Gå til innhold

Banning på dansk, norsk og svensk

VildeMR

Anbefalte innlegg

Hej hej - en dansk pige har brug for jeres hjælp! :)

Jeg er i gang med at skrive en større opgave og komparativ analyse af typen og brugen af bandeord i Danmark, Norge og Sverige. Jeg har allerede fået en del danskere til at svare på min spørgeundersøgelse, men er stødt på det problem at jeg ikke kender så mange nordmænd.. 

Så hvis du har tid et par minutter ville det være en stor hjælp hvis du ville svare på dette survey vedrørende din opfattelse og brug af bandeord og -udtryk. Formålet med opgaven er at undersøge forskelle og ligheder i typen, brugen og funktionen af bandeord på dansk, norsk og svensk. Jeg vil altså bl.a. kigge på hvilke semantiske grupper sprogenes aktive bandeord tilhører, samt forsøge at give en forklaring på hvorfor der er eventuelle forskelle i tre sprog der ellers er tilknyttet relativt ens kulturer. 

Resultaterne vil være anonyme og vil blive anvendt i forbindelse med et eksamensprojekt på Nordisk Sprog og Litteratur, Aarhus Universitet.

Jeg ville virkelig være glad for hjælpen - og er klar på at diskutere en masse bandeord og kraftudtryk :)

Link til den norske spørreundersøkelsen:

https://www.survey-xact.dk/LinkCollector?key=DZT53Q1D111P

Endret av VildeMR
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forsøkte, men gav opp. For det første gjøres det ikke forsøk på å definere banneord. Etter mitt hode er det forskjell på tabuord og banneord, dessuten kan et slikt ord ofte brukes både med og uten utropstegn, for å si det slik. Ofte er det også bare når ordet er brukt som interjeksjon at det kan kalles banneord.

For de andre savner jeg muligheten til å merke av at ordet er ukjent. Det er forskjell på å ikke kjenne et ord og være i tvil om ordet er banneord eller ei. Særlig når tre land skal sammenlignes, må det vel være av interesse å få greie på om ordet brukes.
Endelig: mange i Norge bor ikke i byer, og uansett skal ikke det måtte oppgis. Det spørres etter fylke, og det får klare seg.

Lenke til kommentar

Jeg forsøkte, men gav opp. For det første gjøres det ikke forsøk på å definere banneord. Etter mitt hode er det forskjell på tabuord og banneord, dessuten kan et slikt ord ofte brukes både med og uten utropstegn, for å si det slik. Ofte er det også bare når ordet er brukt som interjeksjon at det kan kalles banneord.

For de andre savner jeg muligheten til å merke av at ordet er ukjent. Det er forskjell på å ikke kjenne et ord og være i tvil om ordet er banneord eller ei. Særlig når tre land skal sammenlignes, må det vel være av interesse å få greie på om ordet brukes.

Endelig: mange i Norge bor ikke i byer, og uansett skal ikke det måtte oppgis. Det spørres etter fylke, og det får klare seg.

Hej Vox_populi - tak for dit svar!

Et par kommentarer til din velkommne kritik:

- Jeg har bevidst valgt at ikke definere hvad bandeord er, da jeg gerne vil have folk forholder sig til hvad DE mener ordene er, og hvor stødende de virker - uafhængigt af om det ifølge definitionen (der i øvrigt er forskellig indenfor bandeords-forskning i DK, NO og SV) er et bandeord. 

Men hvis du er interesseret, så arbejder jeg ud fra Marianne Rathjes definition, hvor man indenfor dansk sprogforskning definerer bandeord som værende ”ord og udtryk som refererer til noget der er tabu i den kultur sproget bruges i (..), ordene skal ikke forstås bogstaveligt (..), ordene bruges til at udtrykke følelser og holdninger med, men de bruges ikke om personer.” (Rathje 2011, 7). Netop det sidstnævnte er hvad der adskiller bandeord fra skældsord, en nærtbeslægtet ordgruppe netop defineret ved dets personfornærmende karakter. Ligesom bandeord strider skældsord også mod gængse normer for acceptabel sprogbrug og har ligeledes større fokus på måden ordene siges på end det egentlige indhold. Skældsord rettes altså direkte mod en specifik person (eg. luder, psykopat, bøsse) og har ofte en nedsættende hensigt, men de optræder ikke som umiddelbare interjektioner i emotionelle situationer på samme måde som bandeord gør.

Bandeord deles ofte op i tre kategorier, der alle har en forbindelse til noget tabuiseret. Der er de religiøse bandeord (For fanden, Gud, Sgu, de sygdomsfunderede (Kræftedme, pokker) og dem koncentreret om kroppens nedre funktioner (fx seksualitet og kroppens affaldsprodukter: fuck, pis, lort) (Rathje 2011, 2).

- Angående hvordan man kan bruge ordene forskelligt, så er jeg også meget bevidst om dette, og har derfor forsøgt at komme uden om dette ved at bede folk om at forholde sig til "grundformen" af ordene, men har nu forsøgt at inkluderet de andre former ved at spørge ind til "ordene (og variasjoner derav)".

- Længere nede i spørgeskemaet (jeg er usikker på hvor langt du nåede) spørger jeg netop ind til om ordene bruges.

- Og jeg er meget glad for at du påpeger at mange i Norge ikke bor i 'byer' - det er oversættelses-fejl fra min side - på dansk er 'by' et mere bredt begreb end jeg kan forstå det er i Norge. Hvad ville man skulle skrive hvis man ville dække det hele? 

Hvis du (og andre) har tid og lyst ville det stadig være til stor hjælp - jeg mangler en del norske besvarelser :)
De venligste hilsener!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...