intel socket som varer 5 år nei. Det kan gå med AMD, men siden de nettopp kom tilbake er det litt vanskelig å si.

Og forslagene om å kutte ned på HK/SSD for å få et 1080 tror jeg er smarte. Prisen på 1080 ble nettopp satt ned og. (har nye prisen nådd Norge?)

Endret av Lunaris
Lenke til kommentar

Til formålet ditt, ville jeg tatt en kikk på The Corporal. Hvis noe spilling er målet, men maskinen først og fremst skal brukes til surfing og office, så kommer en ofte billig unna om en tåler å sette ned innstillinger til medium / høyt på de tyngste spilltitlene. 

Innenfor budsjettet ditt, får du enkelt plass til en GTX 1080 Ti, blant annet. Dette om du trimmer flesk på smøret til noe av det andre i listen. 

https://www.prisjakt.no/list.php?l=370408&view=m

Selv ikke dette, vil være bra nok til å spille alt på maks om 5 år. Ingenting som produseres per i dag, er. ^^ Utviklingen går for fort til det. Men et RX 480 vil sannsynligvis kunne spille de fleste spill på medium også om en del år.

Lenke til kommentar

Er det verdt det å kjøpe 1080ti til over 7000 når en får 1070 8gb til 4000,-?

Kommer ann på deg det:

post-42975-0-53440700-1492421177_thumb.png

Altså i de fleste tilfeller så er 1080ti like rask som 2x1070 i sli ! Det er noe å tenke på ;)

Ved å kjøpe det billigste 1080ti, så får man utrolig mye ytelse for pengene.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...