Gå til innhold

Nå skal broer forsterkes for tunge tømmerlass


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dere skriver at broene er underdimensjonert, men det er vel heller bilene som er overdimensjonert. Hvordan kan de bli kvitt 1/4 av bilene ved å øke vekten pr. bil fra 56 til 60 tonn, hvis de samtidig øker aktiviteten i skogen, og samtidig som de enda digrere tømmertrailerne antagelig gjør jernbanen mindre konkurransedyktig? Er det en slik helt spesiell form for ny matematikk som næringspolitisk sjef Anne C. B. Moe har brukt når hun sier at dette er samfunnsøkonomisk svært lønnsomt?

Pål Jensen

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Staten må bruke 300 mill for å at de skal spare noen titalls mill? "Samfunnsøkonomisk svært lønnsomt tiltak, sier hun." ??

 

 

Edit: ser at han ikke nevner det i denne versjonen, men det jeg siktet til var altså: "staten er blitt en morsom greie, sånn er det bare. De bruker tusener av kroner på å spare en tier, sånn er det bare."

Endret av Slettet+45613274
Lenke til kommentar

Dere skriver at broene er underdimensjonert, men det er vel heller bilene som er overdimensjonert. Hvordan kan de bli kvitt 1/4 av bilene ved å øke vekten pr. bil fra 56 til 60 tonn, hvis de samtidig øker aktiviteten i skogen, og samtidig som de enda digrere tømmertrailerne antagelig gjør jernbanen mindre konkurransedyktig? Er det en slik helt spesiell form for ny matematikk som næringspolitisk sjef Anne C. B. Moe har brukt når hun sier at dette er samfunnsøkonomisk svært lønnsomt?

Pål Jensen

 

Hvor mange biler har de som tåler 4T mere? Går jernbanen der de frakte tømmer?

Lenke til kommentar

Staten må bruke 300 mill for å at de skal spare noen titalls mill? "Samfunnsøkonomisk svært lønnsomt tiltak, sier hun." ??

 

Åhhh, det er verre enn som så. Veislitasjen øker også dramatisk.

 

' Load Equivalency Factor (LEF) [sNIP] the so called “fourth power law” ' sier at veislitasjen øker med fjerde potens av relativ økning i akseltrykk. 

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...