Pallantir Skrevet 14. april 2017 Del Skrevet 14. april 2017 En venninne er snart ferdig med et årsstudium i et fag (eksamen i juni), men fant ut at det ikke var noe å fortsette på. Det hun heller vil studere, kommer hun ikke inn på nå til høsten, men hun kan komme inn på det til vårsemesteret 2018. Men hun må ha noe å leve av i mellomtiden, og et sted å bo, og det er jo ikke akkurat lett å få seg jobber i Oslo-området hvis man ikke har noen arbeidserfaring ut over sommerjobber eller utdanning som er relevant (noe hennes første år ikke er, det var et småsært humaniorafag). For å komplisere det har hun allerede søkt på et par utdanninger til høsten som hun garantert vil komme inn på, men det er ingenting av det hun vil ha, hun vil ha det som begynner vårsemesteret. Kan hun da få støtte fra NAV i det halve året hun går mellom studiene, hvis hun ikke får noen jobb? Eller vil det bli ødelagt at hun har søkt på studier som begynner til høsten og som hun ville kommet inn på, men ikke ønsker å benytte seg av? Det søkes jo samtidig, og hun vil da si ja til det som begynner i vårsemesteret. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 14. april 2017 Del Skrevet 14. april 2017 (endret) Ja, hvis hun ikke finner noen jobb, og fortsetter å søke, så kan hun søke sosialstønad. Dét skal dekke husleie, strømutgifter og livsopphold.Bare husk at det er en papirmølle uten like. Det er noen år siden jeg søkte, da var det slik: Søknad om sosial stønad fåes på nav og er et skjema bestående av 4 sider. Må ha kopi av: - Husleiekontrakt - Innboforsikring - Innsendt søknad til minst 3 forskjellige jobber - Registrering i minst 3 forskjellige vikarbyråer - Alle bankkontoer, minst 3 måneder bakover i tid, også kreditt/gjeldskontoer- Registrert og innsendt søknad til bostøtte på Husbanken.no Det kan være mer også, som jeg ikke husker helt nå. Det kan hende ting er annerledes i deres kommune og at ting har forandret seg. Man MÅ ta dobbel kopi og beholde ett av hvert eksemplár selv, for hvis NAV roter bort et papir, så får du ikke stønad. Da må du ha det klart på dagen. Og ta ny kopi av det du leverer inn igjen. Den automatikken bør man lære seg når det gjelder NAV, ta kopi av alt du sender inn i tilfelle de roter. Så det er bortimot 20 x 2 = 40 ark -per måned-. Endret 14. april 2017 av Taurean Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 14. april 2017 Forfatter Del Skrevet 14. april 2017 Hmmm. På sosialen må hun vel altså bruke opp alt hun tjener på sommerjobb først? Hun regner med å få inn rundt 30 høvdinger på det, men det var ment å være penger til studiene, så hun slapp å jobbe deltid da. Jeg var nok litt upresis, jeg tenkte mer type arbeidsløshetsstønad, og ikke sosialen. Men arbeidsløshetstrygt i det halvåret er altså ikke sannsynlig? Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 14. april 2017 Del Skrevet 14. april 2017 Jeg er jaggu usikker på hvordan rettigheter er når man kommer ut av studier. Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 14. april 2017 Forfatter Del Skrevet 14. april 2017 Får håpe at noen andre finner ut av det, da. Lenke til kommentar
Sp1ke Skrevet 14. april 2017 Del Skrevet 14. april 2017 Var i liknande situasjon i haust. Vart arbeidsledig eit par månader. Fikk beskjed om at eg måtte bruke opp eigne midlar før eg fekk rett på sosialstønad. Dvs. ta av sparekonto, selge bil osv. Dagpenger må du ha tent nesten 140 000kr forrige år for å få. Alt dette står på NAV sine sider. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 14. april 2017 Del Skrevet 14. april 2017 Hva med å ta noen enkeltemner på UIO? Dette kan man melde seg på utenom samordna rett etter skolestart. Da får hun hvertfall stipend og lån det semesteret. Lenke til kommentar
zebrazett Skrevet 14. april 2017 Del Skrevet 14. april 2017 Det går helt greit å få jobber som ukvalifisert o Oslo om man søker på riktig sted. Telefonjobber som intervjuer (Ipsos MMI), lett kunde-/saksbehandling over telefon eller ulike salgsjobber (telefon, stand, dør), er forslag til type jobber de fleste som kan gjøre godt intervju får uten annen særlig kompetanse eller erfaring. Siden det kun er et halvt år før hun skal studere er det antagelig ikke viktig hva hun gjør - siden hun ikke skal gjøre karriere på det, og hun har hele sommeren på å søke siden hun har jobb for sommeren. Bor hun lagelig billig til er det heller ikke nødvendigvis behov for fulltid - noe som gjør det enda enklere. NAV er et herk, og bør være siste utvei for ei ung jente uten andre problemer. 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 14. april 2017 Del Skrevet 14. april 2017 NAV er et herk, og bør være siste utvei for ei ung jente uten andre problemer. Selv om NAV er et herk, så er det mer herk å ha en "vanlig" jobb ^^ faktisk. Dét mener i hvert fall jeg. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 14. april 2017 Del Skrevet 14. april 2017 (endret) Kassa på klesbutikk/rimi er vel også greie "no career" jobber. Å gå på NAV er ikke noe man gjør bare for å få litt ekstra penger mens man dilter rundt et halvt år og gjør ingenting. De krever at du er aktiv jobbsøker hele tiden. Og får du tilbud om en eller anna drittjobb kan du ikke si nei. Da flyr støtten ut vinduet igjen. Endret 14. april 2017 av Bytex Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 15. april 2017 Forfatter Del Skrevet 15. april 2017 TheNarsissist, det er faktisk det beste forslaget til nå, takk! Takk for andre forslag også, men jeg tror TheNarsissists løsning er den som vil fungere best for henne. Hun har litt sosial angst, så telefon- og salgsjobber er neppe så aktuelt. En butikkjobb ville nok fungert, hun har bare hørt av venninner som bor i Oslo at det er vrient å få fordi så mange kjemper om de samme jobbene. Men med TheNarsissists løsning er det jo fikset, og hun kan lære noe mer eller mindre fornuftig også! Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 15. april 2017 Del Skrevet 15. april 2017 (endret) NAV er nok det dårligste alternativet, fordi du hver dag har det presset på å søke jobb og bevise at du er aktiv søkende..med mindre du er 100% sykemeldt og nærmest invalid er det bare å glemme. Endret 15. april 2017 av Bytex Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå