NTB - digi Skrevet 13. april 2017 Del Skrevet 13. april 2017 Broer som er for svake til å tåle de tyngste tømmertransportene skal utbedres for å tåle 60 tonn.Nå skal broer forsterkes for tunge tømmerlass 1 Lenke til kommentar
55GE57GD Skrevet 13. april 2017 Del Skrevet 13. april 2017 Dere skriver at broene er underdimensjonert, men det er vel heller bilene som er overdimensjonert. Hvordan kan de bli kvitt 1/4 av bilene ved å øke vekten pr. bil fra 56 til 60 tonn, hvis de samtidig øker aktiviteten i skogen, og samtidig som de enda digrere tømmertrailerne antagelig gjør jernbanen mindre konkurransedyktig? Er det en slik helt spesiell form for ny matematikk som næringspolitisk sjef Anne C. B. Moe har brukt når hun sier at dette er samfunnsøkonomisk svært lønnsomt? Pål Jensen 4 Lenke til kommentar
Fluor1 Skrevet 13. april 2017 Del Skrevet 13. april 2017 Staten må bruke 300 mill for å at de skal spare noen titalls mill? "Samfunnsøkonomisk svært lønnsomt tiltak, sier hun." ?? 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 13. april 2017 Del Skrevet 13. april 2017 (endret) Staten må bruke 300 mill for å at de skal spare noen titalls mill? "Samfunnsøkonomisk svært lønnsomt tiltak, sier hun." ?? Edit: ser at han ikke nevner det i denne versjonen, men det jeg siktet til var altså: "staten er blitt en morsom greie, sånn er det bare. De bruker tusener av kroner på å spare en tier, sånn er det bare." Endret 13. april 2017 av Slettet+45613274 Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 13. april 2017 Del Skrevet 13. april 2017 Staten må bruke 300 mill for å at de skal spare noen titalls mill? "Samfunnsøkonomisk svært lønnsomt tiltak, sier hun." ?? I forhold til alt annet de bruker penger på kanskje 1 Lenke til kommentar
likferd Skrevet 14. april 2017 Del Skrevet 14. april 2017 Staten må bruke 300 mill for å at de skal spare noen titalls mill? "Samfunnsøkonomisk svært lønnsomt tiltak, sier hun." ?? Noen titalls mill i året regner jeg med ^^ En god bro varer jo i sikkert 60 år. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 14. april 2017 Del Skrevet 14. april 2017 Dere skriver at broene er underdimensjonert, men det er vel heller bilene som er overdimensjonert. Hvordan kan de bli kvitt 1/4 av bilene ved å øke vekten pr. bil fra 56 til 60 tonn, hvis de samtidig øker aktiviteten i skogen, og samtidig som de enda digrere tømmertrailerne antagelig gjør jernbanen mindre konkurransedyktig? Er det en slik helt spesiell form for ny matematikk som næringspolitisk sjef Anne C. B. Moe har brukt når hun sier at dette er samfunnsøkonomisk svært lønnsomt? Pål Jensen Hvor mange biler har de som tåler 4T mere? Går jernbanen der de frakte tømmer? Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 14. april 2017 Del Skrevet 14. april 2017 (endret) Klarer de 56 tonn er ikke 60 noe problem, må jo ha stor nok bil, men du kunne lasta en del mer enn det også, er gjerne veiene som setter den største stoppern for tyngre vogntog. Endret 14. april 2017 av meg0709 Lenke til kommentar
1P4XZQB7 Skrevet 15. april 2017 Del Skrevet 15. april 2017 (endret) Staten må bruke 300 mill for å at de skal spare noen titalls mill? "Samfunnsøkonomisk svært lønnsomt tiltak, sier hun." ?? Åhhh, det er verre enn som så. Veislitasjen øker også dramatisk. ' Load Equivalency Factor (LEF) [sNIP] the so called “fourth power law” ' sier at veislitasjen øker med fjerde potens av relativ økning i akseltrykk. Endret 15. april 2017 av 1P4XZQB7 Lenke til kommentar
daruu Skrevet 15. april 2017 Del Skrevet 15. april 2017 Tømmerdrift er ikke lønnsomt omtrent lenger heller i Norge, så dette høres veldig gjennomtenkt ut... Lenke til kommentar
55GE57GD Skrevet 16. april 2017 Del Skrevet 16. april 2017 Dette er nok forferdelig gjennomtenkt. Mer veislitasje skaper «vekst». I tillegg tror vel Frp at de kan ta noen stemmer fra Frp ved å markedsføre seg som «distriktsvennlige». Pål Jensen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå