Gå til innhold

Skal lage portalside, men ASP eller PhP?

Anbefalte innlegg

Skal lage en portalside (ikke noe stort, men dog...) og skal lage den i enten ASP eller PhP. Nå kan jeg ikke bæret om noen av de 2 språkene :blush:

Jeg bruker Macromedia Dreamweaver MX, og kan basic html og webdesign.

Hva er enklest og bruke og lære seg fort av ASP og PhP da?

Det er vel også spørsmål om hva slags database en skal bruke? SQL til PhP og Access til ASP...eller har jeg misforstått?

Hovedgrunnen til at jeg vil ha f.eks ASP, er muligheten for ad-rotation, polls, forms osv... + for å ha samme innhold over alle sidene.

Såvidt jeg har skjønt, er vel ASP enklest, og kan designes i Dreamweaver?

Noen som bruker begge språkene som vil uttale seg?

Er det mye pes og lære seg ASP og sette opp en database og bruke?

Takker på forhånd!

Endret av mjau
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har ikke greie på ASP, men har litt peiling på PHP..

syntes PHP er enkelt å forst med litt trening.

BTW: du kan ha "ad-rotation, polls, forms osv... + for å ha samme innhold over alle sidene." i PHP også.. :thumbs:

tror ASP også kan benytte MySQL også, ikke sikker..!

Endret av baRs
Lenke til kommentar
PHP er uten tvil best... über kraftig språk

asp er jo mye kraftigere enn php da. php blir barnespråk i forhold til asp med alle scriptingulighetene i ulik språk (vb f.eks.). Legger du til muligheten til å utvikle i visual studio styrkes aps enda mer.

Kommer du ikke med en begrunnelse til sånne kommentarer blir du fort sett på som useriøs

Lenke til kommentar

asp er jo mye kraftigere enn php da. php blir barnespråk i forhold til asp med alle scriptingulighetene i ulik språk (vb f.eks.). Legger du til muligheten til å utvikle i visual studio styrkes aps enda mer.

Kommer du ikke med en begrunnelse til sånne kommentarer blir du fort sett på som useriøs

Og det kommer fra en som VET hva han snakker om! :yes:

Lenke til kommentar
syntes PHP er enkelt å forst med litt trening.

Jeg syns asp er lettest å forstå, men d er vel sansynligvis fordi det var dette jeg lerte meg først. :)

Jeg tror egentlig ikke det er så stor forskjell på hva som er lettest å lære, d kommer vel mye ann på hva man har vært borti før.

Ellers så syns jeg at d er veldig greit å hente ut og vise data fra en access database med asp.

Eks i asp:

Set db = Server.CreateObject("ADODB.Connection")

db.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Data Source=" & Server.MapPath("dbNyheter.mdb") & ";"

set rs=db.execute("SELECT * FROM tblNyheter ORDER BY Id DESC")

rs.MoveFirst

Do Until rs.EOF

Response.Write(rs("tekst")&"<br>")

Loop

EDIT: Skriveleif

Endret av Unglar
Lenke til kommentar

La oss ta dette litt grundigere:

Database: Vet ikke hvor stor søtten er i php, men asp har native stætte for access og MS sql-server. Det er og mulig å legge til databasedriver til de fleste databasene som er tilgjengelig. Du er altså ikke låst til accsess, selv om dette ofte duger.

Server: Du er i utgangspunktet låst til en windows/IIS server ed asp. Jeg vet det finnes andre løsninger som er plattformuavhengige, men etter min menig er ikke dise fullgode enda.

Utvikling: php er lettere å utvikle siden dette egentlig kan skrives i notepad. Skal du lage noe i asp må du nesten ha et IDE - med asp er dette synonymt med visual studio (det finnes andre, men...) Med riktig IDE blir asp klikk og pek med litt scripting i valgfritt språk.

Takker på forhånd!Vet ikke helt hvordan asp er i dw jeg, men tviler egentlig på utbredt støtte i forhold til scripting

Lenke til kommentar
man kan skrive asp i notepad også. D er i hvertfall d jeg gjør.

Sorry, var ikke helt klar på det. Mente med litt mer avansert scripting :) Det går selvfølgelig i notepad det og, men trådstarter poengterer jo at han ikke kan noe som helst av det. Da er det vel å bite over litt vel mye

Lenke til kommentar

Jeg tenker jeg går for ASP jeg. Har såvidt vært borti VBscript og javascript før. Access database skulle heller ikke være noe problem tror jeg.

Er det noen gode bøker, evt. nettsteder for å lære litt ASP? Har sett innom w3schools, hvor det er en grei innføring og noen eksempler. Men er det andre sider som gir en grei innføring + scripts osv. for ASP?

Noen som har brukt/bruker Dreamweaver MX til å lage ASP sider? Er det en grei løsning? Eller trenger jeg noe annet for effektivt å lage ett nettsted i ASP?

Lenke til kommentar

hmm... det er nå de som sier at PHP er mye kraftigere enn ASP, og dette er

folk med lang lang erfaring. Det fikk eg også høre sist eg byttet server, ca 2 mnd siden, ASP er blitt gammelt og utslitt.

Med nyeste PHP kan du lage like avanserte ting som ved bruk av

ASP.net . Spørs bærre ka man kan og hvordan rettighetene på server er satt.

Lenke til kommentar
Hvis du kan vb fra før må du gå for asp. Det er veldig likt.

http://www.hotscripts.com/

Og PHP er jo egentlig Java.... bygger på dette. (asp kan og tildels "skrives" med java)

Jeg tror det er hipp som happ hva man bruker.

DW har vel "støtte" for både PHP og ASP

Med asp kan man vel gjøre det meste.....

Når det gjelder å lære, trodde jeg at jeg aldri skulle komme til å lære php, men fant en BRA SIDE og da gikk det lett, bare å bruke fantasien.

BAre husk hvis du bruker access db må du sette rettigheter på den, går ikke med ftp

Lenke til kommentar

Siden du nevner at du bruker Dreamweaver så er det nesten like greit om du bruker ASP eller PHP. Jeg tror faktisk at Dreamweaver skriver _alt_ for deg...altså du bare forteller den hvor databasen din ligger så (slik jeg har skjønt det) henter Dreamweaver all data fra databasen.

Så, når du har Dreamweaver til disposisjon så er det vel nesten kun en smakssak om du går for ASP eller PHP. Men pass bare på å bestille hosting etter at du har bestemt deg for hvilken teknologi du vil bruke!

Lenke til kommentar
Ok, takker for den infoen Piranha.

Jeg har allerede webhotell fra Osei ( http://www.osei.no )

Det står at de støtter PHP og MySQL, men det står ingenting om ASP. Men de støtter vel det hvis de støtter PHP? (står at jeg har 10 MySQL databaser)

Har type stor (200MB), til 49,- i mnd. Noen som har erfaring med Osei eller om jeg burde velge andre?

Jeg har et bedre forslag DENNE jeg tror det er http://servetheworld.net sitt tilbud, jeg har derfra og er knall fornøyd, det er og mange av mine venner. En driver bla nettbutikk og krever jo at det er stabilt.

Her kan du velge mellom ASP eller PHP støtt....

Tror at viss du velger ASP så får du og PHP støtte, hørt noe sankk om det.

Dette er det beste tilbudet på markedet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...