Gå til innhold

Forskjell på løve og ulv


Anbefalte innlegg

Jeg syntes det er fint at de i Afrika vil ta vare på Løver, krokodiller leoparder og sånn, men jeg syntes ikke det bør være dyr i norske skoger. Det er jo alt for farlig! Jeg mener, de i afrika er jo vant med farlige dyr mens dette er noe nytt for oss. Dessuten så har vi jo ingen garanti for at det som nå er en sånn cirka 20-30 dyr, fort kan bli over 100 stykker hvis de skal bli såkalte 'levedyktige' bestander. Bare tenk så fullt det kan bli i de norske skogene om vi lar dette vokse vilt.

Nei, takk for at de i afrika lar det være ville dyr der - dette er ikke noe for norske skoger.

Så.

Derfor vil jeg si at det sier mye om meg som person - med en så klar holdning;

Ja til dyr i afrika - nei til dyr i norske skoger.

-

enavfolket

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syntes det er fint at de i Afrika vil ta vare på Løver, krokodiller leoparder og sånn, men jeg syntes ikke det bør være dyr i norske skoger. Det er jo alt for farlig! Jeg mener, de i afrika er jo vant med farlige dyr mens dette er noe nytt for oss. Dessuten så har vi jo ingen garanti for at det som nå er en sånn cirka 20-30 dyr, fort kan bli over 100 stykker hvis de skal bli såkalte 'levedyktige' bestander. Bare tenk så fullt det kan bli i de norske skogene om vi lar dette vokse vilt.

Nei, takk for at de i afrika lar det være ville dyr der - dette er ikke noe for norske skoger.

Så.

Derfor vil jeg si at det sier mye om meg som person - med en så klar holdning;

Ja til dyr i afrika - nei til dyr i norske skoger.

-

enavfolket

OMG.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Verden hadde sikkert klart seg fint uten begge arter, men det er vel som alltid et spørsmål om etikk - hvilken rett har vi som mennesker til å bevisst utrydde en rase fra jordens overflate?

Min personlige mening er at begge er rovdyr, men løver er hakket verre - de dreper ikke bare for å overleve, men også for moro skyld. Stakkars honninggrevlinger og vortesvin får gjennomgå, de lar noen ganger bare liket ligge igjen. Ulver er litt mer "vise" og dreper kun for å overleve. De tåler også litt kulde ^^

Det er omtrent 20 000 løver i Afrika, og 500 000 bøfler. Jeg tviler på at hvis løvene ble utryddet, så ville naturen blitt "spist opp" og utryddet. Planteetere dør ut hvis de overspiser, så vokser vegetasjonen tilbake. Rovdyr har kanskje sin rolle, men jeg er litt usikker også. Det finnes sikkert øyer hvor det bare bor planteetere og alt bare er fryd og gammen.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Snø er en uting som burde holde seg på fjellet. Før i tiden falt all snøen i fjellet, men nå har den begynt å ødelegge livet for oss i lavlandet, hvor folk flest og sauene deres bor. Slik kan vi ikke ha det. Vi burde vedta tiltak for å redusere snøbestanden og ta lavlandet tilbake.

 

Same logic, based on false premises.  :roll:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eneste dyret (visse plasser)  i norsk natur som utgjør potensiell dødsfare for mennesker er bjørn. Men selv i møte med den, skal du ha uflaks hvis det skjer noe. Lars Monsen (kjent fra NRK serien) har tilbakelagt tusenvis av mil, i villmarken i Norge og Canada, og har opplevd 180 nærkontakt-situasjoner med bjørn.

 

Til sammenligning med mer eksotiske land, eks. Australia som vel har noen dussin skumle skapninger, så bør vi ikke ha mye å bekymre oss om.

Lenke til kommentar

Nå er vel jerven også fint i stand til å ta livet av mennesker, men de er så få og holder til så langt til fjells at det er vanskelig å finne dyra selv om man prøver. Ellers er vel både elg og storfe (i beitesesongen) med kalver ganske skumle, jeg ville ærlig talt heller møtt to ulver enn å havne mellom en elgku og kalven...

Lenke til kommentar

Nå er vel jerven også fint i stand til å ta livet av mennesker, men de er så få og holder til så langt til fjells at det er vanskelig å finne dyra selv om man prøver. Ellers er vel både elg og storfe (i beitesesongen) med kalver ganske skumle, jeg ville ærlig talt heller møtt to ulver enn å havne mellom en elgku og kalven...

 

Ja hvis du ser slik på det. Inkludere gjerne også bison-okse, som selvsagt er livsfarlig, osv.

 

Men de fleste dyr trekker seg unna, før du oppdager dem.

Lenke til kommentar

Ja, men han gikk vel da gjerne i mot bjørner og søker dem ut for å få det på teip, eller? Vanligvis så skyter du et skudd i lufta så løper polarbjørnen.

 

Har ikke sett alt av film med ham, men er vel heller at bjørn blir lokket til leiren hans av matlukt. Og ja han skyter varselskudd og gauler for full hals :mrgreen:

Lenke til kommentar

Eneste dyret (visse plasser)  i norsk natur som utgjør potensiell dødsfare for mennesker er bjørn. Men selv i møte med den, skal du ha uflaks hvis det skjer noe. Lars Monsen (kjent fra NRK serien) har tilbakelagt tusenvis av mil, i villmarken i Norge og Canada, og har opplevd 180 nærkontakt-situasjoner med bjørn.

 

Til sammenligning med mer eksotiske land, eks. Australia som vel har noen dussin skumle skapninger, så bør vi ikke ha mye å bekymre oss om.

 

Ja, det er ganske påfallende hvor annerledes holdningen er i land med en faktisk reell (dog ikke så veldig høy) risiko for å bli drept av dyr, kontra i norge, hvor det er snakk om ulv, som ikke har drept noen på over 100 år.

 

AtW

Lenke til kommentar

For øvrig ligger bjørnen i vinterdvale rundt 5 måneders tid, og da er man i alle fall spart for risiko omtrent halve året. (i motsetning til eksotiske steder der det yngler av skumle skapninger hele tiden)

 

Vi synes tiur er hissig og skummel, men sammenlignet f.eks. med Cassowary som lever i Australia, som har klør som dreper folk, er vi heldige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...