samba123 Skrevet 13. april 2017 Del Skrevet 13. april 2017 I 2030 kan Norge ha et overskudd på 50.000 økonomer (artikkel). Hvorfor velger mennesker utdanning innen økonomi eller juss når jobbutsiktene er dårlige? Det er IT-spesialister, sykepleiere og ingeniører Norge trenger! 1 Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 13. april 2017 Del Skrevet 13. april 2017 Folk flest velger noe de liker eller brenner for. Veldig merkelig det der. Skulle man tatt hensyn til hva alle nye rapporter stadig spyr ut av sannheter ville man bare virret rundt uten mål og mening. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 14. april 2017 Del Skrevet 14. april 2017 (endret) Jeg skulle ønske jeg tok utdannelse innen økonomi da jeg var yngre.Jeg har en tro på at en utdannelse innen økonomi er ganske bred, man lærer seg verktøy som gjør at man kan få innblikk i mange forskjellige yrkesfelt, også med tanke på økonomi. Hvis man rent velger en it-utdannelse, så blir man ikke lært opp, eller lærer noe om, hvordan økonomien innen it-bransjen fungerer, hvordan forhandle om lønn, noe som helst. Så man står liksom KUN med it-kompetansen. Med kunnskap om økonomi blir man, så langt som jeg kan se, mer i stand til å navigere mellom markeder ut fra hvor mulighetene er størst. Uansett om man da må lære seg dét de i det respektive markedet alleréde kan, så har man en kompetanse innen økonomi, som kan brukes til å samarbeide med noen innen markeder man er interessert i. Man tar seg av regnskap mens andre fokuserer på fagstoffets kvalitet.Og så har man ambisjonsnivået. Med økonomiutdannelse føler jeg at grensene blir litt mer utviskede. Kreativiteten er det eneste som begrenser hvor mye penger man kan tjene. Dette lærer man ikke hvis man velger et yrkesfag. Da er man underrettet markedskreftene uten noen sjans til å naivgére eller velge. Dette er nok noe som appellerer til mange mennesker, men ikke alle... men dét igjen er et paradoks, for det er svært mange av de samme menneskene (som ikke "vil" bli rike) som spiller lotto ^^ hehe...Men disse ryktene om at det blir for mange økonomer i fremtiden, mener jeg også er noe som er fremsatt av myndighetene, fordi de ikke liker at folk lærer seg å bli spekulanter, økonomisk uavhengige, og nullskatteytere. Tror de begynner å våkne nå, og se at mange lærer seg denne kunsten, og de begynner å bli redde for å miste kontrollen over folk. Så nå fremsetter de skremselspropaganda. Endret 14. april 2017 av Taurean 3 Lenke til kommentar
OlavEH Skrevet 14. april 2017 Del Skrevet 14. april 2017 Folk flest velger noe de liker eller brenner for. Veldig merkelig det der. Skulle man tatt hensyn til hva alle nye rapporter stadig spyr ut av sannheter ville man bare virret rundt uten mål og mening. Vel, dette er vel et resultat av at universiteter og høyskoler ikke tenker så veldig langt når de oppretter studier. For 15 år siden var det ikke så mange økonomistudier på mastergradsnivå i Norge. Men institusjonene oppdaget at slike studier var populære samtidig som studieplassene var billige sammenlignet med f.eks ingeniørstudier. Og nå er det plutselig nesten alle universiteter og høyskoler som har en mastergrad innen økonomi- og administrasjon. Det er gått voldsom inflasjon i slike studier, og det er i liten grad innrettet mot samfunnsmessige behov. Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 14. april 2017 Del Skrevet 14. april 2017 Folk flest velger noe de liker eller brenner for. Veldig merkelig det der. Skulle man tatt hensyn til hva alle nye rapporter stadig spyr ut av sannheter ville man bare virret rundt uten mål og mening. Vel, dette er vel et resultat av at universiteter og høyskoler ikke tenker så veldig langt når de oppretter studier. For 15 år siden var det ikke så mange økonomistudier på mastergradsnivå i Norge. Men institusjonene oppdaget at slike studier var populære samtidig som studieplassene var billige sammenlignet med f.eks ingeniørstudier. Og nå er det plutselig nesten alle universiteter og høyskoler som har en mastergrad innen økonomi- og administrasjon. Det er gått voldsom inflasjon i slike studier, og det er i liten grad innrettet mot samfunnsmessige behov. Underkant av 10% av Norges befolkning har en mastergrad, som betyr at enda færre har en mastergrad innen økonomi og administrasjon. Ifølge SSB studerte 19.2% økonomi i 2016, og vi kan anta at 10% av disse tar en mastergrad, som betyr at ca. 1.9% av Norges befolkning har en mastergrad i økonomi. Jeg vil ikke si at dette er for mange. Har du noen tall som viser at det er inflasjon i slike mastergrader? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. april 2017 Del Skrevet 15. april 2017 I 2030 kan Norge ha et overskudd på 50.000 økonomer (artikkel). Hvorfor velger mennesker utdanning innen økonomi eller juss når jobbutsiktene er dårlige? Det er IT-spesialister, sykepleiere og ingeniører Norge trenger! Fordi det er jobber som har høyere prestisje og anerkjennelse enn de muligens burde hatt? (jeg sier ikke at jurister og økonomer er unødvendige, men de brukes litt for ofte). AtW Lenke til kommentar
samba123 Skrevet 15. april 2017 Forfatter Del Skrevet 15. april 2017 (endret) Folk flest velger noe de liker eller brenner for. Veldig merkelig det der. Skulle man tatt hensyn til hva alle nye rapporter stadig spyr ut av sannheter ville man bare virret rundt uten mål og mening. Vel, dette er vel et resultat av at universiteter og høyskoler ikke tenker så veldig langt når de oppretter studier. For 15 år siden var det ikke så mange økonomistudier på mastergradsnivå i Norge. Men institusjonene oppdaget at slike studier var populære samtidig som studieplassene var billige sammenlignet med f.eks ingeniørstudier. Og nå er det plutselig nesten alle universiteter og høyskoler som har en mastergrad innen økonomi- og administrasjon. Det er gått voldsom inflasjon i slike studier, og det er i liten grad innrettet mot samfunnsmessige behov. Underkant av 10% av Norges befolkning har en mastergrad, som betyr at enda færre har en mastergrad innen økonomi og administrasjon. Ifølge SSB studerte 19.2% økonomi i 2016, og vi kan anta at 10% av disse tar en mastergrad, som betyr at ca. 1.9% av Norges befolkning har en mastergrad i økonomi. Jeg vil ikke si at dette er for mange. Har du noen tall som viser at det er inflasjon i slike mastergrader? Av hele Norges befolkning? Du må se på hvor mange av dagens unge som tar en mastergrad. Svært få av våre foreldre tatt høyere utdanning (det var ikke nødvendig). 19,2% er et alt for høyt tall. Endret 15. april 2017 av samba123 Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 15. april 2017 Del Skrevet 15. april 2017 Bra det er mye økonomer nå som det er omstilling på gang. Lenke til kommentar
samba123 Skrevet 15. april 2017 Forfatter Del Skrevet 15. april 2017 (endret) Bra det er mye økonomer nå som det er omstilling på gang. Omstillingsprosessen som pågår nå dreier seg hovedsaklig om hvordan man skal fase ut jobber innen økonomi.. Haha. Endret 15. april 2017 av samba123 Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 15. april 2017 Del Skrevet 15. april 2017 (endret) Omstillingsprosessen som pågår nå dreier seg hovedsaklig om hvordan man skal fase ut jobber innen økonomi.. Haha. Ja vel ja. Vel, det jeg tenkte på var selvsagt omstillingen fra olje. Endret 15. april 2017 av nightowl Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 16. april 2017 Del Skrevet 16. april 2017 Folk flest velger noe de liker eller brenner for. Veldig merkelig det der. Skulle man tatt hensyn til hva alle nye rapporter stadig spyr ut av sannheter ville man bare virret rundt uten mål og mening. Vel, dette er vel et resultat av at universiteter og høyskoler ikke tenker så veldig langt når de oppretter studier. For 15 år siden var det ikke så mange økonomistudier på mastergradsnivå i Norge. Men institusjonene oppdaget at slike studier var populære samtidig som studieplassene var billige sammenlignet med f.eks ingeniørstudier. Og nå er det plutselig nesten alle universiteter og høyskoler som har en mastergrad innen økonomi- og administrasjon. Det er gått voldsom inflasjon i slike studier, og det er i liten grad innrettet mot samfunnsmessige behov. Underkant av 10% av Norges befolkning har en mastergrad, som betyr at enda færre har en mastergrad innen økonomi og administrasjon. Ifølge SSB studerte 19.2% økonomi i 2016, og vi kan anta at 10% av disse tar en mastergrad, som betyr at ca. 1.9% av Norges befolkning har en mastergrad i økonomi. Jeg vil ikke si at dette er for mange. Har du noen tall som viser at det er inflasjon i slike mastergrader? Av hele Norges befolkning? Du må se på hvor mange av dagens unge som tar en mastergrad. Svært få av våre foreldre tatt høyere utdanning (det var ikke nødvendig). 19,2% er et alt for høyt tall. 19.2% av de som gikk høyere utdanning i 2016, ikke av hele Norges befolkning. 1 av 5 som studerte, både innenlands og utenlands, studerte økonomi. Usikker på om dette gjelder både for de som allerede studerer (er på 2., 3. osv året.) eller de som nettopp startet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå