Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst] GORENJE EI95890E induksjon tar sikringen

Anbefalte innlegg

Hei, vi i familjen har en slik induksjon ovn den har fungert fint i flere år til i dag, tok sikringen 2 ganger til og med jordfeil bryteren tok den.

Så jeg lurer på om noen har peiling hvordan det kan skje, slike ovner burde vel tåle litt før det kortslutter kokeplatene?

Har noen peiling på alt i et løsning om de kan bytte øverste platene eller kan det kun på de som selges i 2 deler?

Stemmer det eldre kokeplater kan holde i 20-30 år.

Men induksjon ofte holder 6 til 10 år hvis man er heldig?

Jeg vet ikke om det har skjedd så mye siden den gang for ca 6 år siden. Bortsett fra de som har komfyrvakt innebygd i selve ovnen.

Så hva tror dere må det være ovnen eller kan sikringskapet etter 17 år trenge oppgradering?

Vet man kan kjøpe:

Artikkelnummer   44-1998 Induksjonsplate 499,00

men skal vel lite før å overbelaste 10 amp kurs på normale stikkontakt.

Så normal konfyr har vel 25A kurs.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som det er noe feil med ovnen da ja. Det du kan gjøre er å be noen komme å feilsøke på den og finne og utbedre feilen. Er noen i Drammensområdet som tar slikt, husker ikke navnet i farta men kan sikkert finne det ut om det skulle være aktuelt. Om det bare er ved bruk av en enkelt sone så kan du jo la vær å bruke den.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tror du det er noe svidde kabel i ovnen? Eller er det antakelig sensor av et slag som er ødlagt? Som slår ut på sikringen?

Prøvd å sende epost til produsent ja, men spørs vel om det er så billig å fikse det hvis det ikke dekkes på garanti.

Lenke til kommentar

En induksjonsovn inneholder mye elektronikk. Det er nok mer sannsynlig at noe går i stykker i forhold til en vanlig kokeplate, som kun er støpejern og en motstandstråd. Blir som en PC, noen går i stykker etter få år, mens andre holder i over 20 år.

Når man skal reparere elektronikk er det ofte slik at det å fikse feilen tar 5 minutter og ikke koster stort, men først må man finne feilen. Og det kan ta lang tid og koste mye.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ettersom GFI tripper er det antakelig en jordfeil i ovnen. Det er forsåvidt relativt raskt å verifisere, men det er fullstendig åpenbart at trådstarter ikke bør åpne slikt utstyr selv. Du har likespenning på omkring 350V i en slik platetopp, og det er trygt innenfor det som er lite helsebringende å komme i kontakt med.

Enten er det enkelt mekanisk problem - brudd i isolasjonen en plass, på grunn av varme e.l., eller så er det en komponent som har sviktet. 

Om det vil skje igjen om du kjøper en ny? Det er svært lite sannsynlig at akkurat samme fiel vil oppstå på samme tidspunkt, men elektronikk varer ikke evig. Jeg ville forventet at en komfyr varte mer enn seks år uansett...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Men har noen formeninger om priser det koster?

Hørt med: hvitevareteknikk.no

De tar 1850,-  om det er kun på ene siden.

Hvis det er  på begge sider vil det koste 3704,- 

I vertfall hvis både platetoppen\jordingen er ødlagt må man regne med 5000 kr.

Er ikke direkte billig, men tror det blir reprasjon så håper jeg på det billigste.

Har noen peiling her om de tjene bra på dette. Eller tror de kun tar delene?

De mener gamle deler er ganske dyre, men er det riktig? Hvis de ikke tar deler av kastet komfyrer og gjenbruker det?

For man får kun 2 år  reklamasjons ved reprasjon.

Men er fremdeles forhåpenlig billigst en ny.

Er nye komfyrer bedre på strømbruk i dag? For eneste jeg finner er pyrolyse det største i de nye ovnene i dag.

Men er egentlig litt dyrt med 15 000 for en bedre komfyr.

Kunne håpe nyeste hadde innebygd konfyrvakt og smarthus funksjonalitet.

Enten er det enkelt mekanisk problem - brudd i isolasjonen en plass, på grunn av varme e.l., eller så er det en komponent som har sviktet.

Det må vel være ganske idiotisk hvis det er tynne kabeler i ovner som ikke tåler varme.

Synd det skjedde for sent til å dekkes på garanti.

De jeg snakket med mener det antakelig er power unit eller kontroll unit som er gått i stykker.

Men syns det er rart hvis slike koster flere tusen da ovnen koster over 10 000 kr, da det finnes ligdene ovner på expert til rundt 5000 kr. Så jeg vet ikke om pris\kvalitet har noe å si.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

80/90% av slike tilfeller med induksjonstopper er det som regel 1 krets/styringskort som er defekt. Elektronikk til induksjontopper er dyre. Og det stemmer at de kan være dyrere når produktene er gammel. 

1850,- for bytting av kretskort høres veldig billig ut spør du meg. 

En slik reparasjon til en Miele induksjonstopp f.eks. kan koste 5-6000kr (Selv om toppen kostet 6000kr) 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Men er det stort sett power unit eller kontroll unit som ryker først på induksjon ovner?

Så jeg skal være uheldig hvis det blir mere problemer?

Har dere peiling hvorfor de ryker, for skulle tro slik burde holde.

Om det er smelte sikringer i slike eller noe annet som kan gi kort levetid?

Så reprasjon tror dere vil løse problemet, da det er kort garanti på slikt. Men blir det billigst måte så er det billigere en å kjøpe ny.

For han jeg snakket med mente konfyrer bør holde 15 år.

Men før i tiden varte de i 30 år hvis man er heldig.

Lenke til kommentar

Ingen kan si hvor lenge noe varer. Noen kan være heldige og ha samme type komfyr i 20 år uten problem, noen kan få problem etter en uke.

Alt før i tiden varte lenge. Ser fortsatt kjøleskap, frysere og vaskemaskiner som er 30/40+ år gamle som durer og går enda. Mye av dette var at før var alt mekanisk og simpelt. Nå er alt styrt av mye elektronikk og billige deler samt at det er mye plastikk og ræl i produktene. 

Induksjon har blitt mye bedre enn hva det var når det først kom. Da gikk elektronikkene hele tiden.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Så du mener man burde være uheldig hvis man kjøper noe nytt i dag som har kort levetid? Særlig kjøleskap\fryser\komfyr?

Egentlig mener jeg det er litt tidlig å kjøpe nå da det ikke er mye smart utstyr ennå så vidt jeg vet, får ikke styrt alt fra mobilen\pc selv om man er langt borte.

Bra den gang man får informasjon hva som er feil istedenfor E feilmeldinger.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Morroklump, du tok kanskje ikke poenget heller da?

Hva skal man med Wifi på en komfyr? Seriøst! Hvor nødvendig er det og er det verd mulig kortere levetid? Det samme spørsmålet gjelder også kjøleskap, frysebokser, vaskemaskiner etc.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det holder vel å gå tilbake til en komfyr med støpejernsplater. Glasset på keramikktopper kan ryke. Personlig har jeg erfaringer som tyder på at elektronikken på induksjonstopper er det som oftest ryker på moderne komfyrer. Spørs om den elektronikken går under "dilldall-elektronikk"?

Lenke til kommentar

Morroklump, du tok kanskje ikke poenget heller da?

Hva skal man med Wifi på en komfyr? Seriøst! Hvor nødvendig er det og er det verd mulig kortere levetid? Det samme spørsmålet gjelder også kjøleskap, frysebokser, vaskemaskiner etc.

Jeg tok poenget, jeg liker bare å spøke dårlig. Er forsåvidt enig med deg også.

Lenke til kommentar

Hehe, bra Larsen :)

MrD: Induksjonselektronikken er høyst nødvendig for komfyrens funksjon, så det er ikke dilldall. Men jeg må få legge til at jeg ikke er spesielt fan av induksjon på grunn av at det ikke fungerer med alle typer kasseroller og de er dyrere enn de med keramisk topp. De med keramisk topp tåler en hel del og har etter min erfaring god varighet (min nåværende er 30 år). Men ja, de kan knuse om man behandler de veldig voldsomt. Varmeelementer kan ryke i både støpejernsplater og keramiske plater. Tror ikke det er noen forskjell der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...