jojo123 Skrevet 13. april 2017 Del Skrevet 13. april 2017 Hei Skal i løpet av sommeren kjøpe vår første bil. Denne vil bli brukt til normal daglig bruk, og relativt hyppige lengre turer. Viktige kriterier er driftssikkerhet og lavt forbruk. Stasjonsvogn vs sedan er ikke så relevant. I tillegg må bilen være litt romslig da jeg er 2 m høy. Har nesten ingen peiling på biler, og trenger litt hjelp til å finne gode alternativer til merke og modell. Budsjettet er på max 130.000 kr, men aller helst under 100.000. På forhånd takk. Lenke til kommentar
BigBadAde Skrevet 13. april 2017 Del Skrevet 13. april 2017 (endret) Finn en bil som er godt vedlikeholdt, en som har fulgt alle servicer. Hvis du ikke må å ha stasjonsvogn kan det være mulig å gjøre noen gode kjøp på sedan/kombi modeller. De har også mindre innvendig støy. Siden du skriver hyppige lengre turer, så utelukker jeg ikke diesel. Foreslår Opel Insignia og Astra, Mazda 6 og muligens Ford Mondeo. Insignia som førstevalg. Bra driftsikkerhet, god opplevd kvalitet, gode seter, god plass til sjåfør, meget behagelig langturs bil. Mye bil for pengene. Astra blir litt av det samme men i klassen under. Styr unna 1.3cdti og 1.4 bensin uten turbo. Disse blir rett å slett for små for bilen. 1.6 bensin er meget solid, men heller ingen racer, så du får evt prøve selv og bedømme før du velger. 1.4 bensin med turbo er fin. 1.7cdti er skuddsikker, men bråker litt mer en mange av konkurrenten. Dett er også noe du evt må vurdere selv. Mazda 6 er også et meget godt valg. Stor plass, men jeg synes sitteputene er litt korte, som i de fleste japanske biler. Mer innvensig støy enn i Insignia. Ikke kjøp 2.0 dieselen. . Mondeo har stor plass og er god å kjøre og har etter min mening bedre seter enn i Mazda. Finner man et godt eksemplar her er det e mulig å gjøre et godt kjøp. Aller helst bør mann finne en etter faceliften i 2011. Skal legge ved et par linker som eksempel etterhvert. Insignia: https://www.finn.no/93092338 Astra: https://www.finn.no/92224217 Mazda 6: https://www.finn.no/94012860 Mondeo : https://www.finn.no/89385429 Endret 13. april 2017 av BigBadAde Lenke til kommentar
Gjest Slettet-2spvYRBZtB Skrevet 3. mai 2017 Del Skrevet 3. mai 2017 Jeg ville tatt en titt på Toyota. De har mye billige og driftsikre modeller. Faren min er av typen som ikke kan noe om bil, ikke kjører pent og ikke tar godt vare på bilene sine. Kjøpte han en 2004 Avensis D4D for en 5 års tid siden. Den har blitt rævkjørt, dårlig vedlikeholdt og brukes hver eneste dag. Ikke et eneste problem i løpet av de årene, kun blitt byttet standard slitedeler. Går ganske billig og; 0,6 på mila med hans kjøring som ikke er noe spesielt forsiktig. Helt greit med skyv til daglig bruk (116hk og 290nm), god plass i front, bakseter og bagasjerom. Jeg er også ca 2 meter høy og sitter komfortabelt og romslig selv i baksetet med folk foran. Billige i innkjøp og i min opplevelse; billig i drift også. Ganske perfekt bruksbil. Noe slikt: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=86664704 Får dem selvsagt i både manuell og automat, sedan og stasjonsvogn. Finnes jo mye andre Toyota-modeller også, de deler jo som regel motor og oppbygning så er bare å velge og vrake Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc Skrevet 10. mai 2017 Del Skrevet 10. mai 2017 Nyere Toyotaer er dessverre ikke noe bedre enn annet japansk og koreansk. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 10. mai 2017 Del Skrevet 10. mai 2017 Byttet et utall motorer på de Toyota årsmodellene der. Høyt oljeforbruk visstnok. Mange kunder har fått byttet motor på service uten engang å få beskjed om at det har skjedd, de har bare gjort det, og tatt det langt utover garantitiden. Dette er skikkelig kundebehandling, og ikke noe som ville skjedd hos Opel eller VW. Ville sett etter Prius og kanskje Auris hybrid i den prisklassen der. Ikke spennende, ikke kjapp, men utrolig driftssikker, praktisk og økonomisk. Dekker behov for transport og er mer enn nok komfortabel å kjøre for de aller fleste. 1 Lenke til kommentar
CetOr Skrevet 14. mai 2017 Del Skrevet 14. mai 2017 Løp å kjøp den Insignian. Der har du alt du trenger, pluss litt til Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 14. mai 2017 Del Skrevet 14. mai 2017 Byttet et utall motorer på de Toyota årsmodellene der. Høyt oljeforbruk visstnok. Mange kunder har fått byttet motor på service uten engang å få beskjed om at det har skjedd, de har bare gjort det, og tatt det langt utover garantitiden. Dette er skikkelig kundebehandling, og ikke noe som ville skjedd hos Opel eller VW. En tidligere arb.kollega fikk byttet motor på sin bil uten at han visste det, de sa de manglet en del for en reparasjon etter en service og ba han komme tilbake med bilen når delen hadde kommet. Det gjorde han, og overraskelsen var jo stor når delen var en ny motor. De informerte han ikke om hvorfor og han oppdaget dette selv etter et par uker at motoren var byttet. Ringte og spurte, men de ville ikke fortelle noe om årsaken til at motoren var byttet, og bare ba han være fornøyd med det. Flott at de bytter ut motorer med feil på, men litt mer åpenhet og ærlighet hadde jo gjort at det ikke virker som de har lyst til å skjule problemene som han sa. Og helt enig med deg, jeg er også relativt sikker på at et motorbytte ikke hadde blitt gjort av så veldig mange andre bilmerker, bare synd Toyota har vært så hemmelighetsfulle med det som min tidligere kollega sa det. Han kjenner forøvrig et par andre personer som også har fått byttet ut sine motorer på sine Avensiser, og heller ikke de hadde fått beskjed om hva som hadde blitt gjort. En på det samme verkstedet og en på et annet, og den siste her så det først når han sjekket motorrommet etter hva min tidligere kollega fortalte om hva verkstedet hadde gjort å hans bil. Flott service dette, men vet du noe om hvorfor det skulle holdes så hemmelig? Høres jo ut som de var redd for at det skulle gå ut over deres rykte ang.driftssikkerheten, som min tidligere kollega sa det...... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå