Gå til innhold

Overclock or not?

Anbefalte innlegg

Jeg har en Intel 2.66 GHz cpu... og har fått ett par spørsmål om jeg ikke skal overklokke den. Det har jeg sånn at jeg har fundert en del på det, til og med før dem begynnte og mase... men har ikke tatt sjangsen på og gjøre noe.

Jeg er ikke instresset i og la andre klokke den da jeg har lyst og gjøre det selv om det blir gjort da..

Så jeg lurer lissom på... tør jeg dette? Har ikke gjort noe lignende før. Hvor mye er det "sundt" og klokke denne cpu'en. Vil ikke at det skal bli for varmt inni der. Har dog ett LianLi kabinett med ganske så bra kjøling (men gud så den bråker). Har det mye og si hva hk jeg har? Kan/bør jeg klokke det og opp? Er ett Gigabyte 8INXP hovedkort...

Er litt instressert i og høre hva andre folk og har og si. :)

(PS: CFD om du ser denne. :p Jeg liker og finne ut ting på egen hånd okei!) :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer jo helt an på om du trenger mere ytelse da.. Lite vits å klokke din maskin vis du ikke har noe bruk for det. Hva har du tenkt å klokke da ?

CPU?

skjermkort ?

Går ut ifra at du tenker på CPU, da må du klokke FSB fordi har har intel og har låst multiplier. Hvordan kjøler har du ? Vis du har en okey, kjøler så foreslår jeg at du øker FSB litt og litt. Pass på å kjør noen bechmarks når du klokker slik at du vet når du har nådd max. Men det som er aller viktigst er å følge med på temeraturen på CPU, går den over 55-60 grader så klokk ned.

husk at for å få prosessoren stabil må du øke Vcore når du skal klokke, du kan somregel kokke endel før du må dette da. Tipper du klarer rundt 300 mhz uten å øke den.

Når du klokker FSB klokker du ram også, så husk å sett opp spenningen der for å få rammen stabil.

Lenke til kommentar

For å klokke øker du FSB ja. På din CPU står den på 133FSB fra før av. Regner med at du bruker viftekjøling?

Øk med 5 FSB når du klokker om gangen...enkelte klarer mer når de gjør det på den måten.

Last ned ett program som heter speedfan for å sjekke tempereaturen. Kommer temperaturen over 60, ville jeg klokka litt ned igjen, slik at den klarer å holde seg fra 55-60 MAX.

Du laster også ned ett program som heter Prime95. Det programmet er slik at det tester stabiliteten til CPU'en ved å kjøre den gjennom en rekke tunge og krevende kalkuleringer. Det programmet gjør også slik at du kan se nærmere hvor varm CPU'en din blir. Altså, det programmet bruker 100% av CPU, dermed blir CPU'en varm!

Du klokker først ved å stille på FSB helt til du kommer til ett punkt der det kommer en error i prime95, da er den ustabil. Det du kan gjøre da er enten å klokke litt ned igjen, eller klokke høyere. Skal du klokke høyere må du stille Vcore(Volten) på CPU'en. Standard er 1.46-1.52V. Når du stiller opp Vcoren, sliter du CPU'en litt mer, den blir også ett par grader varmere av å bare stille Vcore opp ett hakk uten å øke FSB. Du må aldri finne på å stille Vcore høyere enn 1.7V!! Å stille på Vcore gjør du på ditt eget ansvar. Det er en liten risiko for at den kan gå "under" når du stiller Vcoren, men allikevel er sjansen for at den kan ryke der.

Som |SeVen| sier...når du klokker CPU, klokker du også ramen...da må du stiller på ram divideren. Ta den helst på 1:1 når den kommer over ramens standard hastighet. Den står sikkert på 3:2 nå. Prøv først å ha ramen på 3:2 som den er nå...kommer ramen over standard hastighet, burde du begynne å tenke på å stille den på 1:1, da kjører den synkronisert med CPU, altså, hvis CPU kjører på 140FSB, kjører også ramen på 140MHz*2=280MHz. Kan også prøve å ha divideren på 5:4...

Husk også at du må ta på AGP/PCI lock til 33MHz! Hvis ikke kan du mest sansynlig svi kort som står i AGP og PCI portene.

Endret av Gef
Lenke til kommentar

Jeg går ut i fra alt dette er best og stille i BIOS? Har hørt det finnes programmer for å stille rundt på dette men at de ikke er noe særlig..? Jeg har viftekjøling i maskinen. Mye vifter, er ca 4 vifter i kabinettet (2ut 2 inn) utenom den i PS. CPUer har standard vifta som var med... den som er vanlig på alle P4 cpu'er....

Hmm...

Lenke til kommentar

Du laster også ned ett program som heter Prime95. Det programmet er slik at det tester stabiliteten til CPU'en ved å kjøre den gjennom en rekke tunge og krevende kalkuleringer. Når du stiller opp Vcoren, sliter du CPU'en litt mer, den blir også ett par grader varmere av å bare stille Vcore opp ett hakk uten å øke FSB. Du må aldri finne på å stille Vcore høyere enn 1.7V!! Å stille på Vcore gjør du på ditt eget ansvar. Det er en liten risiko for at den kan gå "under" når du stiller Vcoren, men allikevel er sjansen for at den kan ryke der.

Som |SeVen| sier...når du klokker CPU, klokker du også ramen...da må du stiller på ram divideren. Ta den helst på 1:1 når den kommer over ramens standard hastighet. Den står sikkert på 3:2 nå. Prøv først å ha ramen på 3:2 som den er nå...kommer ramen over standard hastighet, burde du begynne å tenke på å stille den på 1:1, da kjører den synkronisert med CPU, altså, hvis CPU kjører på 140FSB, kjører også ramen på 140MHz*2=280MHz. Kan også prøve å ha divideren på 5:4...

Husk også at du må ta på AGP/PCI lock til 33MHz! Hvis ikke kan du mest sansynlig svi kort som står i AGP og PCI portene.

Gef da... Du som leser Ocshoot burde da virkelig vite at Prime95 ikke er det beste programmet og bruke når man skal stressteste en CPU?

Som du kan lese på DENNE siden sier klart at det finnes bedre testprogrammer.. Har selv prøvd det og selv om det ikke er mye så får man høyere CPUtemp og det betyr at CPUèn blir mer belastet.

Liker ikke helt tanken på og ha et ustabilt system uten og vite om det..

Ikke høyere enn 1.7V? Selv har jeg kjørt en P4 [email protected] på 1.75v i over 1mnd nå og den har aldri klikket.. Iflg diverse programmer så ligger CPU temp på 52-56grader. Testet også med 1.8V ,men siden jeg bare kom 20mhz høyere med det så satt jeg tilbake.

Og det at man svir ting når man øker PCI er og ta kraftig i.. Hvem husker vell ikke tiden da alle kjørte på 36mhz+ PCI? Det var før det kom PCI lock... Har selv kjørt et KT266a og et KT133a på 39-40mhz i PCI hastighet.... Uten problemer ,men dog i perioder over 2-3uker bare.. Men ikke pga at utstyret røk..

Men en jeg hadde litt utstyr som ikke tålte 42mhz over tid da.. Men det er litt forskjell på 36mhz og 42mhz... Kan da nevne CDrom,hardisk,hovedkort.. Hovedkortet ville først ikke kjøre ting som krevde noen 3dfunksjoner og etter 1uke (hadde sendt mail til stedet jeg hadde kjøpt det ,og fått et Returnummer så jeg klagde ikke over at det bare ble mer deffekt)

Skal nevnes at jeg da kjørte en XP1700 på 1938mhz.. Kanskje ikke så imponerende idag ,men for over 2år siden (+- en uke) var det ikke lite.. Et Voltmoddet R8500 skadet heller ikke.. Fikk jo over 9500 i 3dmark..

Skal også nevnes at jeg hadde en Vappochil da.. *mimre*

Creaturecanis: Selvfølgelig... SÅ du fikk nok av alt maset mitt om og få klokket og tweaket systemet ditt? jaja.. For en stakkars geek som har har hatt dette som hovedhobby siden 9klasse da han kjøpte seg en DUron600 og en Thermaltake superorb så er det vanskelig og motstå fristelsen og se en P4 som bare venter på og bli klokket =)

Endret av CFD
Lenke til kommentar
Gef da... Du som leser Ocshoot burde da virkelig vite at Prime95 ikke er det beste programmet og bruke når man skal stressteste en CPU?

Som du kan lese på DENNE siden sier klart at det finnes bedre testprogrammer.. Har selv prøvd det og selv om det ikke er mye så får man høyere CPUtemp og det betyr at CPUèn blir mer belastet.

Liker ikke helt tanken på og ha et ustabilt system uten og vite om det..

