Gå til innhold

Konflikt ved fotgjengerovergang

Sheldon C

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Se "del 6 - Helt aldeles forferdelig" om bilister som ikke stopper for fotgjenger.

Politimannen er I harnisk og mener at kassebilen ville fått forelegg og bilen som kom I motgående ville fått beslaglagt førerkort.

Jeg er selv dypt uenig I beskrivelsen av denne episoden.  Fotgjengeren kommer ut brått bak pilaren på et bygg, føreren av kassebilen har ikke sjanse I havet til å stoppe. Fotgjeneren gestikulerer og er overgitt.

Deretter så rusher fotgjeneren videre ut I fotgjengerfeltet rett bak kassebilen og må bråstoppe ved midtlinjen for bilen som kommer I mot.  Pga kassebilen så ser ikke føreren fotgjengeren tidsnok.

Jeg er enig I at bilen imot hadde for god fart , men bør ikke ærlig talt denne "stå på krava" fotgjengeren se seg for å vise aktsomhet I trafikken?

Man tilpasser farten etter forholdene. Når det er uoversiktlig rundt en fotgjengerovergang så må man redusere farten tilsvarende. Mannen "rusher" ikke, men går helt vanlig. Kassebilen ser mannen i god tid, og den møtende bilen burde kjøre i en hastighet som gjør at han har kontroll over trafikkbildet, og da spesielt eventuelle fotgjengere.

Å forvente at barn alltid husker å se seg for er optimistisk for å si det mildt.

Politimannen har rett. Du tar feil.

Lenke til kommentar

Jeg er fremdeles uenig i at varebilen skulle stoppet, det ville i så tilfelle blitt en bråbrems med fare for påkjørsel bakfra.

Fotgjengeren var ikke usynlig frem til han kom fra bak søylen. Han var synlig også før han nådde søylen. Dette burde sjåføren i kassebilen ha fått med seg. I tillegg burde han ha redusert farten.

Lenke til kommentar

Forøvrig, henvisning til å kunne stanse overfor enhver påregnelig hindring er paragrafrytteri. I praksis ville man måtte kjøre max 10 kmt .. da hadde det gått ut over trafikkflyten i gjennomfartsveien Løkjeveien.

Slett ikke. Stikkordet er "påregnelig". Fotgjenger i fotgjengerfelt er definitivt påregnelig!

Lenke til kommentar

Jeg har ikke telling på hvor mange ganger jeg bremser opp fordi noen nærmer seg fotgjengerfeltet, for så å oppdage at de skal en helt annen vei.

Bra! Da utviser du aktsomhet overfor en "påregnelig hindring".

En lastebilsjåfør ble for noen år siden dømt for uaktsomt drap for å ha kjørt ned ei dame i et lysregulert fotgjengerfelt. Det var rød mann i fotgjengerfeltet og damen kom ut bak en hekk og fortsatt rett ut i fotgjengerfeltet. Lastebilsjåføren hadde ikke redusert farten forbi stedet, selv om han hadde lagt merke til at hekken som gikk helt inn mot fotgjengerfeltet. Det at han ikke hadde redusert farten ved et såpass uoversiktlig fotgjengerfelt, selv om vedkommende kjørte på grønt, var det som ble regnet som uaktsomt.

Har du en link til dom/relevant artikkel?

Lenke til kommentar

Ja, bilførere skal stoppe for fotgjengeren, men fotgjengeren gikk her rett ut i en trafikkert vei, uten å gi signal.

Signal?

Jepp, vise at de vil over fotgjenger overgangen. De fleste durer over for de vet vi har vikeplikt. Klarer jeg ikke stoppe er jeg en morder.

Mine gamle lærte oss 4 at, ikke gå over før bilisten ser deg.

Lenke til kommentar

Jeg er fremdeles uenig i at varebilen skulle stoppet, det ville i så tilfelle blitt en bråbrems med fare for påkjørsel bakfra.

Fotgjengeren var ikke usynlig frem til han kom fra bak søylen. Han var synlig også før han nådde søylen. Dette burde sjåføren i kassebilen ha fått med seg. I tillegg burde han ha redusert farten.

Har du sertifikatet? Aldri opplevd å bråbremse for en fotgjenger som går over en overgang?

Poenget mitt, nå jeg er forgjenger går jeg ikke over før jeg ser at bilistene ser meg og vil over. Er jeg som blir død, ikke sjåføren.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke telling på hvor mange ganger jeg bremser opp fordi noen nærmer seg fotgjengerfeltet, for så å oppdage at de skal en helt annen vei.

En lastebilsjåfør ble for noen år siden dømt for uaktsomt drap for å ha kjørt ned ei dame i et lysregulert fotgjengerfelt. Det var rød mann i fotgjengerfeltet og damen kom ut bak en hekk og fortsatt rett ut i fotgjengerfeltet. Lastebilsjåføren hadde ikke redusert farten forbi stedet, selv om han hadde lagt merke til at hekken som gikk helt inn mot fotgjengerfeltet. Det at han ikke hadde redusert farten ved et såpass uoversiktlig fotgjengerfelt, selv om vedkommende kjørte på grønt, var det som ble regnet som uaktsomt.

Hun gikk på rød man(Rød er stopp), sjåfør hadde grønt, men blir straffet?

Hvorfor er dom viktig å vite i denne saken?

Poengent mitt er at fotgjengere og sykelister har ikke varsel lampen på når de krysser en forgjenger overgang. Er ikke jeg som sitter i bilen som blir skadd/død.

Lenke til kommentar

Ja, bilførere skal stoppe for fotgjengeren, men fotgjengeren gikk her rett ut i en trafikkert vei, uten å gi signal.

Signal?

Jepp, vise at de vil over fotgjenger overgangen. De fleste durer over for de vet vi har vikeplikt. Klarer jeg ikke stoppe er jeg en morder.

Hvordan viser man det?

Lenke til kommentar

Har du sertifikatet? Aldri opplevd å bråbremse for en fotgjenger som går over en overgang?

Poenget mitt, nå jeg er forgjenger går jeg ikke over før jeg ser at bilistene ser meg og vil over. Er jeg som blir død, ikke sjåføren.

Poenget ditt er irrelevant. Mitt poeng er at kassebilen burde ha sett personen. Søylen var ikke så stor at den dekket personen mer en svært kort tid. Før det måtte sjåføren i kassebilen ha sett fotgjengeren før han nådde søylen.

Lenke til kommentar

Noen fotgjengere er så ufyselige. Han i videoen som ble så sint fordi han må vente i 1 ekstra sekund, buhu stakkars han.

6600kr for å ikke stoppe? spar meg, er det rart jeg vil flytte fra dette molbolandet?

Molboland som håndhever lovverket og viktige vikepliktsregler? Jøss.

Lenke til kommentar

Dom er viktig fordi jeg synes det høres rart ut, og jeg er slett ikke sikker på at din fremstilling er korrekt. Jeg vil derfor gjerne lese om saken selv for å se hva det faktisk handlet om.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Noen fotgjengere er så ufyselige. Han i videoen som ble så sint fordi han må vente i 1 ekstra sekund, buhu stakkars han.

6600kr for å ikke stoppe? spar meg, er det rart jeg vil flytte fra dette molbolandet?

Molboland som håndhever lovverket og viktige vikepliktsregler? Jøss.

Ja kjempeviktig at man må bråbremse fordi en fotgjenger skal over veien, for gud forby at en fotgjenger kan vente noen sekunder.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har du sertifikatet? Aldri opplevd å bråbremse for en fotgjenger som går over en overgang?Poenget mitt, nå jeg er forgjenger går jeg ikke over før jeg ser at bilistene ser meg og vil over. Er jeg som blir død, ikke sjåføren.
Poenget ditt er irrelevant. Mitt poeng er at kassebilen burde ha sett personen. Søylen var ikke så stor at den dekket personen mer en svært kort tid. Før det måtte sjåføren i kassebilen ha sett fotgjengeren før han nådde søylen.

..og samtidig vært tankeleser og lest at personen som kom rundt hjørnet faktisk skulle krysse overgangen og ikke fortsette på fortau?

Det er helt urimelig å forvente at overgangen skal være bilfri til enhver tid, fotgjengere må akseptere å vise at de har til hensikt å krysse og gi bilene sjanse til å overholde vikeplikten.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Signal?

Hvordan viser man det?

At du, som fotgjenger venter, til jeg/vi ser at du vil over. Bedre det å vente 10s eller å være skadet/død :hmm:

Lenke til kommentar

Dom er viktig fordi jeg synes det høres rart ut, og jeg er slett ikke sikker på at din fremstilling er korrekt. Jeg vil derfor gjerne lese om saken selv for å se hva det faktisk handlet om.

Jepp, men kjenner jeg systemet rett, er sjåføren fratatt sertifikatet. Hvor lenge vet vi ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...