Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Å takke nei til ny kontrakt

Gjest Slettet-VuHlrRpD

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-VuHlrRpD

Hei.

Jeg er i ferd med å få ny kontrakt, men har bestemt meg for å takke nei når jeg får tilbudet. Lurer herved på om hva er det som skjer videre. Er det som å si opp? Skal man jobbe ut oppsigelsestiden? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs kva avtalen dreier seg om.

Det er vanlig at avtalen har ein sluttdato, og ved å ikkje inngå ny avtale så vil arbeidsforholdet avsluttes på den datoen. Men dette gjeld ikkje nødvendigvis alle avtalar, sidan innholdet kan variere.

Det å ikkje forlenge eit arbeidsforhold vil på lik linje med oppsigelse gi deg 12 veker med karantenetid frå NAV før du kan få dagpenger, dette fordi det har vært ditt valg å ikkje lenger ha arbeid.

Lenke til kommentar
Slettet skrev (På 13.4.2017 den 3:43 PM):

Hei.

Jeg er i ferd med å få ny kontrakt, men har bestemt meg for å takke nei når jeg får tilbudet. Lurer herved på om hva er det som skjer videre. Er det som å si opp? Skal man jobbe ut oppsigelsestiden? 

Ja, på begge spørsmålene antar jeg. Hvorfor tar du ikke imot jobbtilbudet?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-VuHlrRpD

Takk for mange svar!
Jeg har fast 100% (og vel så det) stilling. 
Kontrakt som jeg har nå har ingen sluttdato. Jeg skal få ny kontrakt pga forflytting til et annet sted i organisasjonen. Jeg ønsker å takke nei da jeg ikke ønsker at jeg skal forflyttes (selv om det har allerede har skjedd, men ikke skriftlig). 

Jeg kjenner til de fleste reglene om oppsigelse, oppsigelsestid, 12 ukers regel hos NAV osv, men er bare usikker på hva som skjer videre etter at jeg takker nei. Har forsøkt å finne noe sånt hos arbeidstilsynet, men fant ikke noe spesifikt. 

Så om jeg forsto deg rett, Bruker, så blir det som å si opp? Jobbe ut oppsigelsestiden der jeg har blitt flyttet til selv om jeg skal si nei til det og ferdig? :)

Lenke til kommentar

Nja, blir vel ikke det samme som å si opp, den gamle kontrakten gjelder jo frem til enten du eller arbeidsgiver sier opp avtalen. At du har fått en ny kontrakt betyr ikke nødvendigvis at arbeidsgiver automatisk har sagt opp den gamle avtalen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Blir ikke dette i så fall en endringsoppsigelse fra arbeidsgiver? Dvs teknisk sett sier de deg opp fordi du ikke aksepterer den nye kontraken. I så fall er det ikke karantene hos nav.

Merk at ved en endringingsoppsigelse er det en rekke krav som stilles til arbeidsgiver, han kan ikke kreve at du undertegner ny kontrakt uten videre.

Jeg ville stilt spørsmålet på jussbiten av forumet, da med mer info om hva endringene i kontrakten består i.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...