Ikke høyere enn 1.7V? Selv har jeg kjørt en P4 [email protected] på 1.75v i over 1mnd nå og den har aldri klikket.. Iflg diverse programmer så ligger CPU temp på 52-56grader. Testet også med 1.8V ,men siden jeg bare kom 20mhz høyere med det så satt jeg tilbake.

Og det at man svir ting når man øker PCI er og ta kraftig i.. Hvem husker vell ikke tiden da alle kjørte på 36mhz+ PCI? Det var før det kom PCI lock... Har selv kjørt et KT266a og et KT133a på 39-40mhz i PCI hastighet.... Uten problemer ,men dog i perioder over 2-3uker bare.. Men ikke pga at utstyret røk..

Men en jeg hadde litt utstyr som ikke tålte 42mhz over tid da.. Men det er litt forskjell på 36mhz og 42mhz... Kan da nevne CDrom,hardisk,hovedkort.. Hovedkortet ville først ikke kjøre ting som krevde noen 3dfunksjoner og etter 1uke (hadde sendt mail til stedet jeg hadde kjøpt det ,og fått et Returnummer så jeg klagde ikke over at det bare ble mer deffekt)

Skal nevnes at jeg da kjørte en XP1700 på 1938mhz.. Kanskje ikke så imponerende idag ,men for over 2år siden (+- en uke) var det ikke lite.. Et Voltmoddet R8500 skadet heller ikke.. Fikk jo over 9500 i 3dmark..

Skal også nevnes at jeg hadde en Vappochil da.. *mimre*

Creaturecanis: Selvfølgelig... SÅ du fikk nok av alt maset mitt om og få klokket og tweaket systemet ditt? jaja.. For en stakkars geek som har har hatt dette som hovedhobby siden 9klasse da han kjøpte seg en DUron600 og en Thermaltake superorb så er det vanskelig og motstå fristelsen og se en P4 som bare venter på og bli klokket =)

Leser ikke mye på ocshoot nei...svært lite...

Jeg har testet litt på min gamle CPU, da brukte jeg flere programmer, den slo ikke ut på noen av dem utenom Prime95, sp jeg vil si at prime95 er ett bra program til å sjekke slikt med.

Når det gjelder hvor mye volt du burde ha, så har Intel selv anbefalt at du ikke går høyere enn 1.7V.

Les litt på overclockers du, så vil du se at mange har fått død CPU etter dager/måneder med 1.7V og over ;)

Men så har det litt med hvilken kjøling du har også da. Her er det snakk om BOXED kjøleren, da er det absolutt ikke anbefalt å gå høyere enn 1.7V. Men jeg tviler på at hun kommer så høyt i det hele tatt pga. varmen.

:xmas:

Lenke til kommentar
Du må aldri finne på å stille Vcore høyere enn 1.7V!! Å stille på Vcore gjør du på ditt eget ansvar. Det er en liten risiko for at den kan gå "under" når du stiller Vcoren, men allikevel er sjansen for at den kan ryke der.

Å stille v-core over 1.7v er ikke anbefalt hvis du har lyst til å ha den i en stund til.. med over 1.7vcore så er det kjent at P4 cpu'ene dør etter 2-3mnd..

Hvis du tenker litt bakover i tid så husker du kansje at 533Mhz chipsettene har 1:1, 3:4 og 4:5 minnedivider ikke 3:2 og 5:4..

Hvis kortet ikke har agp/pci lock så klarer du nok ikke klokke så høyt, liten sjangse for at du svir noe, men du blir sannsynlig vis stoppa i klokkinga..

Lenke til kommentar

Jaja, nei jeg fikk nettopp svaret på en del ting her...

Nei som man sier. Man lærer av sine feil. Tror jeg var ett par grader fra og ta kverken på CPUen min her...

Det pep vertfall alvorlig her... :ermm: til og med etter jeg resetta BIOS.

Men etter en liten pause så den fikk kjølt seg ned igjen så virker den vist normalt igjen.... håper jeg...

Lenke til kommentar
Bare sånn for å trykke påståeligheten til Cobra og Gef et visst sted så kjørte jeg min 1.8 ghz på 1.75 volt i 1.1\2 år.

Din 1.8 er ikke Northwood, det er en wilmanette...da er det ikke rart. Vi snakker om northwood CPU'er her... :ermm:

Lenke til kommentar
Leser ikke mye på ocshoot nei...svært lite...

Jeg har testet litt på min gamle CPU, da brukte jeg flere programmer, den slo ikke ut på noen av dem utenom Prime95, sp jeg vil si at prime95 er ett bra program til å sjekke slikt med.

Når det gjelder hvor mye volt du burde ha, så har Intel selv anbefalt at du ikke går høyere enn 1.7V.

Les litt på overclockers du, så vil du se at mange har fått død CPU etter dager/måneder med 1.7V og over ;)

Men så har det litt med hvilken kjøling du har også da. Her er det snakk om BOXED kjøleren, da er det absolutt ikke anbefalt å gå høyere enn 1.7V. Men jeg tviler på at hun kommer så høyt i det hele tatt pga. varmen.

:xmas:

Vil ikke si at Prime95 er et bra program når det finnes andre programmer som belaster CPU enda mer.. Meningen er jo og teste om den er 100% stabil.. Og hvis det finnes et program som gjør at maskinen blir enda mer belastet enn med Prime95 så er systemet ustabilt.. Du utnytter det kanskje ikke ,men det er fortsatt ustabilt.

Så dette sier seg selv?

Prime95 : Belaster en CPU ganske mye

cpuburn : Belaster en CPU MER enn prime95.

Og meningen med stresstesting er jo og la en CPU jobbe konstant helst over en periode med 12-24timer (Greit og gå og legge seg da ;) ) , ikke la den jobbe på 90% av hva den klarer for at du ikke gidder og bruke de siste 10%.

Greit nok at Intel ikke anbefaler over 1.7V.. Men følger overklokkere Anbefalinger? Har selv kjørt en Xp2400+ på 2.2V (2.23V) i ganske lang tid jeg , kanskje denne lever et godt liv på 10-20år ,men den blir jo garantert byttet ut og ødelagt lenge før det.

Har da sett mange som kjører med over 1.7V jeg.. Må igjen hennvise til Ocshoot.. 1.75V har en skribent der. Husker ikke hvem som gjorde det,men det hadde visst gått stabilt over lengre tid. Og de er ikke alene.. Er anbefale og lese diverse utenlandske forum også. Ikke bare holde seg her hjemme.

Har dog lest litt på overclockers og jeg har sett tilfellene ,men jeg ser det ikke som en så stor faresignal som det du gjør. Jeg er iallefall snill med og gi prosessoren massevis med spenning (og dermed høy strøm). Ikke fått noen fatale følger enda.. (hvis man regner bort ifra en XP1700 som jeg hadde byttet kjøler på ,men glemt og sette ned spenningen på.. En Coolermaster ting til 50kr holder ikke mye mot en Alpha8045.. Så den døde ,men dette var selv jeg som hadde glemt og sette det ned i bios..)

Selv har jeg ikke opplevd noen problemer med høy spenning på prosessoren.. Enda iallefall.. Greit nok at jeg kanskje lever farlig ,men det er jo det som er morsomt.. SKal si at jeg satt med et fett glis om munnen når jeg foret min XP2400 (og senere 2500) med 2.23V som er det maksimale som hovedkortet klarer og gi.

Begge lever i beste vellgående idag.. Venter og se hvordan det går med den P4 CPUèn ,men den har ikke klikket en eneste gang enda iallefall.. Og etter så mange tilbakemeldinger på forum at de går fint i lengere tid over 1.7V så synes jeg ikke det er en så stor risk og ta..

Greit nok at det er noe annet med Boxed kjøler. Har selv kjørt 1.75 på boxed ,men det likte ikke prosessoren og rebootet seg , men når jeg byttet til en bedre CPU kjøler (som støyet "litt" mer) så gikk det smertefritt..

Lenke til kommentar
Greit nok at Intel ikke anbefaler over 1.7V.. Men følger overklokkere Anbefalinger? Har selv kjørt en Xp2400+ på 2.2V (2.23V) i ganske lang tid jeg , kanskje denne lever et godt liv på 10-20år ,men den blir jo garantert byttet ut og ødelagt lenge før det.

Har da sett mange som kjører med over 1.7V jeg.. Må igjen hennvise til Ocshoot.. 1.75V har en skribent der. Husker ikke hvem som gjorde det,men det hadde visst gått stabilt over lengre tid. Og de er ikke alene.. Er anbefale og lese diverse utenlandske forum også. Ikke bare holde seg her hjemme.

Har dog lest litt på overclockers og jeg har sett tilfellene ,men jeg ser det ikke som en så stor faresignal som det du gjør. Jeg er iallefall snill med og gi prosessoren massevis med spenning (og dermed høy strøm). Ikke fått noen fatale følger enda.. (hvis man regner bort ifra en XP1700 som jeg hadde byttet kjøler på ,men glemt og sette ned spenningen på.. En Coolermaster ting til 50kr holder ikke mye mot en Alpha8045.. Så den døde ,men dette var selv jeg som hadde glemt og sette det ned i bios..)

Selv har jeg ikke opplevd noen problemer med høy spenning på prosessoren.. Enda iallefall.. Greit nok at jeg kanskje lever farlig ,men det er jo det som er morsomt.. SKal si at jeg satt med et fett glis om munnen når jeg foret min XP2400 (og senere 2500) med 2.23V som er det maksimale som hovedkortet klarer og gi.

Så er det en vesentilg forskjell på AMD og P4 også da! Hvis du leser på overclockers, extremesystems og xtremeoverclocking så finner du fort ut at INGEN anbefaler over 1.7v over lengre tid med P4 cpu'er, og 2.2v på AMD'er..

Lenke til kommentar
Så er det en vesentilg forskjell på AMD og P4 også da! Hvis du leser på overclockers, extremesystems og xtremeoverclocking så finner du fort ut at INGEN anbefaler over 1.7v over lengre tid med P4 cpu'er, og 2.2v på AMD'er..

Har heller ikke sagt at det ikke er forskjell.. Har jo nevnt det i posten også..

Det er kanskje ikke anbefalt ,men risikoen er langt ifra så stor som folk vil ha det til

Lenke til kommentar

Javel... menst diskusjonen er i gang her..

Hvorfor tåler AMD mer V enn P4 CPUene da?

Går ut i fra det har med oppbyggingen og gjøre...? Og over 2v må da gennerere noe helsikken med varme vil det ikke? :dontgetit: Min P4 gikk litt vel varm på "bare" 1.6v den... men jeg har egentlig alt for dårlig kjøling for å drive med det der...

Lenke til kommentar

Har heller ikke sagt at det ikke er forskjell.. Har jo nevnt det i posten også..

Det er kanskje ikke anbefalt ,men risikoen er langt ifra så stor som folk vil ha det til

Som jeg sa, så har det endel med hvilken kjøling du har, når det gjelder om hvor mye volt du kan ha. Bruker du f.eks en Swiftec 4000B og har 1.75V, blir risikoen større for at den øddelegges enn hvis du bruker prommetia.

Grunnen til at jeg sier at man ikke må over 1.7V er fordi man tar en litt "stor" risiko for at den skal ryke nok så kjappt, nå gjelder ikke dette alle, men ett flertall. I dette tilfelle snakker jeg om P4, og til trådstarter som har BOXED vifte!

Med BOXED vifte er det så absolutt ikke anbefalt å gå høyere enn 1.7, selv om man ikke klarer å komme så høyt, ivertfall skjeldent. Nå brukte jeg tilfelle til trådstarter om at hun bruker en P4 MED BOXED kjøler.

Lenke til kommentar

Har selv sett den kjøleren som sitter på jeg..*være stolt :p* Jeg har datamaskinen min stående oppe hos Creaturecanis ,men jeg fikk ikke lov og prøve og klokke den desverre.. Men min datamaskin (XP2400 + masse hardisker) har en cu7000 og det frister litt og montere den for og sjekke om man kommer lengere.. en cu7000 er somsagt bedre enn boxed..

Beklager tonen min.. Jeg har ikke hatt det godt de siste dagene.. Vært litt frustrert ,men jeg tror det har løst seg til det bedre nå..

Lenke til kommentar
Vil ikke si at Prime95 er et bra program når det finnes andre programmer som belaster CPU enda mer.. Meningen er jo og teste om den er 100% stabil.. Og hvis det finnes et program som gjør at maskinen blir enda mer belastet enn med Prime95 så er systemet ustabilt.. Du utnytter det kanskje ikke ,men det er fortsatt ustabilt.

Så dette sier seg selv?

Prime95 : Belaster en CPU ganske mye

cpuburn : Belaster en CPU MER enn prime95.

Og meningen med stresstesting er jo og la en CPU jobbe konstant helst over en periode med 12-24timer (Greit og gå og legge seg da ;) ) , ikke la den jobbe på 90% av hva den klarer for at du ikke gidder og bruke de siste 10%.

Vil ikke si at cpuburn var bedre enn prime! testa selv nå nettop, i prime klarer jeg ikke mer enn 150fsb stabilt, mens i cpuburn klarte jeg 154, etterpå krasja den når jeg spilte nfs underground! ikke vil den la meg øke vcore heller, da krasjer den uansett når jeg bruker cpuburn, men jeg klare 155fsb med 1.55vcore i prime..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...